6v lasten uimataito?
Osaako muiden 6v lapset jo uida? Meillä ei lähellekään, ei edes uimarenkaan kanssa uskalla vedessä olla, enempi vaan kahlailee rannalla ja pelkää mennä napaa syvemmälle veteen. Tosin ei osaa pyörälläkään ajaa ilman apupyöriä, joten voi olla motorisia haasteita.
Kommentit (91)
Sekä minä ja lapseni olemme molemmat oppineet uimaan 5-vuotiaina uimakoulussa. Molemmat uimakoulut olivat ihan rantauimakouluja, jotka kestivät kaksi viikkoa. Asuin lapsen ameren rannalla ja uimataito oli ehdoton henkivakuutus.
Kavereiden kanssa pääsimme uimaan keskenämme, kun uimataitoa oli kandidaatin verran eli 200 m kahdella uimatavalla, sukeltamista kolmesta metristä, hyppäämistä korkealta jne. Samoilla taidoilla lapseni pääsi uimaan kavereiden kanssa keskenään.
Lasten uimataitoon helpoin tie on uimakoulu. Lapset tottuu sukeltamaan helposti kahdessa viikossa, vaikka olisivat aiemmin pään veden alle laittamista arkailleet.
"Ja uimakouluja järjestetään useampi, jopa 2v alkaen, jotka ovat ilmaisia tai pientä korvausta vastaan. Jopa täällä maalla."
Ei valitettavasti joka kunnassa jokainen lapsi pääse tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa iässä jo pitäisi osata jollakin tavalla uida. Uimataito opitaan uimakoulussa tai se opetetaan lapselle.
Meillä lapset ovat aloittaneet uimakoulun n 3v ja seuraavat uimakoulut ovat olleet myöhemmin ikätasoisesti.
Ei tarvi.
Kyllä tarvitsee. Ihan samalla tavalla, kuin 6v pitäisi osata ajaa polkupyörää, osata käyttäytyä julkisella paikalla, parkkipaikalla, liikkua aikuisen kanssa kadulla, piirtää jne. Ne kuuluvat vanhempien peruskasvatukseen ja vanhempien tehtävä opettaa taidot lapselle. Jos kysymys on perusterveestä lapsesta. Ei lapsi niitä opi, jos vanhemmat eivät niitä opeta. Ja jopa uimakouluun 6v on jo iso, kun nuoremmat lapset 2-3vuotiaita.
Älä jaksa. Omassa kunnassani 5-vuotiaita ei edes hyväksytty uimakouluun. 6-vuotiaan ei tarvitse siis vielä osata uida. Alakouluikäisenä jossain vaiheessa viimeistään uimataito on opittava.
BTW, itse sain lapsena traumoja juuri sinun tyylisestä pakottavasta ja syyttävästä vanhemmasta ja tein totaalistopin... Ehkä juuri siksi en voi sietää tuon kaltaista asennetta.
Meikäläiselle taas käsittämätöntä puhetta uimakoulut ja osaamattomuudet. Tilanne omassa lapsuudessani oli se, että opin uimaan 7-vuotiaana, kun muutettiin kaupungista järven rannalle. Uimassa oli paljon lapsia, joku vähän isompi piteli pari kertaa kättään minulle vatsan alta ja kehotti polskimaan. Siinä se opetus. Ketään aikuisia ei koskaan ollut mailla halmeilla. Olen uinut paljon elämässäni. Pyörällä opettelu sujui samoihin aikoihin samaan tyyliin suurella naisten pyörällä. Toinen lapsi piteli hetken kiinni takatuupparista ja käski polkea. Kerran kaaduin pyörällä ja satutin polveni. Äiti ei katsonutkaan polvea, vaan kysyi, miten pyörälle kävi. :)
Suurin osa hukkuneista lapsista on muualta tulleiden lapsia. Valitettava, kulttuurellinen tosiasia.
Ja meidän perheessä ei taidettu varsinaisesti kysyä haluatteko uimakouluun. Se kuului samaan kategoriaan kuin hampaidenpesu ja nukkumaan meno eli tärkeisiin aikuisten päätettäviin asioihin. Lapset saivat valita uikkarit ja uimakouluun jälkeisen jäätelön sitten ihan itse.
näillä eväillä hyviä tuli ;)
Ei minun lapsuudessani uimakouluun menty yleisesti tai ainoana ratkaisuna 6-vuotiaana. Olin itse kouluikäinen jo uimakoulussa ollessani, koska tunnistin sieltä myös minua vanhemmilla luokalla olleita lapsia.
Opetin mun kummilapsen uimaan nelivuotiaana. Hän oli niin hauska näky vetäessään täysillä kroolia, että muut uimarit suorastaan kieriskelivät naurusta:D
Ei pidä luottaa liikaa myöskään uimaanopetteluliiveihin. Meillä oli haalari jossa oli kelluke sekä edessä että takana. Köpösti olisi käynyt ilman tarkkaa vahtia. Ilmiö on vähän sama kuin kajakissa joka kääntyy katolleen. Ei sieltä niin vain noustakaan jos naamalleen tuiskahtaa.
Pidin huolen, että lapseni osasivat mm. lukea, kirjoittaa, laskea, virkata, hiihtää, luistella ja uida ennen kouluun menoa. Nämä taidot antavat lapselle itsevarmuutta, kun osaavat jo monia asioita kun kouluun menee. Ei ole se reppana, joka ei osaa mitään.
Meillä on kolme poikaa ja kaksi oppi uimaan viime kesänä kun käytiin rannassa joka päivä, ikää oli silloin 7v ja 9v, vanhin oppi uimaan muistaakseni 8v, on kovin arka.
Ite opin uimaan 6 vuotiaana uimakoulussa.
Varmasti suurin osa Suomessa hukkuneista on uimataitoisia. Hyvä taito tietysti mutta usein ne hukkumistilanteet sellaisia ettei niillä uimamerkeillä paljoa väliä ole.