Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aitiysloma Yhdysvalloissa - onko sellaista?

05.02.2007 |

Hei!

Olemme asuneet jonkin aikaa Yhdysvalloissa ja olen ollut kotona lasten kanssa. Nyt kuitenkin sain yllattaen upean tyomahdollisuuden, josta en halua kieltaytya. Ongelma on, etta olimme juuri paattaneet yrittaa uutta vauvaa. Olen tottunut olemaan kotona pitkalla aitiyslomalla Suomen malliin, mutta mitenkas taalla USA:ssa? En kehtaa kysella uudelta tyonantajalta, kun vasta olen aloittamassa tyot. Jos aitiysloma on jotain 3 kk, mutta haluan jaada pidemmaksi aikaa palkattomana, niin menetanko tyopaikkani?? Tyopaikka on koulutusalalta.

Miten sen pikku vauvan raaskii vieda hoitoon???!!!

Kiitos, jos jollain on kokemusta.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aitiysloma on 6 vko siis jos on normaali alatiesynnytys (saa jonkun pienen korvauksen, jos siis on ollut tuloja edelliselta vuodelta). Kotona voi olla yhteensa 12 vkoa (palkatta) menettamatta tyopaikkaansa.

Varmasti riippuu osavaltiosta, alasta ja tyonantajasta. Kalyni on valtiolla toissa ja he eivat saa aitiyslomaa ollenkaan.

En tieda kuinka ihmiset sen tekevat.

Vierailija
2/4 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä saattaa vähän vaihdella osavaltiosta toiseen, mutta minulla oli näin:

- Normaali alatiesynnytyksestä saa sairaslomaa 6 vko ja sektiosta 8 vko

Sairaslomalla EI SAA mennä töihin (siis ainakin suuremmat firmat vaativat, että on lääkärin paperi jälkitarkastuksesta, että kaikki OK ja voi palata töihin). Toki on varmasti paljon pienempiä firmoja, jotka eivät noudata sääntöjä, mutta periaatteessa sairaslomalla ei siis saa olla töissä.

Se onko sairasloma palkallista vai palkatonta, riippuukin sitten ihan firmasta, ja kuinka kauan olet ollut töissä. Eli jos olet juuri aloittamassa uudessa firmassa, todennäköisesti hyvin vähän, jos ollenkaan tuosta 6 tai 8 viikon sairaslomasta olisi palkallista. Lisäksi ainakin oman työnantajani sääntöjen mukaan siinä kuluivat kaikki palkalliset lomat ym. Eli siis sairaslomalta palatessa ei ollut mitään palkallisia vapaita enää ko. vuodelle käytössä... Ja minullakin osa sairaslomasta oli palkatonta, vaikka olin ollut useamman vuoden firmassa töissä ja lomiakin oli " säästössä" .

- Itse pidin sairasloman lisäksi FMLA-vapaata (family and medical leave act, tai jotain sinnepäin). FMLA-vapaata voi saada max 12 viikkoa, sisällyttäen sairasloma-ajan. FMLA-vapaata voi käyttää myös osa-aikaisesti, eli tekee esim 24 viikkoa puolipäivätyötä/puolikasta viikkoa. MUTTA FMLA ei koske kaikkia tyäntekijöitä! Eli jos muistan (silloisia) sääntöjä oikein, firmassa pitää olla vähintään 50 työntekijää 50km säteellä, työntekijän on pitänyt olla töissä min 12kk ennen FMLA:n alkua, lisäksi ei saa olla " liian johtavassa" asemassa ym. ELi FMLA koskee monia, mutta ei ollenkaan kaikkia. Ja tosiaan, jos tuo 12kk työssäoloaikaehto on edelleen voimassa, se tekisi FMLA:n käytön sinulle aika hankalaksi...

Monissa (isommissa) firmoissa saattaa olla omia systeemejä näiden lisäksi, lisäksi joissain osavaltioissa on parempia " etuja" , kaikki riippuu asuinpaikastasi ja työnantajastasi. Monet työnantajat antavat palkatonta vapaatakin, 6kk äitiyslomat eivät ole täysin mahdottomia... ;) Kaikki on siis neuvoteltavissa. Pidemmät palkalliset vapaat taitavat kyllä olla aika mahdottomia, mutta palkatonta voi aina pyytää.

Mutta periaatteessa ei siis ole mitään " automaattista" palkallista äitiyslomaa, tuo sairasloma-ajan palkkakin riippuu firmasta ja työssäoloajasta ym.

Jos olet oikeutettu FMLA-vapaaseen, sitä ei kannata aloittaa ennen vauvan syntymää, koska muuten lyhenee vastaavasti toisesta päästä. Eli tapana on olla töissä kunnes vauva syntyy, tai sitten sairaslomalla (mutta se siis kuluttaa entisestäänkin niukkoja palkallisia sairaslomapäiviä...)

Itse suosittelisin töihin menoa, jos olet sopivan homman löytänyt. Ehdit kyllä sitten miettiä minkälaisia ratkaisuja teet lapsen synnyttyäkin. Eli hyvin tavanomaista on lopettaa työt äitiysloman jälkeen, mutta sitä ei toki kannata sanoa etukäteen, jos vaikka haluatkin mennä takaisin töihin. Ja saat ainakin (mahdollisen) sairaslomakorvauksen... Mutta siis työnantajaa ei kannata liikaa ajatella, he kyllä osaavat tehdä omat johtopäätöksensä. Ja vaikka irtisanoutuisitkin lapsen synnyttyä, jos sinusta pidettiin työssäsi, on mahdollista että palkkaavat takaisin myöhemmin, kun olet ehtinyt olla lapsen kanssa pitempään kotona.

Toivottavasti oli apua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdithän olla työssä ainakin lähes 10 kk ja ethän välttämättä heti tule raskaaksi eli siis käytännössä pitempäänkin. Mieheni naispuolinen kollega olisi saanut yliopistosta uutena työntekijänä vain 3 vk:n äitiysloman (en tiedä oliko palkallista vai palkatonta), mutta onnistui pitkittämään sen 6 viikkoon, kun muut kollegat " lahjoittivat" lomiansa (palkattomia).

Vierailija
4/4 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet noin innostunut siita. Saat hyvaa tyokokemusta tulevaisuutta ajatellen, vaikka olisitkin taas valilla kotona, myohemmin tyonhaku voi sitten olla helpompaa taman lyhyenkin ajan ansiosta (ellet siis palaa tahan vanhaan paikkaan).

Aitiyslomien pituudesta edelliset kirjoittivat jo kaikki oleelliset tiedot, omasta kokemuksesta voisin viela korostaa neuvottelujen merkitysta. Omalla kohdallani pomo jousti niin paljon kuin vain yliopiston HR ja rahoittajataho (NIH) antoivat periksi, olen siis molemmilla kerroilla ollut 12 vko lomalla ja sen jalkeen puolipaivatoissa 2 kk. Ja naiden lisaksi olen voinut ottaa myohemmin samana vuonna palkallisia lomia, joita pomo siis katsonut taysin sormien lapi. Lastenhoidon suhteen meilla on ollut erilaisia ratkaisuja aupairien ja isoaitien avustuksella, jotta lapsia ei ole tarvinnut vieda paivahoitoon ennen kuin ovat olleet vahintaan 8kk:n ikaisia. Mutta taytyy sanoa, etta tuntuihan sen aika rankalta ekan lapsen jalkeen palata puolipaivatoihin 12 vko loman jalkeen - varsinkin kun kaikki suomalaiset kaverit kauhistelivat kilpaa tata amerikkalaista meininkia. Mutta maassa maan tavalla...

Onnea ja menestysta niin vauvan hankintaan kuin tyourallekin!