Onko teillä vaatepaljousongelma?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Mutta se ongelma on että mikään ei oikein sovi keskenään yhteen. Ja se että ostan "liian hienoja" vaatteita joissa en kumminkaan viihdy ja päälle vedän sitten aina samat farkut ja paidan.
Mutta eikös juuri tuo ole vaatepaljousongelma? Ihan oppikirjaesimerkki.
Joku vaatefriikki suosittelisi sinulle kapselivaatekaapin perustamista. Ap
Määrällisesti mulla ei kyllä ole kovin paljoa vaatteita. Kaikki sisävaatteet mahtuu yhteen 50cm henkarikaappiin yhteen 80cm leveään vetolaatikkoon.
Olisiko kavereillesi liikaa vaatteita, joita antaisivat mielellään pois?
Se on harmi jos on vielä eri kokoa, olen itsekin lahjoittanut vaatteita tuttaville jos en ole käyttänyt ja jos ne ovat vielä siistejä. Lapseltani jäi paljon tosi hyviä vaatteita koko ikänsä, myin kirppiksillä niitä mutta kasvettuaan laitoin suoraan kierrätykseen ihan hyviäkin vaatteita koska hänen kaveritkin eri kokoa tai käyttivät erityylistä vaatetta.
Joo. Liikaa vaatteita, muttei nekään oikeanlaisia. Ongelma on se, että on pakko ostaa sitä mitä on tarjolla. Sitä mitä haluaisi, ei ole. Ja sitten ostan uutta, koska en pidä vaatteistani, kaikissa on vähän jotain pielessä.
Yritän toki olla ostamatta mitään lisää ja käyttää loppuun nämä nykyiseni. Sukkia ainakin kuluu puhki kiitettävää tahtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ihan päin vastoin. Tarvitsisin lisää etenkin kesävaatteita. Nyt joudun pyörittämään pedukonetta koko ajan kun ei ole eri päiville kesäasuja edes viikoksi.
Sun täytyisi nyt äkkiä käydä sitten kaupassa. Alet ja kaikki juuri nyt.
Kävin just jumbossa ( mikä sivumennen sanoen on mennyt pahasti alaspäin) enkä löytänyt mitään. Housut on nykyään järkyttävän pitkiä enkä osta polyesteria muutenkaan. Hybien vaatteiden löytäminen on todella vaikeaa.
Ohis: mitä Jumbolle on tapahtunut? Millä tavalla alaspäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ihan päin vastoin. Tarvitsisin lisää etenkin kesävaatteita. Nyt joudun pyörittämään pedukonetta koko ajan kun ei ole eri päiville kesäasuja edes viikoksi.
Kävin just jumbossa ( mikä sivumennen sanoen on mennyt pahasti alaspäin) enkä löytänyt mitään. Housut on nykyään järkyttävän pitkiä enkä osta polyesteria muutenkaan. Hybien vaatteiden löytäminen on todella vaikeaa.
Ohis: mitä Jumbolle on tapahtunut? Millä tavalla alaspäin?
Röyhkeitä ulkkiksia. Notkuvia ulkkismieslaumoja. Tässä välissä oli parempi mutta nyt niitä on siellä paljon ja istuvat kaikilla penkeillä kyyläämässä.
Pitää varmaa lähteä käymään jossakin jos vielä olisi jotain alessa. Suomessa on nykyään todella surkea vaatetarjonta.
Vielä
5 v sitten mulla oli vaatehuone täynnä. Konmaria, vähänkäytettyyn 8 jätesäkillistä vaatteita ja nyt löhes kaikki mahtuu vanhaan liinavaatekaappiin. Uusia ostan pari per vuosi, enemmän kuluu puhki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kaikki?
Minulla on paljon vaatteita, mutta se ei ole ongelma. Minulla on paljon pellavaisia ja puuvillaisia kesämekkoja joille on nyt ollut todella käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Mutta se ongelma on että mikään ei oikein sovi keskenään yhteen. Ja se että ostan "liian hienoja" vaatteita joissa en kumminkaan viihdy ja päälle vedän sitten aina samat farkut ja paidan.
Mutta eikös juuri tuo ole vaatepaljousongelma? Ihan oppikirjaesimerkki.
Joku vaatefriikki suosittelisi sinulle kapselivaatekaapin perustamista. Ap
Mutta eikös se ole jo kapselivaatekaappi, jos käyttää aina samoja farkkuja ja paitaa. Usein kuitenkin ihmiset ovat hieman tyytymättömiä siihenkin tilanteeseen.
-eri.
On ja ei. Mulla on paljon vaatteita jotka eivät mahdu päälle. En halua kuitenkaan laittaa pois, koska tykkäisin niistä jos laihtuisin ne kuuluisat 10kg.
Liian vähän on. Pitää lähteä kauppaan.
Ei ole ongelmaa, koska en ikinä osta vaatteita vain huvin vuoksi. Aina vain tarpeeseen, ostan vaikka hupparin kun entinen on niin kulahtanut, etrei sitä kehtaa käyttää julkisilla paikoilla.
On liikaa. Toki suurin osa ostettu kirppiksiltä ja iso osa 10 vuotta vanhoja eli en tue pikamuotia. Ongelmana etten raaski heittää pois ihan ok vaatteita, jos joskus tarvitsenkin johonkin. Mutta silti talvisin päällä on aina ne kaks samaa mukavinta villapaitaa jne. Lisäksi juhlamekkoja on enemmän kuin juhlia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Lataa alle 6€ maksava Stylebookin appi. Siirrä vaatteesi digitaaliseen vaatekaappiisi. Kirjaa kuukauden ajan kalenteriin, mitä vaatteita ja asusteita käytät. Appi pääsee jyvälle elämäntavoistasi ja pystyy tekemään sinulle uusia vaateyhdistelmiä kaapissa olevista vaatteistasi. App ehdottaa yhdistelmiä, joita en olisi ikinä tullut itse edes ajatelleeksi.
Itse käytän Stylebookia viidettä vuotta ja rahaa on säästynyt älyttömästi kun en tee enää virhehankintoja. Kannattaa kokeilla vaikka vaikka aluksi yhdistää yksi hienompi vaate tai asuste arkipäiväisempään asuun. Siitä sitten yhdistää jatkossa 50% hienompaa ja 50% arkipäiväisempää.
Mä olen jo useamman vuoden ajan miettinyt vaatekaappiani uusiksi. Olen todennut, että tykkään pitkistä hihoista tai 3/4 hihoista, nilkkaan ulottuvista ja kapenevista housuista tai palazzo-tyylisistä. Hameissa joko trikoinen kynähame, polven alle ulottuva kellohelma tai pitkä maksimekko ovat tyyliäni. Tykkään v-aukoista, 0-aukoista,, kilpikonnakauluksista. Musta väri ei enää sovi minulle, paremmin käyvät murretut sävyt. En halua tekokuituisia vaatteita. Kesällä pidän pitkistä napillisista paitamekoista, joita voi käyttää mekkoina tai vaatteiden päällä kevyenä takkina/aurinkosuojana kaikki napit auki
Joten olen ostanut alennusmyynneistä ja käytettynä laadukkaita maksimekkoja ja villapaitoja, joissa on v-, o- tai kilpikonnakaulus. Lisäksi olen ostanut pari trikoista kynähametta uutena, samoin nilkkapituisia ja palazzo-housuja. Vaikeinta on ollut löytää noita paitamekkoja tai vastaavia pitkiä ohuita neuletakkeja, joilla on hyvä kerrostaa vaatetusta.
Vapaa-ajalla kuljen samoissa vaatteissa, ulkoiluun ja kuntosalille olen hankkinut pari merinopaitaa ja trikoohousut.
Neljä kertaa vuodessa siirrän osan vaatteista syrjään. Kesällä en esim käytä kynähameita ollenkaan enkä kellohelmoja, ainoastaan housuja ja maksimekkoja. Syksyllä ja keväällä kuljen lyhyemmissä hameissa, talvella taas käytössä on kaikki plus koko villapaitavarasto. Väritkin hiukan vaihtelevat kauden mukaan.
Sama juttu. Kirppareilta ostan kuitenkin kirjoja jos siellä käyn ja löytyy tai joskus ostin lapsillekin kirjoja tai leluja.