Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatko aikaa, kun ei ollut pussilakanoita ja hääparille saatettiin ostaa lahjaksi täkit?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Sähkösilitysrauta oli myös suosittu lahja.

Vierailija
2/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hädin tuskin muistan aikaa jolloin jouduttiin ostelemaan häälahjoja, pilaamaan kesäviikonloppuja käymällä katsomassa jotain typeriä hääleikkejä selkä hiestä märkänä juhlapuvuissa. Aivan älyttömän typeriä vanhoja tapoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -51 ja paras ystäväni meni naimisii -69. Eikä todellakkan mitään täkkejä  - ikinä kuullutkaan moisesta.

Vierailija
4/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun vielä tehtiin turistimatkoja Venäjälle niin siellä oli hotelleissa pussilakanoita, joissa oli pyöreä reikä keskellä ja siitä ujutettiin täkki sisälle.

Vierailija
5/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vanhoja täytyy olla paikalla, jos muistaa tuon ajan, sillä pussilakanoista ensimmäiset maininnat löytyy satojen vuosien takaa ja suomessakin, vaikka yhä olemme melkoinen takapajula, niitä oli käytössä jo 1950 luvulla.

Vierailija
6/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hädin tuskin muistan aikaa jolloin jouduttiin ostelemaan häälahjoja, pilaamaan kesäviikonloppuja käymällä katsomassa jotain typeriä hääleikkejä selkä hiestä märkänä juhlapuvuissa. Aivan älyttömän typeriä vanhoja tapoja.

Et nyt tajunnut, mutta ei se mitään.

Vierailija
7/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vanhoja täytyy olla paikalla, jos muistaa tuon ajan, sillä pussilakanoista ensimmäiset maininnat löytyy satojen vuosien takaa ja suomessakin, vaikka yhä olemme melkoinen takapajula, niitä oli käytössä jo 1950 luvulla.

Finlaysen historia

"Finlayson painoi ensimmäisen pussilakanansa vuonna 1964. Yleiseen käyttöön ne tulivat 60-luvun lopulla helppouden vuoksi"

Ei todella ollut Suomessa käytössä 50-luvulla pussilakanouta,  vaan tulivat koteihin vasta 60-luvulla. Finlaysonilla oli lähes monopoli asema liinavaatteiden tuotannossa, eikä juuri tuontia ulkomailta ollut 50-60-luvulla, kun viennillä maksettiin sotakorvaukset ja rakennettiin Suomen jälleenrakentamista. 

Vierailija
8/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä ikäluokkaa, etten ole nähnyt peittoja lahjapöydissä. Torkkupeittoja kylläkin.

Vierailija
9/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Myös 50vuotis lahjaksi annettiin "silkki" täkki vielä -70 luvulla.

Täkki, keinutuoli tai kello olivat arvostetut lahjat -70  luvulla.

Vierailija
10/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä ikäluokkaa, etten ole nähnyt peittoja lahjapöydissä. Torkkupeittoja kylläkin.

Itse olen jo vanha ja senkin olen nähnyt, että Tapio Rautavaara lauloi kesälavalla häävalssin morsiusparille. 💕

Vierailija
11/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista milloin ensimmäiset pussilakanat, 80-luvun alussa näitä saatiin ja ostettiin.  Pyyhkeet olivat tyypillinen häälahja.  Yksi 80-luvun lakana alkoi reikiintyä 30 vuodessa.

Vierailija
12/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joskus heti nuijasodan jälkeen?

Vierailija
13/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani sai silkkitäkit häälahjaksi vuonna 1966 ja ne on edelleen vierastäkkinä käytössä. Silkkitäkkejä valmistettiin t.punaisena ja keltaisena 

Olen muutaman kerran käyttänyt täkkejä pesulassa ja niitä jaksetaan aina ihastella. Ne on hyvin laadukkaasti tehty. Luonnonkuitu puuvillainen täyte. 

Toivon saavani ne joskus perintönä, sillä niiden alla on mielyttävä nukkua, eikä enää vuosikymmeniin ole vastaavia saanut mistään. Nykyään kaikki täkit ovat keinokuitu täytteisiä ja ovat hiostavia ja kirjaimellisesti kuin nukkuisi muovin alla. 

Vierailija
14/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Tapsa laulaa siitä Suomesta, jolla ei ollut täkkejä, eikä sukua. 

Vierailija
15/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ajan ennen täkkipusseja (kuten aluksi sanottiin) pikkulapsiajalta, mutta en tuota häälahjajuttua. Silloinkin kun muksuna häihin pääsi, eipä niihin lahjoihin tullut kiinnitettyä huomiota.

Vierailija
16/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli häät 1992 ja lahjaksi saatiin täkkit ja pussilakanat. Muutimme yhteen häiden jälkeen ja kaikki perustavara tuli tarpeeseen, kattilat, astiastot, pyyhkeet ja jopa kaulin!

Vierailija
17/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono aamu?

No kuulostaa siltä, että ei sulle kutsuja eikä kosintojakaan viime vuosikymmeninä ole tullutkaan, joten ollos huoleti.

Vierailija
18/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan hyvin. Myös 50vuotis lahjaksi annettiin "silkki" täkki vielä -70 luvulla.

Täkki, keinutuoli tai kello olivat arvostetut lahjat -70  luvulla.

Tai 5-kymppiselle miehelle hassun hauska kävelykeppi, jossa viinaa sisällä.

Vierailija
19/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli häät 1992 ja lahjaksi saatiin täkkit ja pussilakanat. Muutimme yhteen häiden jälkeen ja kaikki perustavara tuli tarpeeseen, kattilat, astiastot, pyyhkeet ja jopa kaulin!

Nyt kun ihmisillä on jo kaikkea niin jopa hääkutsussa pyydetään rahaa. Liitto saattaa kestää muutaman vuoden ja sama ralli alkaa uudelleen. Moni häävieras ei enää jaksa osallistua.

Vierailija
20/30 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -51 ja paras ystäväni meni naimisii -69. Eikä todellakkan mitään täkkejä  - ikinä kuullutkaan moisesta.

No kattila- tai ruokailuvälinesarjan kuitenkin saivat?