Onko 80v vanhan tädin kiukkuisuus dementian oire? On välillä todella kiukkuinen ja puhelut loppuvat lyhyeen.
Kommentit (29)
Se ei mene niinkään että vanhalle ihmiselle voi puhua ja utsia mitä sattuu ja sitten ihmetellä jos saakin nurjaa naamaa ja epäystävällisiä vastauksia.
En vanhana ole muuttunut typeräksi lattialuutuksi jota voi kohdella ja puhutella miten sattuu ja vaan hymyilisin lempeästi.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus: Olette varmannn ruvenneet kohtelemaan häntä jotenkin oudosti ettekä täysvaltaisena ihmisenä. Voin vakuuttaa että se suututtaa. Ootko kuolinsiivouksen tehnyt, onko paperit järjestyksessä, tekisitkö valtakirjat mulle? Tuohon tyyliin kai vauvapalstalaiset äidilleen puhuvat.
Haista paska. Päinvastoin olemme yrittäneet kohdella häntä kuin täysvaltaista ihmistä, mutta totta kai hänelle puhutaan kuin lapselle, koska hän on taantunut lapseksi jolta on pitänyt ottaa pankkitunnukset pois.
Kuolinsiivouksen olen tehnyt itselleni.
Puhut ristiin. Jos hän on muistisairas ja kykenemätön enää asioitren hoitamiseen silloin täytyy jo "antaa anteeksi ja sietää."
Mutta te vaan pilkkaatte ja ette kuitenkaan ymmärrä hänen olevan jo vaatimusten ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Joku voi olla kiukkuinen ihan siitä, että haluaisi rauhassa katsoa jotain ohjelmaa, mutta joutuukin puhumaan puhelimessa joutavanpäiväisyyksiä.
Juuri näin. Kyllä se ottaa pannuun, kun joku asia on kesken ja joku ei vaan tajua lopettaa sitä tekopirteää horinaansa
Nuoret joskus tiuskivat kotoa muuttonsa jälkeen jos heille sattui soittamaan. Tytärkin laittoi kerran parin kuukauden estot kun raportoin hänelle liikaa joistain tekemisistämme mitä mieheni kanssa esim mökillä teimme.
Mikä oletus on että vanhan pitää olla sukulaistätien mieliksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös masennusta. Masentuneey ihmiset ovat ärtyneitä.
Ja iäkkäillä ihmisillä on huonompia ja parempia päiviä. On lihassärkyjä. Nivel kipuja. Päähän koskee.
Ja huono uni. Voivat nukkua vain muutaman tunnin yössä.
Väsyksissä ja jos paikkoja särkee, moni muukin henkilö voi olla kiukkunen.
Etenkin jos kysellään, eikä oikein jaksais.
Ei kaikki muistin heikkeneminen ole iäkkäillä dementiaa tai Alzheimerin tautia.
Vaan osa ikääntymistä.
Kyllä, mutta ei ikääntyneillekään ihan kaikkea anneta anteeksi, mikäli he haluavat että sukulaiset pitävät yhteyttä. Omalle vanhalle äidilleni on tullut eräänlainen uhmaikä, ja kutsumme häntä taaperomummoksi. Hän ei oikein siedä mitään eikä ymmärrä miksi häntä ei siedetä.
Kivoja nää ihmisten suhtautumiset vanhoihin ihmisiin ja sitten ihmetellään, miksi ne ärjyy takaisin
Vierailija kirjoitti:
Lainaus: Olette varmannn ruvenneet kohtelemaan häntä jotenkin oudosti ettekä täysvaltaisena ihmisenä. Voin vakuuttaa että se suututtaa. Ootko kuolinsiivouksen tehnyt, onko paperit järjestyksessä, tekisitkö valtakirjat mulle? Tuohon tyyliin kai vauvapalstalaiset äidilleen puhuvat.
Haista paska. Päinvastoin olemme yrittäneet kohdella häntä kuin täysvaltaista ihmistä, mutta totta kai hänelle puhutaan kuin lapselle, koska hän on taantunut lapseksi jolta on pitänyt ottaa pankkitunnukset pois.
Pankkitunnukset pois? Kenen luvalla? Ja ihan itsellesi tietenkin otit
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös masennusta. Masentuneey ihmiset ovat ärtyneitä.
Ja iäkkäillä ihmisillä on huonompia ja parempia päiviä. On lihassärkyjä. Nivel kipuja. Päähän koskee.
Ja huono uni. Voivat nukkua vain muutaman tunnin yössä.
Väsyksissä ja jos paikkoja särkee, moni muukin henkilö voi olla kiukkunen.
Etenkin jos kysellään, eikä oikein jaksais.
Ei kaikki muistin heikkeneminen ole iäkkäillä dementiaa tai Alzheimerin tautia.
Vaan osa ikääntymistä.
miehillä testosteronin vajaus tekee hirmuista jälkeä,mutta hoitotahtoa ei ole. akka turvakotiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkitunnukset pois? Kenen luvalla? Ja ihan itsellesi tietenkin otit
Ja sitten ihmetellään, kun ikääntynyt ei saa asioitaan hoidettua. Hyvin moni viranomaistoiminto on nykyään vahvan tunnistautumisen takana.
Miten otit pankkitunnukset pois, ilman valtakirjoja?