Vauvalle eri pituiset jalat??
Huomasin tänään että vauvallani, 6 kk, vasen jalka on noin 1 cm pidempi kuin oikea jalka. Lastenlääkäri on todennut lonkat vastasyntyneenä normaaleiksi. Pituusero ei vaivaa lasta ainakaan vielä. Hän ei vielä ryömi eikä konttaa. Onko kellään kokemuksia? Onko tämä normaalia vai jokin vakavakin juttu? Ajattelin kaikesta huolimatta heti huomenna ottaa yhteyttä neuvolaan.
Kommentit (2)
1cm pituuseroa ei edes korjata, mutta tilannetta kannattaa seurailla.
Itselläni on ollut vauvana lonkkaluksaatio, jonka ilmeisesti aiheutti joko syntyminen perätilassa tai reisiluun pään synnynnäinen epämuodustuma. Jalkojeni välinen pitusero on n. 3cm. Se on korjattu käyttämällä kengässä 2cm:n korotusta.
Koko ikäni olen kärsinyt selkäkivuista, selän nitkahduksista, lantion epätasapainosta johtuvista kivuista ja säryistä ymv. joiden ansiosta elämä ei ole aina ruusuilla tanssimista. Pitää olla vain onnellinen edes siitä, että on molemmat raajat jäljellä, vaikka tämä pituusero välillä minua kalvaakin. Sille olisi aikanaan voitu tehdä vaikka ja mitä, mutta tuolloin (70-80-luvuilla) jalkojen eri pituisuutta ei pidetty minään. Oikeasti tuo ominaisuus on ollut varsin kuluttava riesa niin henkisesti kuin fyysisestikin.
Ikä tuo tullessaan varmasti ennenaikaisen eläkkeelle jäämisen ja jossakin vaiheessa lonkkaleikkauksen.
Kanelisokeri
eripituiset jalat, ja tiedän kertoa oman kokemukseni. Jos pituusero on noin pieni, sille ei välttämättä tehdä varsinaisesti mitään (paitsi varmaan seurataan, ettei ala kasvaa). Fysioterapiaa varmaan voitte saada, kannattaa ilman muuta mainita asiasta neuvolassa!
Minulla esim. ei ole tullut tuosta pituuserosta kovin suuria ongelmia, mitä nyt lyhyempi jalka on jäänyt heikommaksi (se huomattiin vasta kun aloin opetella kävelemään), joten varmaan on sitä parempi, mitä aiemmin asiaan aletaan kiinnittää huomiota, selkäkipujahan siitä voi kai saada.
Sitten kun lapsi alkaa kävellä, ja jos pituusero silloin edelleen on, niin sitä voidaan korjata ihan yksinkertaisilla konsteilla (ja mulle sanoi fysioterapeutti, että sitä ei yleensä edes korjata kokonaan): toisen kengän pohjaan korotus, tai kengän sisälle lisäpohjallinen, jos mahtuu. Noin pienessä pituuserossa sitä ei edes juuri huomaa kengässä.