Passijuttuja, miksi on niin monimutkaista?!
Varasin syyskuun alkuun matkan pariksi päiväksi EU ja Schengen-alueelle. Passi voimassa marraskuun puoleen väliin saakka.
Nyt sitten lukee joissain paikoissa (esim. Suomen ulkoministeriö) että Schengen maissa on yleinen ohje/vaatimus? että passi on voimassa 3kk vielä matkan jälkeen. Miksi?
Kuitenkin maan oman matkustus tiedotteessa mainitaan vain voimassa oleva passi eikä mainita mitään 3kk varoajasta.
Miten tämä nyt menee? Olen aina luullut että passi on voimassa päivään x saakka ja that's it
Kommentit (10)
Menisin varmaan jonottamaan istumalla uutta passia, kun on ensin verkossa hoidettu asiat kuntoon, katsottu päivämäärät koska saa hakea ja maksettu. Ja valitsisin vähemmän tunkkaisen penkkiosan. Mutta jos on liian täynnä sali, ehkä sitten ei. Ajanvaraus voi mennä kauemmas?
Viime vuonna yksi mies oli ottanut matkalle vahingossa poikansa passin. Pääsi hyvin matkustamaan Italiaan ja takaisin Suomeen. Itse matkustaisin ihan pokkana jos passi on 2-2,5 kk voimassa vielä matkan jälkeen. Jos on jotain ongelmaa, niin ihmetelköön viranomaiset sitten jos haluaa jumittaa asioita.
Eivät välttämättä edes katso sitä passia.
Jos matkasi venyy yli voimassaolon sitten olet vaikeuksissa, jos joku huomaa.
Noin lähelle mennessä en hakis uutta passia.
Pakko oli hakea uusi passi kun puoli vuotta vanha ei kelvannut mihinkään henkilöllisyystodistukseksi. Rahastusta siitä näki edelleen ihan hyvin että mun ruma naama siinä pilaa muuten ihan siistin passin.
No ei tarvitse olla. Hyvin voit matkustaa tuolla passilla.
3 kk matkan jälkeen voimassaolovaatimus koskee ei-Schengen maan kansalaisia. Jos esimerkiksi yhdysvaltalainen tulee Suomeen niin hänen passin täytyy olla voimassa vähintään 3 kk Schengen-alueelta poistumisen jälkeen.
Jos passi on voimassa kun poistut maasta, se riittää. Todennäköisesti kukaan ei edes kysele sitä sen enempää mennessä kuin lähtiessäkään. Jos tosiaan kyse on Schengen -alueen maasta. Itse olen matkustanut kerran Schengen -alueella ihan ilman passia (kun unohdin sen kotiin), enkä omista henkilökorttia. Ja ihan lentäen menin. Ei ongelmaa.
Lähes kaikissa, ainakin Euroopan maissa, passin saa 10 vuodeksi. Suomessa vain 5 vuodeksi ja hinta on jopa kalliimpi. Suomessa rahastetaan kaikesta.
Meillä tahtoo joka syksy olla kinaa hirvi passipaikoista. Ei ne koskaan niin helppoja ole.