Kuukautisten runsastuminen vaihdevuosien kynnyksellä.
Hetken ehdin jo toivoa että kuukautiset loppuivat kokonaan 48-vuotispäivän jälkeen, mutta olikin vain vajaa kolme kuukautta poissa. Sen jälkeiset olleetkin todella runsaat, supertamponi pitää vaihtaa pahimmillaan tunnin välein ja silti on ehtinyt vuotaa yli varana olevaan siteeseenkin. Viimeksi vuoto kesti 2,5 viikkoa, ja kun lopulta loppui alkoi uudestaan 10 pv kuluttua. Eli periaatteessa kierto normaali n. 28 pv mutta aina ennen kestänyt n. 5 päivää joista ekat 2-3 runsaampaa vuotoa mutta ei ikinä tällaista.
Rautavarastojen kanssa ollut muutenkin vaikeuksia ja tämä vetää nyt varmasti tyhjäksi rautatablettien syönnin. Kierukkaa olen välttänyt koko ikäni, eikä se houkuta vieläkään jos vaan jotain muuta apua löytyisi. Mutta lääkäriin kai se on mentävä, tämä rajoittaa normaalia elämää jo aika pahasti. Onko muilla kokemuksia, onko tämä "vain" iän tuomaa muutosta vai löytyykö joku myooma tai syöpä?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan ota kierukkaa, jos on taipumusta akneen.
Itse tyhmänä annoin sen laittaa ja nyt selvitän sen poistoa.
Akneen on olemassa lääke millä saa kukkivan ihon kuriin.
Itsellä on mirena ja voin vaikka nyt hypätä uimaan.
Lääkäriin ja resepti capriloniin. Niukentaa tehokkaasti vuodon ja estää anemian.
Toimi kuitenkin pikaisesti!
Mulla hoitona tähän caprilon niminen lääke.
Hormoneja en halua. Caprilonia otan pahimpina päivinä. Myös Burana auttaa hiukan.
Aika tuttua. Kroppa tarvitsee oman aikansa suurelle muutokselle. Armoa sillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akneen on olemassa lääke millä saa kukkivan ihon kuriin.
Itsellä on mirena ja voin vaikka nyt hypätä uimaan.
Joo, olen syönyt elämässäni pari kuuria tuota Roaa, mutta ei huvittaisi syödä lääkettä lääkkeeseen, kun iho on ollut hyvä jo vuosia, mutta nyt kierukan takia taas pahempi, kuin koskaan. Sen lisäksi runsaat ja tiheät kuukautiset on muuttuneet jokapäiväiseksi tiputteluvuodoksi. Kiva jos sinulla toimii.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on välillä isoja mätäpatteja mutta paljon mieluummin otan ne, kuin istun koko päivän pytyllä huonovointisena ja vuodan kuin seula.
Vierailija kirjoitti:
Hormoneja en halua. Caprilonia otan pahimpina päivinä. Myös Burana auttaa hiukan.
Onko ollut sivuoireita?
Ap, joka tosiaan vältellyt kierukkaa ja muitakin hormoneita tähän saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut sivuoireita?
Ap, joka tosiaan vältellyt kierukkaa ja muitakin hormoneita tähän saakka.
Itse käytin joskus Caprilonia, vähensi vuotoa mutta oli sitä silti liikaa. Mirena vei kaikki ongelmat.
Viime viikolla napsahti lähete lämpöpallohoitoon runsaiden kuukautisten vuoksi. Tätä ennen oli hysteroskopiassa poistettu polyyppi ja samalla laitettiin hormonikierukka (koska sanoin, että olen valmis sitäkin kokeilemaan). Kierukka tuli sitten itsestään ulos. Syöty hormoneja ja no.. kaikki keinot kokeiltu mitä minulle ssattoi kokeilla ja jäljellä enää lämpöpallohoito ja jos se ei toimi, niin sitten kohdunpoisto. Sain itse valita, että haluanko kokeilla lämpöpallohoitoa.
Puhuttiin jo alkuhöpinät siellä vastaanotolla. Puudutus tulee ja sitten kipulääkitys myös ja kotiin niinikään kipulääkitys mukaan.
Raskaaksi ei saa tulla sen jälkeen. Ikää on 48, vielä normaali kuukautiskierto ja ovuloin. Miehelläni on vasektomia, joten siltä osin en raskaaksi voi tullakaan ja ikäni puolesta, jos raskaaksi tulisin, niin keskenmenoriski suuri, mutta siltikään ei saa tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä gynekologille. Minulla vuoto ei loppunut ollenkaan. Tehtiin kaavinta. Sain hormonilääkityksen, jolla vuoto tuli sitten säännöllisesti. Sen jälkeen kierukka, jolla vuoto loppui kokonaan. Kierukan jälkeen taas vähän aikaa lääkitys, jolla tuli vuoto. Sitten kuulin, että voi ottaa myös lääkityksen, jolla vuotoa ei tule enää. Vaihdoin siihen. Kun lopetin sen, ei vuotoja enää ole ollut. Yli 10 vuotta meni tähän kaikkeen säätöön. Sitten alkoikin se kuivuutta vastaan taistelu, mutta se on jo eri juttu.
Kiinnostaa mikä lääke? Mulla kokeiltu slinda, ryeqo ja viimeksi mirena joka pysyi 3kk sisässä ja tuli itsekseen ulos. Primolut ollut syklisenä käytössä
Minulla oli alussa asenne, että tämä on normaalia ja kuuluu naiseuden normaaliin kiertoon ja viivytin (näin jälkeenäin helppo sanoa) lääkäriin hekutumista turhan pitkään. Sitten kun jokainen gyne kerta toisensa jälkeen (julkisella olin ja siellä useaan kertaan olen ravannut ja joka kerta tainnut olla eri gyne) sanoi tavalla tai toisella, että tuollainen vuotaminen ei ole normaalia. Kai siihen runsaaseen vuotoon sitten vain tottui ja aloin pitää ihan normaalina sellaista elämää, että kuukautisen aikana ei vaan jaksa tehdä muuta kuin istuksia ja nukkua päiväunia aina kun tilanne antoi myöten. Nyt se tuntuu tosi oudolta... aloin tajuta tätä, kun aloitetiin ensimmäisenä hoitokokeilu vuotoa hillitsevillä lääkkeillä ja huomasin miten suuri ero voinnissa oli hyvin niukalla vuodolla versus omalla vuodolla. Aloin tajuta, että ehkä ne gynet oli oikeassa.
naiseudesta on hirveästi myyttejä . Ennen elin "naiseuteen kuuluu kuukautiset ja ennen vaihdevuosia vuoto runsastuu ja se vaan pitää elää läpi, kyllä sen kestää" -myyttiä (minä en kestänyt odottaa edes sinne vaihdevuosiin), mutta nyt siis elän ihan mielelläni myytissä, että "jos se häiritsee normaalia elämää ja sille voi tehdä jotain, niin sille kannattaa tehdä jotain, ei naisenkaan tarvitse kärsiä sukupuolensa perusteella yhtään ylimääräistä". Sopii minulle ja kiitollisuudella otan vastaan modernin lääketieteen ihmeet ja toivon, että tuleva lämpöpallohoito tepsii minun kohdallani. Vaihdevuosista ei gynetkään ole kohdallani löytäneet vielä merkkejä, joten niistäkään ei saatu apua.
Jokainen toivottavasti löytää oman tiensä tässäkin
ps. joku tuolla kysyi, että saako gynelle mennä vuodon aikana. Kyllä saa. Jos ei erikseen sanota, että ei vuodon aikana, niin sitten sillä ei ole väliä (jos esim. pitää ottaa jotain näytteitä, vaikka papa, niin sitten ei mielellään vuodon aikana). (kysyin tästä kerran sairaalan gyneltä)
Ihan tavallinen vaihe ennen lopullista menopaussia. Itse vuosin myös kuin "härän kurkusta" pahimpana aikana. Sitä kesti ehkä 3 - 4 kk. Muistan tuon siitä, kun epäonnekseni juuri tuohon ajanjaksoon minulle osui työssä matkusteluvaihe. Käytin kuukuppia ja siteitä ja kyllä jännitti ehdinkö n. tunnin välein vessaan ajoissa. Ja joka kerta kuppi täynnä. Huh huh.
Mutta itsestään se loppui kokonaan. Olin tuolloin juuri täyttänyt 50.