Sukulaisten pihatyöt meidän vastuulla
Voin heti alkuun myöntää olevani peruslaiska ihminen. Pakolliset kotityöt hoituvat, mutta en ole suostunut edes harkitsemaan rivitalosta omakotitaloon muuttamista, sillä inhoan kaikkia pihatöitä. Nyt tilanne kuitenkin on se, että pari lähellä asuvaa sukulaista on melko huonossa kunnossa ja tarvitsee apua milloin missäkin. Nyt pitäisi poimia pensaista marjat, kasata klapit vajaan ja leikata nurmikko. Pian tulevat haravointitalkoot, pensasaitojen leikkuut, lumitöistä puhumattakaan. Olenko hirveä ihminen, kun en suostu jatkuvasti näissä auttamaan. Lopputulema on se, että sukulaiset itse hoitavat hieman marttyyreina ja sitten valittavat että voi voi kun nyt sattuu selkään kun piti sekin hoitaa. Kyseessä on läheiset ihmiset ja toki haluan heitä auttaa, voin esim joskus käydä kaupassa, kuskata terveyskeskukseen jne mutta pihatöitä yksinkertaisesti inhoan. Tilanne väkisinkin hieman hiertää välejä, miten olette toimineet vastaavissa tilanteissa? Riidat haluaisin välttää.
Kommentit (17)
Sukulaiset voivat muuttaa omakotitalosta pois jos omakotitalon ylläpito käy liian raskaaksi. Ei sinun tarvitse siellä jatkuvasti käydä raatamassa.
Jos he ovat iäkkäitä, niin voisit selvittää, onko paikkakunnalla mitään asukasyhdistystä, josta saa palveluita suht edullisesti. Kieltäydy vaan tiukasti ja tee niitä asioita, joissa haluat auttaa. En minäkään tee vanhemmalleni pihatöitä, valitettavasti sisarukseni suostuu niitä tekemään.
Omakotitalo myyntiin ja muutto kerrostaloon vielä kun nuppi toimii ja voi omaksua uuden asunnon.
On hyvää liikuntaa sukulaisille että tekevät pihahommia. Jos eivät enää pysty, muuttavat pois. Mikään pakko ei ylipäätään ole heilläkään niitä marjoja pensaista kerätä yms.
Sano suoraan ettet aio hoitaa heidän pihaansa, etkä ole hommannut omaksikaan riesaksesi sellaista. Ja että jos heillä ei ole resursseja sen hoitamiseen, antaa kasvaa tai sitten muuttaa pois. Kaupunki saattaa puuttua jossakin vaiheessa rehottavaan pihaan, mutta te ette ole heidän orjiaan. Millään perinnöllä on turha yrittää manipuloida, sillä jos sitä olisi, sitä voisi käyttää myös ylläpitoon
Juu, ei ole sinun vastuulla. Nyt alkaa olla oikea aika siirtyä sellaiseen loppuelämän asuntoon, josta pystyy itse vastaamaan. Kaksio uudesta kerrostalosta, niin menee ilman isompia remontteja 20 vuotta.
En ikimaailmassa suostuisi. En kouluttautunut maisteriksi siksi, että voisin leikata nurmikkoa.
Niin osa vauvan kirjoittajista ei kuulu välkkyjen joukkoon. Oma napa paras napa, loppu se teillekin koittaa.
Ostakaa ne piha- ja talopalvelut. Ellei vaihda rivariin. Sitten on mahdollista, että joku muu sukulainen menee sinne tai serkku. On mahdollista tosiaan ettet omien hommien lisäksi jaksa enää muiden. Ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Niin osa vauvan kirjoittajista ei kuulu välkkyjen joukkoon. Oma napa paras napa, loppu se teillekin koittaa.
Asunto valitaan kulloisenkin elämäntilanteen mukaan.
Huh kiitos! Ihanaa, että moni on samaa mieltä. Ympäriltä kun on enemmän kuullut sellaista "totta kai autat" -asennetta niin aloin epäillä että olenko vain tosi itsekäs.
Muuttoa olen yrittänyt ehdottaa ja tarjoutunut siinä avuksi, mutta eivät suostu. Pitää yrittää keskustella uudelleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Huh kiitos! Ihanaa, että moni on samaa mieltä. Ympäriltä kun on enemmän kuullut sellaista "totta kai autat" -asennetta niin aloin epäillä että olenko vain tosi itsekäs.
Muuttoa olen yrittänyt ehdottaa ja tarjoutunut siinä avuksi, mutta eivät suostu. Pitää yrittää keskustella uudelleen.
Ap
Kyllähän heidän pitää itse hoitaa asiansa. Ei heidän muuttonsa ole sinun vastuulla.
Heidän tulee järjestää elämänsä niin, etteivät tarvitse apua tai ostaa palvelut, kuten muutkin. Ei vanhuus ole mikään vapaakortti siihen, että kaikki saadaan ilmaiseksi.
Miten kehtaavat olla noin röyhkeitä? Lopeta heti moinen.
Nämä ovat sentään iäkkäitä mutta mun tuttavapiirissä on ihan työikäinen perhe jonka luona pitäisi jatkuvasti juosta ties missä talkoissa aitaa maalaamassa tms. Maalatkoot itse. Miten minä heidän taloonsa liityn omassa kerrostaloasunnossani, en mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
On tosiaan oma napa tärkein tuollaisilla vanhuksilla, jotka odottavat muiden hoitavan heille kuuluvat asiat. Törkeää.
Ja niin, rahallahan tämä hoituisi mutta sitä ei heillä ole. En tiedä eikö oikeasti vai eikö raaskita ulkopuoliseen apuun laittaa. Itselläni ihan ok rahatilanne, mutta en koe, että asia olisi rahallisestikaan vastuullani. Eri asia toki jos olisi oikeasti suuret tulot.
Ap