Olisko noi rippikoulut aika lopettaa?
Niin paljon harmia niistäkin tullut. Pervojen pappien ja isosten pitämiä. Noi mitä julkisuuteen tullut on vain jäävuorenhuippu. Aikoinaan meidänkin riparilla tapahtui kaikenlaista.
Kommentit (34)
No jaa enpä tiedä. Itselleni rippikoulu ja erityisesti rippileiri oli oman kehitykseni kannalta ehkä yksi parhaimmista päätöksistä, jonka olen tehnyt lyhyen elämäni aikana. Ennen riparia olin tosi ujo mikä sitten riparin jälkeen muuttui lähes täysin. Olin isosenakin pari vuotta ennen kuin lopetin isoshommat ylppäreiden aikoihin ja tein ihan muita juttuja.
Riippuu nuoresta. Ei sinne ole pakko mennä. Protu-leirit ovat myös olemassa. Itse tykkäsin isosena olemisesta ja oma ripariaika suoraan sanottuna pelasti mut. Ei mun riparilla kukaan nainut tai ryypännyt. Joku kerran yritti paeta ikkunan kautta pois majoituspaikasta ja se oli ehkä älyttömintä mitä siellä tapahtui :D
Kaksi asiaa pitää lopettaa heti:
-rippikoulut
-ruotsinkielen pakollisuus
Otetaan näistä kansanäänestykset heti.
Kyllä. Monet "pedot" kaikissa maissa ovat löytyneet nimenomaan seurakuntien edustajista.
Kymmenettuhannet teinit (reilusti yli 70% ikäluokasta) käy riparin vuosittain ilman mitään ongelmia.
Ja on sitä häirintää protuleireilläkin. Melkein joka kk hallituksen kokouskutsuissa on jonkun sulkeminen toiminnasta häirinnän takia. Nämä eivät vain ole vielä lööpeissä.
En halunnut käydä körttistä rippikoulua edes -80 luvun alussa. En olisi ikinä uskonut tuolloin, että sama vanha pinttymä on edelleen voimissaan 40 vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko
A Yksinäinen
B Pelkäät sosiaalisia tilanteita
C Haluat että kaikki tehdään sinun mielesi mukaan
D Köyhä
E Katkera kun toisella on kivaa?
Veikkaan, että ainakin C ja E ja ehkä myös B ja sitä kautta A.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on ollut rippileirillä ja sitten 2 kertaa isosena päivärippikoulussa. Ei mitään vikaa.
Ai kun teillä ja omalla murusella ei ole ollut ongelmia, ongelmia ei ole kellään?
Väitän että 90 % rippilapsista haluaa rippijuhlat vain lahjojen ja RAHAN takia.
Vasemmisto haluaa käydä kirkon kimppuun monella saralla. Jos eivät saa kaapattua kirkkoa (tosin tämä on vielä kesken, kaikki eivät ole sateenkaaripappeja vielä)), niin sitten yrittävät estää muita kuulemasta jumalan sanaa.
Vasemmistossa palvonta kohdistuu ihmisiin. Meidänkin (vasemmistolainen) media oli täynnä sanna sitä sanna tätä otsikointia. Suoraan neuvostoliitosta nämä opit, missä uskonnot olikin suunnilleen kielletty. Mutta johtajien patsaita kyllä riitti.
No, ei pidä. Kenenkään ei ole pakko käydä rippikoulua. Vanhempien ongelma taitaa olla, että pakotetaan ym. Meidän aikaan taidettiin olla avarakatseisempia, kuin nykyaikana. Kivaa yhteishengailua ym. vm-74
Olisiko 15 - 20 v vapaaehtoiset niin valtion ei tarvisi maksaa niin paljon kirkoille?
20 + jos haluaa maksaa ja kirkolliset höpinät naimisiin mennessä...
Onneksi riparileireillä pakollinen pastorin kanssa saunominen on nyt lopetettu. Oli inhoittavaa kun pastori halusi pestä pyllyjä!
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto haluaa käydä kirkon kimppuun monella saralla. Jos eivät saa kaapattua kirkkoa (tosin tämä on vielä kesken, kaikki eivät ole sateenkaaripappeja vielä)), niin sitten yrittävät estää muita kuulemasta jumalan sanaa.
Vasemmistossa palvonta kohdistuu ihmisiin. Meidänkin (vasemmistolainen) media oli täynnä sanna sitä sanna tätä otsikointia. Suoraan neuvostoliitosta nämä opit, missä uskonnot olikin suunnilleen kielletty. Mutta johtajien patsaita kyllä riitti.
Höpö höpö taas. Kuulun kirkkoon ja haluan kuulua. Uskon Jeesukseen, ihmisiin en usko yhtään. Ja tunnen muitakin vasemmistolaisia uskovia.
t. vasemmistolainen
Riittää, että miehet poistetaan rippileireiltä. Korvataan heidät tarvittaessa karhuilla, niin kaikki ovat paremmin turvassa.