***** Kevättoiveet viikko 6****
Jestas kun aika menee nopeaan. Tässä viime viikon pino http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=&m=9461332&p=1&tmode=…
Kommentit (28)
voi olla että kohtu painaa jotain hermoa, jos sun vauvasi on hassussa asennossa... Mutta soittele neuvolaan, he varmaan osaavat neuvoa. En menisi veikkaamaan synnytystä pelkän selkäkivun perusteella, jos ei tosiaan muuta ole. Mutta yritä hautoa selkää kuumalla, jos se vaikka auttaisi. Jaksamista, selkäkipu on tosi inhaa!
Minks, onpas teidän Santtu jo hurjan iso! Ja pitkäkin on!
Meillä sattui neuvola juuri siihen oksennustaudin jälkeen, joten Noel painoi vähemmän kuin oletettiin. Oltiin veikattu viittä kiloa, mutta pojalle merkittiin painoa vain 4860g. Saapas nähdä millainen hyppy ollaan tehty lääkärineuvolaan mennessä, joka meillä on 2kk1vk iässä helmikuun lopussa. Että meneekö viisi ja puoli kiloa rikki siinä vaiheessa...
Meidän Noelista ei varmaan tule kovin pitkää, kun me ollaan molemmat ihan keskipituisia: mä 166cm ja mies 180cm. Tosin sekä miehen että mun suvuissa on myös sellaisia lähemmäs kaksimetrisiä miehiä, joten jos sattuisi hassusti geenit periytymään niin voisi meillekin tulla melkoinen hongankolistaja :)
Ja kiva jos paikat oli sulla kunnossa! Helpottaa varmasti. Ja hei, laittakaapas miehen kanssa uusia kuvia sinne teidän sivuille! Olisi kiva nähdä miltä Santtu näyttää nykyään! Mä kun en teidän Mansesterin treffeille ikinä pääse :/
Mä yritän jossain vaiheessa keväämmäällä tulla käymään siellä Noelin kanssa. Harkitaan vielä miehen kanssa tullaanko nyt maaliskuussa sitä kautta, riippuu vähän miehen työvuoroista. Yritän ilmoitella mahdollisimman ajoissa, jotta voitte pitää kalenterin tyhjänä siihen aikaan :)
Noel on ulkona parvekkeella, ja hyvin nukkuu. Kävivät miehen kanssa lähikaupassa, mä en viitsinyt mennä kun on vielä aika kipeä olo. Poitsulla on vähän räkää nenässä, muttei niin paljon että tarvitsisi ryhtyä toimenpiteisiin olon helpottamiseksi. Niistäjä ja suppoja on kyllä kaapissa jemmassa, jos näyttää että pienen olo huononee.
Kertokaas, Minks ja Tikru, mitä te puette vauvoille päälle kun pistätte ne ulos nukkumaan kylmällä ilmalla? Siis näin kun on -10C tai kylmempääkin? Ja kuinka kylmään uskallatte vauvat laittaa?
(Tästä on ollut puhetta mutta kun pätkii niin paljon ;))
Mulle sellainen pakkasraja on -15C, riippuen tuulesta. Partsilla ei tuule kun se on lasitettu, joten siellä tuo ym. raja pätee. Muuten tilanteen mukaan.
No niin nyt se pikku-ukko alkoi möykätä partsilla...
Kandi
Tigger, taisit kysellä huomisen enskatreffeistä. Olen menossa jos ei ole kauhean kylmä, ja jos sekä minä että Noel ollaan suhteellisen terveen oloisia. Tänään on tosiaan vielä sellainen olo etten todellakaan lähde minnekään täältä lämpimästä sisältä :)
Kuume nousi sitten yöllä. Kuumemittari näytti tuossa aamulla 38.5:ttä. Soitin sitten neuvolaan et kuinka paljon saa troppia ottaa kun olo on ihan hirvee. Panadolia ohjeen mukaan. Mä en yleensä tarvitse kuumeeseen lääkkeitä mut nyt alkoi särkemään joka paikkaa, jotain positiivistakin, kaikkia muita paikkoja särkee niin pirusti ettei selkäkipu tunnu enää niin sietämättömältä :) Otin yhden panadolin äsken ja kuume alkoi laskemaan ainakin hiestä päätellen. Mulla ei oo ollu moista kuumetta ja särkyä sitten yläasteaikojen, joten vähän säikäytti kun piti just tässä tilassa tulla. Ei kyllä helpota oloa yhtään et vauva on tosi aktiivinen. Saa nähdä jääkö meikäläiseltä ens viikon treffit väliin. Jos ei ala huomiseen mennessä helpottamaan niin en kyllä uskalla teitä tulla tapaamaan :(
kandi: Noel on varmaan ottanut kiinni sitä vatsataudin aiheuttamaa menekkiä ja varmaan on tullut melkoinen kasvupyrähdys teidänkin pojalla. Muakin kiinnostaa et kuinka sulla on maitoa riittänyt kun itse olet ollut kipeenä? Eikös minks sanonut että huomaa heti kuinka heikkenee.
Minks muuten, joko oot parantunut? Se maidontuotanto varmaan lisääntyy sit hetkeks jos on ollut vähän heikkoa kun oot ollu kipeenä, sit olis varmaan niille hanoille käyttöä :) Ootko muuten jatkanu vieläkin niin et syötät toisesta tissistä useamman kerran ja sit vasta toisesta?
Nyt on kyllä taas kaivauduttava tonne petiin. Ei oikein jaksa lukeakaan mitään. Meinaa vähän käydä aika pitkäksi.
surullinensiili ja vilkas pikkutiikeri 36+4
Siili: No voi kurjuus, kun oot säkin kipeenä! Kuumetta varmaan se kova selkäkipu enteili, toivottavasti ei synnytykseen liity nyt vielä¿ Kannattaa huoletta vaan ottaa Panadoleja ohjeen mukaan, niin saa oloa helpotettua; tässä tilassa näillä viikoilla kärsimystä on muutenkin. Muakin kieltämättä jännitti sillon joulun aikaan kova yskä ja nuha, miten se vaikuttaa vauvaan, mutta yritä vaan olla ilonen, jos se pikkutiikeri siellä kovasti telmii ;) Mullakin vähän rupee oleen selkä arempi kuin aiemmin, mutta sitä ei onneksi särje. Meillä on varastossa keitettävä geelityyny, joten oon ajatellu sen ottaa käyttöön, kun hankalaksi menee ¿ oon vaan vähän arkaillu, kun en oo virallisesti kysyny mistään, saako myös geelityynyjä käyttää, mutta kai se on yhtä suositeltavaa kuin kaurapussit ja muutkin lämpötyynyt. Täytynee kysyä ens viikolla neuvolassa.
Kandillakin oli kauheen korkee kuume. Tosi harmi, että jouduit sen pahimman päivän oleen Noelin kans pitkään yksin ¿ toivottavasti oot tervehtymään päin. Meillä tekee mies yleensä 8h päiviä, mut jos joku erikoistapaus tai lähinnä työmatka sattuu tuleen, kun mulle iskis tauti, niin oltais varmaan vauvan kans täällä ihan pulassa. Minusta kun on aina hauska heittäytyä itsesääliin :) ja onhan sitä fyysisestikin voimat raajoista ihan poissa. On tainnu nyt kaikilla kevättoiveilla olla jossain vaiheessa joku tauti. Mul ei oo nuhaa, mutta kyllä nuo viime yöt on olleet tuskasia, kun kaks ihmistä vie makkarista jo kaiken hapen ja nenä menee tukkoon multa alkuyöstä varsinkin helposti. Sitten kun oon pari kertaa käyny sitä tyhjäks ryystämässä, aamuyön tunnit olisivat niin autuaallista uniaikaa ¿ nukun sillon niin paljon paremmin kuin hermostuneena joskus kahden maissa.
Oonkin tässä alotellut pölypunkkien tappokierroksen. Mies viritti takapihalle sellasen narun, joka kestää vuodevaatteiden painon. Siihen ei kaikkee mahdu kerralla, mutta kun näitä pakkasia jatkuu vien sinne sitten osissa peittoja yms. päivittäin happea haukkaamaan. Niittenhän tarttee olla siellä aika monta tuntia ¿ eilenkin meni pieni tovi miehen muotoiltua tyynyä sulateltaessa¿ Se oli jotain sellasta ainetta, että siitä oli tullut kiva kokkare ;)
Aiheesta pääsenkin kyselemään, että millaiset vauvanpeitot teillä on? Ootteko hankkineet äitiyspakkauksen lämmikkeiden lisäksi jotain muuta? Niin ja kiinnostais myös ne pukemiset vielä vauvojen päälle tällä ilmalla niin kuin Kandikin kyseli. Kuinka monta välikerrosta sinne pitää laittaa?
Minks, hienoo, ettei ollu kyse sun kohdalla mistään vakavammasta! Nyt vaan pääset onnellisena keskittyyn Santtuun (ja mahdolliseen tulevaan vaaviin sitten joskus¿). Santulle halit munkin puolestani!
Vauvakirjoista oli kyselyä. Ei oo meillä vielä. Ehdottomastihan joku sellanen pitää olla. Oonkohan mä kauhee laskelmoija, mut vois ajatella, että joku ehkä hankkii sellasen lahjaksi, ihan sillä, kun oon nähny niitä usein lahjaksi hankittavan (niin ei olis sit useampaa samanlaista). Mut toisaalta jos joku ostaa sen ristiäisiin, niin olishan sitä heti alkuunkin kiva päästä kirjoittelemaan, eli enpä tiedä sitten, miten käy. Mulle tuli tosin just raskauspäiväkirjassakin muutaman viikon tauko, ja olikin huisinhauskaa ruveta miettimään tuntemuksia kahden viikon takaa¿ Sain sen sentään jotenkin kiinni kurottua.
-Simmu, 36+1 sekä Vempuliini
eilen tapahtui ihme ja neiti nukahti sisälle päikkäreille kahdeks tunniks. sit jouduin herättään kun piti syöttää jne ennen kuin lähdettiin isiä hakeen töistä. tänään kun ei tarttis mihkään lähtee niin arvatkaa vaan nukkuuko:)
mä olen kyllä talvi-ihminen, mutta hellittäis nää pakkaset että pääsis ulos!
eli mä en nyt tällä viikolla oo neidin kanssa kävelyllä käynyt, enkä ulos pahemmin nukutellut. tiistaina pidin hetken ulkona, että nukahti. silloin tais olla päällä body, pöksyt, " frotee" -haalari, villahaalari ja toppahaalari. ja tietty sit vaunuissa äp-makuupussi ja vaunujen oma tuo lämpöpussi. mut autolla kun nyt on liikuskeltu, niin vaan body, pöksyt, " päälivaatteet" /villahaalari ja toppahaalari. päässä on ollut kypärämyssy ja toppalakki, sekä haalarin huppu. huomenna jos vähän hellittäis pakkanen niin pääsis ulos paremmin.
mä kanssa voisin flunssalaisiin liittyä. eilen alkoi nokka vuotaan, ja sellanen pikkasen puolikuntoinen olo. no, onneks nyt on viikonloppu tulossa niin voi isikin olla tytön kanssa.
siili: toi kirja on sellanen aika yleisellä tasolla oleva, ei tartte niin tiheesti muistaa täytellä. tietty siihen pitää sit kuitenkin merkkaa kaikki ekat hymyt jne (hymyä odotellessa) paranemisia sulle, toivottavasti olo helpottaa. nyt vaan ootat kun mies tulee töistä ja sitten passuutat sitä tuomaan kuumaa mehua jne:)
kandi: mäkin oon aatellut että toi -15 ois sellanen ok raja, eli tuolloin menisin ulos jos ei tuulis. mut nyt on kyllä enempi pakkasta:( ja ne vaatteet tulikin käytyä jo läpi tuossa aiemmin. mä oon kyllä hirmu huono arvioimaan puenko liikaa tai liian vähän, ainakaan tytön niska ei oo kylmä ollut kun on sisälle otettu. ja ilmoittelehan tosiaan jos tätä kautta ootte miehen kanssa liikkumassa:) ja kiitoksia uusista kuvista:)
simmu: mä aamulla heitin vuodevaatteet tonne terassille ja lakanat pesuun, että jotain hyvääkin tästä pakkasesta. illalla pääsee puhtaisiin lakanoihin köllimään. mä käytän simppiksellä ihan vaan sitä äp-pakkauksen peittoo. jos nukkuu muualla kuin sängyssä, saatan heittää sen makuupussin avattuna peitoksi oikean peiton sijasta.
minks: kuvia odotellessa:)
treffeistä: onkos nyt joku aika/paikka sovittuna? ja harmillista jos ei siili pääse, mun puolesta voidaan kyllä siirtää niinkin että pääset mukaan, mutta ihan mitä muut on mieltä. ja tosiaan jos jollain on tarvetta kyydille niin mun autossa pääsee, mennään sit sinne ideaparkkiin tai kaupunkiin tms. kun tonne ideaparkkiin mä ainakin jokatapauksessa ajan siitä pirkkalan kautta, eli voin käydä väkeä noukkimassakin.
jahas, tais neiti torkahtaa, toivottavasti jaksais raasu nukkua nyt vähän aikaa...
tikru ja simppis 5 ja puoli viikkoo
Höh, vein Noelin juuri parvekkeelle pieneksi Michelin-ukoksi pakattuna, mutta siinä lasitetulla partsilla auringonpaisteessa onkin vain -6C... Meidän ulkolämpömittari näytti -13, ja sen mukaan puin pojan. No, tarkenee ainakin.
Noelilla on nyt päällään
1) body, sukkahousut ja potkarit
2) paksuhkot fleecehousut ja hupullinen villatakki joka ylettyy reisien yläosaan saakka
3) p.o.p:n fleecehaalari, joka ei ole kovin paksu mutta siinä on joku eristävä kerros välissä joka pitää kaiken lämmön sisässä (tuntuu kahisevalta ja vähän kovalta päällisen ja vuoren välissä, mitä lie sitten onkaan). Haalarista on saa käännettyä hihat ja lahkeet umpeen, sen lisäksi Noelilla on tietty villasukat ja -tumput.
4) äitiyspakkauksen makuupussi, vaunuissa alla lampaantalja ja makuuosan päällä vielä fleecepeitto taiteltuna. Tällä kertaa en laittanut harsoa kokonaan sen pienen kaistaleen peitoksi, mikä kopasta jää näkyviin. Ajattelin että poika nukahtaa paremmin kun saa raitista ilmaa. Käyn kohta laittamassa harson paikoilleen, kun poitsu on vaipunut sikeämpään uneen.
Postitan tämän pätkän ennen kuin kone sammuu...
Noel ei ikinä nuku tähän aikaan kovin pitkiä unia. Poika on suht virkeänä sekä yöllä että päivällä klo 11 ja 2 väliin. Jännä homma.
Viime yönä kukuttiin Noelin kanssa lähes puoli kolmeen saakka. Yleensä mies hoitaa nuo viimeiset tunnit, mutta nyt annoin hänen nukkua kun kerrankin oli itsellä suhteellisen virkeä olo. Noel oli ihan innoissaan, väänsi ihan jättimäiset kakat ja hymyili ja kujerteli mulle koko ajan. Katsoin viimeisen kerran kelloa sängyssä klo 02.08, silloin Noel vielä söi. Sitten se mahaähinä alkoikin aamulla jo kahdeksan aikaan, mutta onneksi sain nukuttua kymmeneen asti. Kai se Noelkin nukkui, jossain sen ähisemisen välissä.
Jäi kyllä enskatreffit tänään väliin, kun olen sen verran kipeän oloinen vielä. Kai tuo väsymys vaikuttaa, ettei parane yhtä nopeasti kuin yleensä. Laitoin mummilleni valokuvia postissa, ja hän heti tekstasi että " näytät väsyneeltä, syö verilettuja niin saat rautaa" . Mulla on takana jo 9 vuotta (eriasteisena) kasvissyöjänä, ja vieläkin mummi käskee syömään milloin maksaa, milloin verta! ;)
Siili ja simmu, onko teillä enää yhtään ultraa ennen synnytystä? Että vieläkö näette vilauksen pikkuisista ennen syntymää?
Mietin tässä juuri että jännä miten asiat voi mennä ristiin rastiin: Tikrulla oli vahva poikafiilis ja tulikin tyttö, ja mä taas odotin tosi innolla alatiesynnytystä ja jouduinkin sektioon. Minks pelkäsi synnytystä mutta se menikin hienosti. Mikähän teillä kahdella meneekin toisin kuin oletetaan?
Kandi & Noel 7vk+
Liittykö teillä synnytykseen selkäsärkyä? Ja jos liitty niin oliko se jatkuvaa vai liittykö vaan supistukseen? Mulla särkee alaselkää ihan mielettömästi ja se tuntuu vaan pahenevan tai sit mun sietokynnys alenee. Mä jo alan toivoo että enteilis tosiaan synnytystä niin pääsis tästä joskus eroonkin, mutta eihän tässä oo mitään muita merkkejä ei supistuksia ei vettä ei edes limatulppaa, joten taitaa sittenkin liittyä joko tähän flunssaan tai sit vaan on selkälihakset sanonu sopimuksensa irti. Outoo vaan et pelkkää selkää särkee yleensä mulla särkee flunssasena joka paikkaa, eikä nyt oo edes kuumetta yleensä säryt liittyy siihen. Nyt särkee alaselkää ja kipu tosiaan säteilee nyt jo pitkälle jalkoihin. Tulee melkoisen tuskainen yö jos ei ala helpottamaan. Toivottavasti tätä ei jatku raskauden loppuun. Meikäläinen vois olla miellyttävää seuraa jos näissä kivuissa kärvistelis viikkoja :)
tuskainen surullinensiili