Pelkään, että kun katkaisin välit äitiini niin hän tulee kotiini sekoilemaan tms. Miten varautua siihen?
Jos totta puhutaan, niin olisi pitänyt katkaista jo aiemmin mutta aina vain päätin yrittää olla hienotunteinen sekä sietää hänen vaihtuvia tunnetilojaan ja negatiivisuutta.
Olen yrittänyt riittää hänelle mutta en koskaan sitten ole riittänyt enkä jaksa enää yrittää.
Viimeisimmät kerrat on haukkunut minua monella tapaa tai aina saanut minulle jollain tapaa huonon fiiliksen. Eräs asia oli viimeinen tikki ja päätin, että nyt riittää.
Hän on kyllä ollut myös ihana ja auttavainen välillä mutta oikeastaan olen jäänyt vain velkaa hänelle ja sillä tavalla yrittänyt kontrolloida. Nyt päätin, että maksan ihan konkreettisesti kaiken takaisin ja loppuu ne pulinat myös siihen. Meillä on ollut sovittuna aiemmin myös maksuaikataulu jota olen noudattanut mutta siitä huolimatta saattaa soittaa ja pyytää lisää ja lisää ja suuttuu jos en voi heti laittaa. Sanoin sitten että laitan heti kaikki ja loppuu siihen tuo painostus. Sitten alkoi selittelemään että ei nyt tarvitse oikeasti niinkään tehdä.
No se siitä, hänellä on kuitenkin sellaisia piirteitä, että saattaa draamailla kunnolla jos kokee tulevansa hylätyksi. Nyt niin varmasti käy.
On joskus soittanut esim minusta hätänumeroon kun en vastannut yöllä puhelimeen (nukuin) enkä ollut edes syytä huoleen antanut. On myös tullut useita kertoja ennen oveen taakse koputtelemaan kovalla vimmalla ja niin kauan että se avataan. Nämä yleensä jos meillä ollut riitaa.
Kaikkea on sattunut ja hän yleensä vajoaa masennukseen ja marttyyrina sitten itkee ja tässä kohtaa yleensä olen tuntenut huonoa omaatuntoa ja selvitellyt välejä.
En kuitenkaan oikeasti jaksaisi enää tätä.
Miten varautua kaikkeen mitä voi tapahtua? Asun toisella paikkakunnalla mutta ei se häntä estä tulemasta tai vaihtoehtoisesti keksii jotain muuta draamaa.
Kommentit (43)
Vainoaminen on rikos. Kerää todistusaineistoa ja tee rikosilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
up
0/5
Tämä. Bongaa trollaus.
Ei tämä ole trollausta. Oliskin. -ap
jos nyt tuollainen, mitä sitten kun vanhenee..joko välit poikki täysin tai pariterapia. se koskee perheenjäseniä ja jopa ystävänkin kanssa voi mennä. yrittämällä yrittää korjata. rahaa menee.mutta jos sen arvoista,, mieti. poissuljetaanko fysiset sairaudet,,mielensairaudet jotka eri kuin mielisairaus.. niiden hoitoonohjaus, paraneeko välit. entä sitten kun tulee geriatriset ongelmat päälle jos näitä ei korjata. onko hänellä ns omaa elämää, puoliso,muita lapsia, kotona puuhaa,työelämää, kamuja,, oletko ainoa sisältö
Selitä nyt ap vielä että olet vastuussa äitisi käytöksestä.
Onneksi ei tarvitse elää tuollaista elämää.
Pelko pois. Ap voi ilmoittaa äidilleen että tämä oli nyt tässä, älä häiriköi. Jos ei lähestymiskielto auta, aina voi muuttaa pois ja olla ilmoittamatta uutta osoitetta. Puhelimeen saa eston ja henkilötietojen luovutukseen kiellon.
Tein itse niin että muutin pois siitä osoitteesta jossa minua vainoava lähisukulaiseni tiesi minun asuvan. Muutin ns. salaa ja hyvin nopeasti. Uusi osoite saman tien salaiseksi niin olen saanut olla rauhassa. Eli ellet ap hae turvakieltoa niin tämä auttaa ainakin. Toki pitää olla tarkka ettei uusi osoite lipsahda sellaisetn henkilöiden tietoon jotka ovat yhteyksissä vainoajaan.
Jätä se äitisi päätettäväksi tuleeko oven taakse riehumaan vai ei.
Sulla ei ole velvollisuutta avata hänelle ovea ja jos tulee oven taakse riehumaan niin voit soittaa poliisit paikalle.
Äitisi kanssa sun ei ole pakko olla misdään tekemisissä ja jos hän ei ymmärtä ns hyvällä, niin anna viranomaisten hoitaa.
Vainoaminen on rikos huolimatta siitä onko vainoaja sukua vai ei.
Se on kuin raivoavan lapsen kanssa. Jos ja toivottavasti kun alat rajoja vetoaa ja estät häntä, hän tulee raivostumaan ja saat nähdä jos jonkinlaista häirintää. Se kestää aikansa, kunnes tajuaa että ei tehoa. Tässä tullaan avain asiaan, eli ole periksiantamaton ja jämäkkä rajojesi suhteen. Kerro selkeästi mikä on ok ja mikä ei.
Jos et halua häntä ilmoittamatta luoksesi, mutta kuitenkin tulee oven taakse, älä avaa ovea. Jos et pysty puhumaan puhelimessa, älä vastaa. Jos raivostuu anna raivota.
Tapaa häntä omilla ehdoillasi, kun jaksat, jos jaksat. Jos syyttää sinua kaikesta, lähde pois.
Rankaa? Kyllä. Niinkuin 3-vuotiaan kanssa, mutta kyseessä aikuinen ihminen, mikä tekee asiasta aivan kamalaa. Kaikki tämä vaatii hirveästi voimia.
Tuo raha kytkös on kamala. Maksatko lapsuuden asioita, joita Hänen kuuluikin sinulle antaa, vai oletko ottanut velkaa aikuisena häneltä? Itse ottaisin mieluummin pankista lainan ja lyhentäisi, korkoineen pankille, kun olisin kytköksissä näin oikukkaaseen ihmiseen, onko pankki laina mahdollinen, että saat velat hänelle maksettua? Hän saattaa Käyttää tätä lainaa surutta hyväksikäyttämiseesi ja kontrollointiin, eli keneltä tahansa muulta kannataaa lainata paitsi häneltä. Hän voi jopa edesauttaa tilanteita, että joudut lainaamaan juuri häneltä, älä lankea tähän ansaan!
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen ap on? Miksi hän on mahdollistanut kaiken tämän? Siksikö että rakastaa äitiään?
Sairas äiti sitoo lapsensa itseensä ja murtaa tämän jo lapsuudessa. Tälläisellä lapselta kestää hyvä tovi aikuisena olla siinä kunnossa, että saa riehuvan äidin aisoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lukot, tai asenna lisälukko.
Mitä hyötyä siitä on? Ei hänellä ole avaimia kotiini. Hän voi vaikka tunteja istua autossaan ja odottaa että tulen kotiin jos en avaa tms.
Saattaa ehkä myös naapureita häiriköidä ja olla hädissään.
Tuntuu vähän kuin olisi jonkinlaisessa psykologisessa vankilassa enkä tiedä miten tällaista ihmistä pitäisi käsitellä. Kun niin monia eri tapoja on yritetty. -ap
Helvettihän tuo on. Yrittää murtaa sinut tuolla vainoamisellaan. Ei tuota pysty tajuamaan, ellei ole itse kokenut. Suomen kokoisessa maassa on äärettömän vaikea kadota tai muuttaa salaiseen osoitteeseen.
Ei voi tietää mitä keksii, kun suuttuu sinun etäisyyden otosta. Ne tilanteet pitää ratkaista jotenkin, kun tulevat eteen. Sukulaisiin saattaa katketa välit, jos valjastaa heidät asiansa ajamiseen. Kannattaa pysyä vahvana, vaikka saisi mitä syytöksiä äidin heitteillejätöistä.
Vierailija kirjoitti:
Muuta, hae turvakielto älä kerro osoitetta
Miten osoitteen saa salaiseksi ja missä kaikkialla se voi näkyä? Tietääkö joku?
No sulla on oikeus elää omaa elämää. Ei tuohon oikein muuta voi sanoa. Itsekin laittanut välit poikki epävakaaseen ja draamailevaan äitiin. Meni liian pitkälle riehuessaan ja teki sellaisia asioita, joita ei voi mitenkään antaa anteeksi.
Olen onnellisempi, tasapainoisempi ja pisitiivisempi kuin koskaan. On ollut voimia ja tilaa laittaa oma pää ja asiat kuntoon, kun ei tarvi olla kaiken aikaa yrittämässä pelastaa mutsia itseltään. Se oli kuin energian heittämistä kaivoon, koska ei hänellä ollut ikinä tavoitteenakaan parantaa omaa tilannettaan. Hän elää siitä draamasta, säälistä ja huomiosta lähinnä. Surkeaa.
Pelasta itsesi. Kova kovaa vastaan vaan. Jos riehui tai häiriköi, niin virkavalta vaan paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Samaa koettu. mm. haukuttu räkä...pil. lättä..pil, silitysraudan johdolla lyöty (vanhoissa malleissa irrotetava kuminen johto,se vasta sattuukin) , uhattu vetää puukolla sormet poikki, heitetty ruokaa roskiin ja sieltä pitänyt syödä, laitettu tuulikaapin väliovi lukkoon, että ei pääse sisään, haukuttu suvulle huoraksi, yms soiteltu pitkin mantuja haukkumalla. joutunut osallistumaan näkemällä ja kannanotoin hännen sukupuolielämäänsä,nähnyt ja kuulemaan hänen yhdyntöjään, leuhkii niillä, osallistua hänen aborttiin ja seksuaaliterveyteensä eri tavoin. draamaa, kiinni käynnyt ,,nuo edelliset silooin kun 6-15 v, aikuisena kiinni käymistä,soitteli maailmalle .. hänen täytyi olla sairas. ikääntyi, sitten tuli muut geriatriset ongelmat ja kauheudet. pelipilleihin vislasi jos naapuri kävi yöllä veskissä ja oli kauhu heille.
antoi lahjan,vei sen pois kohta. ehdotti allaskaappiin nukkuumaanmenoa tai kerrostalon häkk
😳
Sulla taitaa olla terapian ja poliisin paikka jos tämä on totta.
Muuta, numero salaiseksi, tee huoli ilmoitus ja rikosilmoitus
Mielestäni voisit kysyä suunnitteluapua pahimpiin vaihtoehtoihin varautumisessa Nollalinjalta tai Naisten linjalta. Et ehkä itse ajattele kuuluvasi kohderyhmään, mutta sinähän pelkäät lähisuhdeväkivallan ja vainoamisen uhkaa.
Henkisenä tukena sua voisi kiinnostaa Redditin englanninkielinen palsta JustNoMIL, joka käsittelee kamalia anoppeja ja äitejä. Palstan tarjoamat käytännön turvaohjeet eivät kuitenkaan päde kovin hyvin Suomeen, koska ne on kirjoitettu USA:n lakeja ja käytäntöjä ajatellen, vaan niihin juttuihin saat paremmin apua suomalaisilta tahoilta. Linkkaan palstan wiki-aineiston, klikkailemalla pääset lukemaan myös sitä varsinaista keskustelupalstaa. https://www.reddit.com/r/JUSTNOMIL/wiki/milimination_tactics/
Onko Kristallikissa päässyt suljetulta tai jotain, kun näitä äitivihaketjuja on taas vuosien tauon jälkeen alkanut tulvia tänne?
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa mielenterveysongelmaiselle sekakäyttäjälle, ellei peräti narkkarille, jolle äiti (ja muut läheiset, jos niitä vielä on) on vuosien mittaan saanut toimia paloautona, pankkina, ambulanssina ja mitä vielä. Välillä kun asiat on vähän tolallaan, välit äitiin pannaan poikki, kunnes taas aamuyöllä äiti saa soiton, että pelastustoimiin pitäisi ryhtyä.
Kyllä siinä äiti kuin äiti lopulta sekoaa. Ei vain jaksa.
Häh?
Olen kyllä ollut masentunut vuosia mutta en ole narkkari, sekakäyttäjä tai muutakaan.
Aika kaukana olet nyt tästä arvauksestasi ylipäätään mutta en jaksa selittää tähän viestiin enempää -ap
Minkä ikäinen ap on? Miksi hän on mahdollistanut kaiken tämän? Siksikö että rakastaa äitiään?