Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka annat kateutesi näkyä! Avaisitko vähän sielunmaisemaasi miksi toimit niinkuin toimit

Vierailija
29.07.2024 |

Kohtaan kateutta kaikkialla vaikka olen vaatimaton ja nöyrä ihminen.  Viime viikon aikana on kadehdittu mm. ulkonäköä, urheiluharrastuksia, luonteenpiirteitä, uutta työpaikkaa, ulkomailla vietettyä aikaa jne.   Kateus näkyy usein vähättelynä ja sellaisena hermostuneena naureskelevana mitätöintinä.

Eikö tule lainkaan mieleen ettei tämä ole ok?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Annat näkyä"? 

Kateus näkyy AINA.

Vierailija
2/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistille on tyypillistä kuvitella, että kaikki kadehtivat häntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä ulkonäkösi edes tulee puheeksi? Aloitatko ensin itse kertomalla, miten kaunis olet ja sitten muut naureskelevat hermostuneesti? LOL.

Vierailija
4/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä ulkonäkösi edes tulee puheeksi? Aloitatko ensin itse kertomalla, miten kaunis olet ja sitten muut naureskelevat hermostuneesti? LOL.

No ihan siten että tullaan suoraan kommentoimaan sitä ja yleensä alentuvaan tyyliin. ap

Vierailija
5/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan siten että tullaan suoraan kommentoimaan sitä ja yleensä alentuvaan tyyliin. ap

Työpaikalla, urheiluharrastuksessa, ulkomailla, vai ihan muuten vaan tuntemattomat tyypit Suomessa, esim. kadulla tai kaupassa tai naapurustossa?

Vierailija
6/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinun mahdollista kysyä tätä asiaa näiltä, jotka sinua kommentoivat? Esim. "Miksi koet oikeudeksesi kommentoida ulkonäköäni, harrastustani, ulkomaanmatkaani tällä tavalla / näin negatiivisella tavalla?"

Vierailija
7/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalla, urheiluharrastuksessa, ulkomailla, vai ihan muuten vaan tuntemattomat tyypit Suomessa, esim. kadulla tai kaupassa tai naapurustossa?

Työpaikalla, urheiluharrastuksissa, kaveripiirin jutuissa ja naapurustossa nyt kaikista eniten.  Tuntemattomilta tulee myös kommenttia. ap

Vierailija
8/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä yhtään tiedä, sillä minustakin vaikutat todella nöyrältä ja vaatimattomalta.

Vierailija
9/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et oo koskaan kohdannut? Kylläpä sitä on tänäänkin meikattu. Söisit vähän lisää että saat lihaa luittes päälle jne

Vierailija
10/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinun mahdollista kysyä tätä asiaa näiltä, jotka sinua kommentoivat? Esim. "Miksi koet oikeudeksesi kommentoida ulkonäköäni, harrastustani, ulkomaanmatkaani tällä tavalla / näin negatiivisella tavalla?"

On kysytty ja vastaus, jos sitä nyt yleensä hermostuneen hihittelyn alta tulee, on käytännössä aina että kadehtii.  Ei muita perusteita tai selitystä sille, miksi se pitää olla näin näkyvää. ap

Vierailija
11/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun ihan hirveän skeptisesti siihen, että joku yksittäinen ihminen kohtaisi jatkuvasti ja kaikkialla katetutta. Usein noin kuvittelevat ihmiset ovat niitä joilta puuttuu itsereflektiokyky ja tietynlaiset sosiaaliset normit ja koska he eivät näe koskaan itsessään mitään vikaa, he kuvittelevat aina ympäristön nuivat asenteet kateudeksi.

Lisäksi olen ihan hirveän skeptinen siitä, että aloittaja ei olisi trolli. 

Vierailija
12/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. 

Minä saan usein vinoilua siitä, että mieheni muka ostelisi minulle koko ajan asioita ja että elän hänen siivellään. Kun käytiin reissussa, niin useampi työkaveri viittasi asiaan että mieheni "vei" minut reissuun. Kulut maksettiin puoliksi ja tätä jouduin alleviivaamaan useamman kerran ja silti tuli sellaista "hyvähän se on tuollaisia luksusreissuja ottaa kun on rikas mies joka maksaa".

Suoritan työn ohessa avoimen yliopiston opintoja (oikeustieteen, psykologian ja taloustieteen) ihan vain omaksi ilokseni, en tavoitteellisesti opiskellen. Eräs tuttava näistä kertoessani naurahteli että kyseessä on "hyödytöntä, humanistista pilipali-ajanhukkaa" ja että hän ei ikinä viitsisi käyttää aikaansa mihinkään niin typerään.

Ulkonäköä (etenkin kroppaa) jopa hyvät ystävät kommentoivat välillä kitkerästi. "Sun elämä on niin helppoa kun sun ei tarvi miettiä yhtään mitä paskaa syöt ja silti näytät tuolta"

Vierailija
13/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi----aa kun muilla on kaikkea ja itselle ei ole siunaantunut mitään..muut kyllä vetää lottovoittoja ja perintöjä ja saavat kaikkea maan ja taivaan väliltä...itse kelpaan vaan elatusmaksujen(2kpl)maksajaksi..alkaa pikkuhiljaa riittää tämä paska!

Vierailija
14/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et oo koskaan kohdannut? Kylläpä sitä on tänäänkin meikattu. Söisit vähän lisää että saat lihaa luittes päälle jne

Ja kuvittelet, että nuo ovat kateutta? Jösses.

Vierailija
15/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kokea kateutta monelta taholta ja monesta asiasta.

Kaikista suurin kateuden aihe oli se, kun muutin ulkomaille töihin ja jäin tänne.

Se oli kateuden aihe ihan lähipiirissäkin, pahaa puhuttiin selän takana. Oli ivallisesti veikkailtu että takaisin se tulee vuoden päästä viimeistään jne. Siis oma veli mm!

Kun kävin Suomessa suuri paljonpuhuva hiljaisuus valtasi jos puhuin jotain uudesta kotimaastani tai tekemisistäni.  Naamat meni happamiksi, en olisi saanut puhua koska "ylpeilin". Kuitenkin kaikilla oli ja on lupa lähteä vaikka Timbuktuun, ei tarvitse jäädä kadehtimaan.  Ei minunkaan alkuun pääsemiseni täällä ollut ruusuillatanssimista.  Muutto uuteen maahan uuteen kulttuuriin  vaikka Euroopassa olenkin on aina uuden opettelun paikka. 

Vieras maa vaikka täällä olinkin turistina vieraillut, uudet ihmiset , uudet tavat, uudet työkaverit ja rutiinit.  Kuitenkin tiesin jo muutaman kuukauden päästä että valintani oli oikea.ja tänne jäin.

Miellän kateuden joksikin sellaiseksi että kadehtija kokee että häneltä viedään jotain, että hän konkreettisesti menettää jotain jos tuo toinen puolestaan saa tai menestyy tai onnistuu.  Ikäänkuin menestystä tai kauneutta tai muuta sellaista olis vain tietty määrä ja nyt tuo vie minun osuudestani. 

On aika jännä huomata miten ihmiset eivät itse ollenkaan tiedosta omaa kateuttaan. Voidaan haukkua ja arvostella ja mollata huomaamatta että omaa kirvelevää kateutta siinä yritetään lievittää.  Jos joku uskaltaa näkyä tai kuulua, olla erilainen, saada huomiota niin raakkuva lauma ryntää paikalle repimään.

Avatkaa nyt silmänne ja katsokaa rehellisin silmin, myös sinne omaan sisimpään.

Vierailija
16/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan sen verran pingottunut, ettei kykene hillitsemään tunteitaan

Vierailija
17/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun tunnen kateutta, pyrin miettimään, että tuntisinko todella kateutta jotain yhtä tai kahta asiaa kohtaan, jos tietäisin myös tuon henkilön huonoimmat hetket ja muistot, ja joutuisin ottamaan myös ne itselleni niiden hyvien asioiden lisäksi. Useimmiten lopputulos on se, ettei kateudessa ole mitään pointtia. Ei mitään järkeä myöskään siltä kannalta, että vaikka kuinka kahdehtisin joitain asioita, en sillä kadehtimisella saa niitä asioita itselleni.

Vierailija
18/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuvittelet, että nuo ovat kateutta? Jösses.

No kerropa mistä niissä kommenteissa on kyse? Siis kun todella lihavat käskevät syömään lisää? Toisinpäin olisi niin epäkohteliasta sanoa ettei tulisi mieleenkään sanoa heille että syökääs vähän vähemmän.

Vierailija
19/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on stereotyyppi kateuteen taipuvista ihmisistä: kilttejä ihmisiä, joita ei ole kehuttu tai kannustettu lapsuudessa, ts. heidän identiteettinsä on olla vähän raukka. Ovat hyvin itsetietoisia ja vertaavat aivan kaikkia asioita suhteessa itseensä. Heidän kanssaan on hyvin vaikea keskustella mistään yleisilmiöistä, koska ottavat aina vertailun kohteeksi itsensä ja useimmiten löytävät jonkin syyn loukkaantua, koska ylläri eivät ole taaskaan täydellisiä (=joka tarkoittaa heidän pään sisällä että olevat huonoja tai epäkelpoja).

Esimerkkejä keskustelunaiheista joista loukkaantuvat: yleiset liikuntasuositukset, hiilidioksidipäästöt, palkkaus, koulutus, ulkonäölliset asiat, harrastukset, saavutukset (ura, urheilu, muut harrasteet). Heille on mahdotonta keskustella hyvässä mielessä näistä jutuista, koska alemmuuskompleksi iskee heti kun kokevat etteivät yllä näistä jollekin yleisesti hyväksytylle tasolle.

Ja kyllä, jotkut kateuspäissään latovat toisille ilkeyksiä päin naamaa. Ilman että kohteet ovat tehneet näille yhtikäs mitään. Kertoohan julkkisten parjaamisen yleisyys paljonkin. Aniharva tuntee näitä ihmisiä henkilökohtaisesti tai on vaikuttanut heidän elämässään millaan lailla, mutta jokin pakottava tarve iskee käydä solvaamassa tai mitätöimässä "pitäiskö tää tuntee muka jostain"- tyylisillä kommenteilla.

Vierailija
20/21 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you ap <3 mä kohtaan myös kateutta.En osaa eritellä, mistä se johtuu,mutta ilmenee esimerkiksi vähättelynä tms. Se on aika ahdistava ja puuduttavaa, koska itse pyrin aina iloitsemaan toisten hyvistä jutuista.

Itse ajattelen, että jos joskus koen kateutta toista kohtaan niin se kertoo yleensä enemmän omista tarpeistani. Tarvitsen tai haluan sitä, mitä toisella on, ja alan tekemään sellaisia asioita miten voisin saavuttaa tai saada saman. Eli käytän ns.kateuden tunnetta hyväksi,  koska se kertoo mitä itsellenikin kaipaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän