Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaisitko venäläisen sukunimen?

Vierailija
27.07.2024 |

Mies on syntyjään venäläinen ja ollaan menossa syksyllä naimisiin. Oma sukunimi on ruma ja typerän kuuloinen etunimeeni yhdistettynä, mutta toisaalta olen tottunut siihen, miehellä taas hyvin geneerinen venäläinen sukunimi. Mies olettaa, että kumpikin pitää oman nimensä.

Nyt mietin, että olisi tilaisuus pästä tuosta rumasta sukunimestä eroon. Nimeni on nyt tyyliin Kaisa Aisa. Töidensaannin sun muiden kautta venäläinen nimi ei olisi ongelma, mutta mietin voisiko olla muuta haittaa?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä! 😬

Newsflash. Tulevaisuudessa asiat ovat vielä huonommin.

Niin, siltähän tämä surullisesti näyttää.

Toisaalta, kuten mieheni sanoo, mitä enemmän oikein ajattelevia venäläisten nimien alle, sitä parempi. Tarkoittaen siis Putin-vastaista linjaa.

Kysy mieheltäsi mikseivät venäläiset ole viimeisen 1000 vuoden aikana kyenneet valitsemaan itselleen ainuttakaan täyspäistä johtajaa Gorbatsovia lukuunottamatta joka sitten olikin venäläisten vihaama koska venäläisille kaikki länsimaisesta näkökulmasta  normaali on vihattavaa.

Vierailija
22/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä! 😬

Toisaalta, kuten mieheni sanoo, mitä enemmän oikein ajattelevia venäläisten nimien alle, sitä parempi. Tarkoittaen siis Putin-vastaista linjaa.

Kovin naiivia toiveajattelua. Tuskin uskot tuohon itsekkään? Oikein ajattelevia venäläisiä on 0,0001 prosenttia ja nekään eivät tee ja uskalla mitään (edes Suomessa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksioisaisen, nykyinen plus venäläinen. Minulla on venäläisiä juuria. En vain tiedä sukunimiä. Voisin ottaa karjalaisenkin, niitä on myös. 

Vierailija
24/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ap Suomen historiaa.

Vierailija
25/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se olisi Paskova niin joo.

Vierailija
26/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryssälandia on maailman persereikä, älä missään nimessä ota sellaista pallopäänimeä.

Vierailija
27/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maailmantilanteessa en todellakaan ottaisi. Vaihda mielummin johonkin omasta suvustasi peräisin olevaan nimeen, joka sopii etunimen kanssa paremmin yhteen.

Suosittelisin samaa. Nimi voisi olla esim. isoäidin tyttönimi tai hänen äitinsä tyttönimi, viisi sukupolvea on raja jonka sisällä voi valita ja maksaa 95 eur +perustelut Dvv:lle sekä vajaa 100 eur kun seurakunnassa tehdään virkatodistus että sukunimi on olut käytössä omassa suvussa. Venäläisillä on niin huono maine joka puolella en ainakaan itse haluaisi nimen takia ongelmia tai joutua se littelemään asiaa.

Tätä olen itsekin miettinyt, mutta toisaalta olen tottunut elämään tuon ruman sukunimen kanssa. Koko asia tuli vaan mieleen, nyt kun vaihtaminen olisi luonnollista ja miehellä ihan ok sukunimi jos maailman tilanne olisi eri.

Ap

Vierailija
28/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maailmantilanteessa en todellakaan ottaisi. Vaihda mielummin johonkin omasta suvustasi peräisin olevaan nimeen, joka sopii etunimen kanssa paremmin yhteen.

Juuri tuota maailman tilannetta mietin. Ja toisaalta sitä, että onko järkeä olla vaihtamatta sukunimeä vain sen takia, että asiat ovat tällä hetkellä päin peetä. Miehellä ei ole käytännössä sukua, joten hänelle voisi olla iso juttu, että otan hänen sukunimensä.

Ap

Suomalaiset ovat koko olemassaolonsa ajan joutuneet kärsimään niin paljon venäläisten takia etten todellakaan ottaisi. Puistattaa ajatuskin ottaa suomalaisia töikseen mu#hanneen kansan tunnusomainen nimi itselleni.

Idioottimaista ajattelua sinulla, mahdat olla ylpeä itsestäsi?

Vierailija
29/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä! 😬

Kysy mieheltäsi mikseivät venäläiset ole viimeisen 1000 vuoden aikana kyenneet valitsemaan itselleen ainuttakaan täyspäistä johtajaa Gorbatsovia lukuunottamatta joka sitten olikin venäläisten vihaama koska venäläisille kaikki länsimaisesta näkökulmasta  normaali on vihattavaa.

No, minäpä kysyn. Kuinka tyhjentävän vastauksen odotat saavasi henkilöltä joka on muuttanut pois venäjältä 6-vuotiaana, käymättä siellä enää kertaakaan sen jälkeen, koska mitään yhteyksiä sinne ei ole?

Ap

Vierailija
30/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä! 😬

Kannattaa lukea historiaa, miksi näin niin oppisit jotakin muutakin kuin vauva palstan käytön. Kirjakin on varmasti sinulle uusi ominaisuus.

Vierailija
31/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on venäläinen nimi, eikä ole koskaan haitannut. Ei ennen eikä nyt.

Hei, kiitos! Ei edes näinä aikoina ole tullut ulkoapäin mitään suoraa negaa?

Ap

Mutta eikö venäläinen sukunimi tule sinulle maskuliinisessa muodossa, kuten se on miehelläsi. Eli siitä voi jo päätellä, ettet ole venäläinen Venäjältä. 

Vierailija
32/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ottaisi, koska minulla on jo sukunimi. Ihan sama olisiko se tarjolla oleva nimi suomalainen, venäläinen vai mikä.

En tiedä tuleeko siitä harmia, jos sinua luullaan venäläiseksi. Toisaalta jos energiaa riittää, niin ehkä uuden nimen kanssa voisi ottaa elämäntehtäväksi venäläisten maineen parantamisen ja toisaalta mielipidevaikuttamisen venäläisten suuntaan?

Vierailija
33/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ottaisi, koska minulla on jo sukunimi. Ihan sama olisiko se tarjolla oleva nimi suomalainen, venäläinen vai mikä.

En tiedä tuleeko siitä harmia, jos sinua luullaan venäläiseksi. Toisaalta jos energiaa riittää, niin ehkä uuden nimen kanssa voisi ottaa elämäntehtäväksi venäläisten maineen parantamisen ja toisaalta mielipidevaikuttamisen venäläisten suuntaan?

Ehkäpä sinä voisit alkaa parantamaan Romanien asemaa Suomessa? Parempi asema se Venäläisillä on ja maine riippuu ihan henkilöstä

Vierailija
34/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on venäläinen nimi, eikä ole koskaan haitannut. Ei ennen eikä nyt.

Hei, kiitos! Ei edes näinä aikoina ole tullut ulkoapäin mitään suoraa negaa?

Ap

Mutta eikö venäläinen sukunimi tule sinulle maskuliinisessa muodossa, kuten se on miehelläsi. Eli siitä voi jo päätellä, ettet ole venäläinen Venäjältä. 

Ottaisin siitä feminiin muodon, kuten tavallista. Sen verran tässä vuosien varrella ehtinyt oppimaan venäjää, että maskuliinin muodon ottaminen kuulostaisi tyhmältä omaankin korvaan.

Ap

Vierailija
35/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen pettää aina.

Vierailija
36/38 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin. Vihaajat vihatkoon.

Vierailija
37/38 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies ei vaihda nimeään?

Vierailija
38/38 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä sinä voisit alkaa parantamaan Romanien asemaa Suomessa? Parempi asema se Venäläisillä on ja maine riippuu ihan henkilöstä

Tarkalleen miten? Itselläni ei ole mitään romaneita vastaan, ja kaikkea havaitsemaani syrjintää kyllä vastustan. En kuitenkaan ole töissä rekrytoijana eikä uravalintani suoranaisesti mitenkään liity yhdenvertaisuustyöhön, joten en näe elämässäni olevan luontevia areenoita taistella minkään ihmisryhmän puolesta suuremmassa mittakaavassa. Minua ei liioin voi kukaan luulla romaniksi, joten ikävien stereotypioiden vastaisena esimerkkinä toimiminen ei oikein onnistu.

Ap itse harkitsee miehensä venäläisen nimen ottamista, ja mies oli sanonut, että sen parempi mitä enemmän poliittisesti oikeamielisiä venäläisnimisiä on. Siksi heitin tuon kysymyksen, onko hänellä halua toimia maailmanparantajana nimivalintansa kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi