Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan järkyttävä tilanne tässä aamulla, kun hain pyörääni varastosta

Vierailija
28.07.2024 |

On typerää kirjoittaa sitä tänne, mutta nyt en pysty muuhun ja ei ole ketään, kelle puhua.

Menin siis hakemaan pyörääni ja siinä makasi lattialla vanha mies. Menin paniikkiin ja soittelin ihmisten ovikelloja, kun ei ollut puhelin mukana. Kukaan ei avannut ovea ja huusin pihassa apua. Yksi ihminen tuli ja soitti 112. Yhdessä yritettiin elvyttää. Mua itkettää ja toivon, että se mies pärjää.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin kerran pyörävarastoon illallla myöhään ja siellä oli joku varastamassa pyörääni. Kävin ilmi että se oli naapuritalon tyyppi jolla oli 7 maastopyörää kotona ja kaikki varastettuja. Meidän talosta oli toiselta mieheltä viety aikaisemmin fillari ja se löytyi sen naapuritalon varkaan kotona. Se tyyppi sai nopeasti häädön siitä talosta meinaan olen meidän taloyhtiön puheenjohtaja.

Vierailija
22/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

outoa. Aikuinen nainen ei osaa soittaa iTSE 112. Tai aloittaa paineluelvytystä. Mikä on mennyt vikaan peruskouluissamme? 9. luokalla jo opetettiin kädestä pitäen että painele rintakehää, ja puhalla happea keuhkoihin. Taitaa olla joku trolli taas vauhdissa....

En minäkään mitään mouth-to-mouthia vanhalle juopolle antaisi. Oman terveytensä riskeeraaminen ei kuulu kansalaisvelvollisuuksiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimittu! Paineluelvytys on raskasta, ja on hyvä että paikalla on joku jonka kanssa vuorotella. Toivottavasti mies selviää. Hyvä, että purat tapahtunutta kirjoittamalla, ei jää mieleen ahdistamaan. Paljon voimia järkytyksestä selviämiseen sinulle!

Vierailija
24/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teit enemmän kuin moni muu olisi tehnyt, eli hyvä ap! Jos oloasi yhtään helpottaa, voit kertoa lisää. Oliko kyseessä sairaskohtaus ja kuinka nopeasti ambulanssi saatiin paikalle?

Kiitos. Sairaskohtaus hänellä oli ja tuossa ihan lähellä on terveyskeskus. Sekin oli onni, että ambulanssi oli tuonut sinne juuri jonkun potilaan ja pääsi ihan minuuteissa paikalle.

- ap

Vierailija
25/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä aikaa kun soittelit ovikelloja olisit ehtinyt käymään kotonasi sen puhelimen

Oletko ollut pahassa paikassa ja pystytkö toimimaan silloin järkevästi?

Vierailija
26/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin varmaan ensin hakenut puhelimen ja soittanut 112. En tiedä osaisinko oikeasti alkaa elvyttämään itse. Ehkä olisin soitettuani soittanut jonkun naapurin ovikelloa.

Soittiko ap naapureiden ovikelloja?

Vierailija
27/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

outoa. Aikuinen nainen ei osaa soittaa iTSE 112. Tai aloittaa paineluelvytystä. Mikä on mennyt vikaan peruskouluissamme? 9. luokalla jo opetettiin kädestä pitäen että painele rintakehää, ja puhalla happea keuhkoihin. Taitaa olla joku trolli taas vauhdissa....

En minäkään mitään mouth-to-mouthia vanhalle juopolle antaisi. Oman terveytensä riskeeraaminen ei kuulu kansalaisvelvollisuuksiin

Suuhun annettavia puhalluksia ei enää ole edes ohjeistettu antamaan vuosiin. 

Vierailija
28/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ole koulun jälkeen käynyt EA kurssia tai katsonut/lukenut uutisia.  Tuo on jo vanhentunutta tietoa.  Taidat olla trolli tai ainakin erakko rölli.

Vierailija
29/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö?

- eri

Vierailija
30/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, teit jotain ja se on tärkeintä. Tuollainen on ikävää kohdata, mutta silti osa elämää. Kaupoissa ja muissa julkisissa paikoissa tulee aina välillä tilanteita vastaan. Joku päivä sitä itsekin sinne köpähtää ja on muista kiinni, miten käy.

Vierailija
31/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö?

- eri

Ei. Tämä jo kertoo, kuinka vanhennettua tietoa suurella osalla on eli ensiapukursseja ei ole käyty vuosiin. Pääasia kuitenkin, että soittaa 112. 

Vierailija
32/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ole koulun jälkeen käynyt EA kurssia tai katsonut/lukenut uutisia.  Tuo on jo vanhentunutta tietoa.  Taidat olla trolli tai ainakin erakko rölli.

Punainen risti: Sydänpysähdys johtaa nopeasti kuolemaan, jos painelu-puhalluselvytystä ei aloiteta välittömästi.

Noin 3500 suomalaista saa vuosittain sydänpysähdyksen sairaalan ulkopuolella. Yleisin sydänpysähdyksen syy on sepelvaltimotaudin aiheuttama sydäninfarkti. Selviytymismahdollisuudet moninkertaistuvat, jos paikalla oleva henkilö on tunnistanut tilanteen, tehnyt hätäpuhelun ja aloittanut välittömän painelu-puhalluselvytyksen.

Vierailija
33/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SPR ohjeistaa taas nuo puhalluksetkin kaikissa tapauksissa, eli aikuisen, lapsen ja vauvan elvytyksessä. Itsekin muistelisin, että tuota vaihetta ei välillä ohjeistettu. Nyt on taas. Oli sentään nuo painallukset pysyneet samana (30) eikä taas olleet 15 kuten välillä.

Vierailija
34/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö?

- eri

Ei. Tämä jo kertoo, kuinka vanhennettua tietoa suurella osalla on eli ensiapukursseja ei ole käyty vuosiin. Pääasia kuitenkin, että soittaa 112. 

Ihan amiksessa suoritin ensiapukurssin kolme vuotta sitten.

Vierailija
35/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin varmaan ensin hakenut puhelimen ja soittanut 112. En tiedä osaisinko oikeasti alkaa elvyttämään itse. Ehkä olisin soitettuani soittanut jonkun naapurin ovikelloa.

Ap ei soittanut naapureiden ovikelloja eikä edes soittanut puhelimella apua.

Vierailija
36/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit soittaa sosiaali- ja kriisipäivystykseen ja suosittelnkin sitä. Se on tarkoitettu ihan kaikille, myös silminnäkijöille.

Vierailija
37/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitta soitteli naapureiden ovikelloja, kukaan ei avannut ovea. Huuteli apua ja joku tuli ja soitti 112 koska aloittajalla ei ollut puhelinta mukana.

Vierailija
38/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa varmaan olisi jättänyt sen miehen vain sinne makaamaan, onneksi sinä et.

Vierailija
39/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt keväällä ea-kurssin ja siellä opetettiin vain paineluelvytystä. Puhaltaa kuulemma voi, jos elvyttäjiä on paikalla useampia, mutta se ei tee sitä elvytystä yhtään paremmaksi.

Vierailija
40/58 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis lukenut aloitusta. Teit vaan päätelmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän