Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö ilmaiseksi tarjotuista puutarhatuotteista maksaa?

Vierailija
28.07.2024 |

Eli jos sinä tarjoat tai joku yksityishenkilö tarjoaa sinulle puutarhamarjoja, omenoita, luumuja tms. ja sanot/sanoo, että ei tarvitse maksaa, pitääkö tuotteiden vastaanottajan silti ainakin tarjota maksua?

Itse olen ottanut sen kannan, että jos sanotaan, "ei tarvitse maksaa mitään", silloin ei maksusta rahana tai muunakaan hyödykkeenä tai palveluna, puhuta enää mitään.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi vein kuoharipullon. Haluan, että antaja kokee minun arvostavan lahjaa. Kyse ei ole niinkään siitä saako ilmaiseksi vai ei, vaan siitä, että joku on ajatellut, että voisin ilahtua jostakin, mitä hänellä on antaa. Arvostan sitä ja haluan osoittaa sen. 

Vierailija
2/6 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit toki ottaa tuon kannan.

Meilläpäin - Varsinais-Suomessa - ei odoteta lahjansaajan uskovan tuota väitettä, ettei muka tarvi maksaa. Annamme väkisin rahaa kouraan, tai kuljetamme salaa postilaatikkoon, tai piilotamme antajan takin taskuun kun tämä ei katso.

Maksetaan. Aina. 

Muu saa sinulle pihin maineen. Mutta kukin toki tyylillään, ja tässä voi olla kulttuurieroja eri puolilla maata, tai riippuen antajan ja saajan keskinäisestä suhteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aika ristiriitaista jos antaja sanoo, ei maksa mitään ja vastaanottaja rupeaa tarjoamaan rahaa. En ymmärrä. Meillä on naapureiden kanssa niin, että joku antaa puutarhastaan jotain ja minä taas annan jotain muuta omastani heille joskus toisella kertaa. Rahasta ei puhuta koskaan tai jostain vastalahjasta kuten kuoharipullosta. Mitä älyä siinä olisi. 

Vierailija
4/6 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika ristiriitaista jos antaja sanoo, ei maksa mitään ja vastaanottaja rupeaa tarjoamaan rahaa. En ymmärrä. Meillä on naapureiden kanssa niin, että joku antaa puutarhastaan jotain ja minä taas annan jotain muuta omastani heille joskus toisella kertaa. Rahasta ei puhuta koskaan tai jostain vastalahjasta kuten kuoharipullosta. Mitä älyä siinä olisi. 

Juuri näin. Aina annetaan vastalahja. 

Vierailija
5/6 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit toki ottaa tuon kannan.

Meilläpäin - Varsinais-Suomessa - ei odoteta lahjansaajan uskovan tuota väitettä, ettei muka tarvi maksaa. Annamme väkisin rahaa kouraan, tai kuljetamme salaa postilaatikkoon, tai piilotamme antajan takin taskuun kun tämä ei katso.

Maksetaan. Aina. 

Muu saa sinulle pihin maineen. Mutta kukin toki tyylillään, ja tässä voi olla kulttuurieroja eri puolilla maata, tai riippuen antajan ja saajan keskinäisestä suhteesta.

Tästä on vain yksi poikkeus: kun se omenakorin tuoja sanoo, että nämä ovat kiitos talvisesta aurauksesta/hevosen heinistä/mistä milloinkin, niin silloin ei sovi tarjota rahaa. Silloin pitää sanoa, että "olisin minä muutenkin, tässä on nyt ihan ylenpalttisesti, mutta kiitos nyt kuitenkin. Ja kun ensi talvena tarvitset auraajaa, niin soita minulle". (ja tässä on joka tapauksessa maksettu siitä auraustyöstä jo ihan rahalla ja saatu kuitti, omenat on pelkkää bonusta).

Vierailija
6/6 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin kiitokseksi jotain, esim. pullapussin tai marjapiirakan. "Pullolääkkeitä" en harrasta lainkaan, joten niitä en anna toisillekaan.