IL: Suomalaiset työikäiset sairastuvat nyt alzheimeriin - Syytä tälle ei tiedetä
Alzheimerin tauti näyttää lisääntyvän suomalaisten 3065-vuotiaiden keskuudessa, kertoo tuore suomalaistutkimus, joka on julkaistu Neurology-tiedelehdessä. Kyseessä on Oulun ja Itä-Suomen yliopistojen yhteistutkimus. Tutkijat olivat hämmästyneitä huomatessaan, että juuri Alzheimerin tauti on lisääntynyt suomalaisten työikäisten keskuudessa. Miksi näin on, sitä ei tiedetä.
Eläkkeelle päästyään ihmiset eivät tajua jatkossa tästä maailmasta mitään kun eläkeikääkin ollaan koko ajan nostamassa
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän. Mutta en voi kertoa, koska olen jo joukkovainoamisen ja -häiriköinnin kohteena.
Skitsofrenia?
Perusruoka ei aiheuta dementioita. Normaali itse tehty ruoja ilman mitään säilyvyys-, maku-, ulkonäkölisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemus. Viljatuotteet ja maitotuotteet. Siinäpä se suurin ongelma! Autoimmuunisairauksia maailman eniten. Miksihän? Lihavuutta. Miksihän? Alzheimeria, miksihän? Masennusta, miksihän?
Entä d-vitamiinin puute? Nämä maat, joissa Alzheimerin tautia on eniten, ovat pääosin pimeiden talvien maita.
Onko pimeys jotenkin lisääntynyt, kun Alzheimer on lisääntynyt yhä nuoremmilla?
Voi voi, onko lääketiede taantunut vai miksi nykyään sairastutaan vanhusten sairauksia jo nuorena. Onko tieteen taso laskenut
Minusta työtahti ei aiheuta vammoja jos vapaa-ajan käyttää kohtuudella. Minä jouduin lepäämään jotta jaksoin töissä. Vapaa-aika oli sivuseika. Nyt on vapaa-aika aina edellä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, onko lääketiede taantunut vai miksi nykyään sairastutaan vanhusten sairauksia jo nuorena. Onko tieteen taso laskenut
Että kuinka?
Eikö mustilla le vaikeuksia D-vitamiinin saannin kohdalla. Minulla taas pakaa iho helposti. Nuo runsaat auringossa olemiset eivät nekään ole terveellisiä.
80 luvulta rummutettu vähärasvainen ruokavalio, jossa suositaan kuitenkin siemenöljyjä/kasvimargariinia ja se ettei aivoja käytetä. Ja myös geenit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että kuinka?
Niin, onko lääketiede taantunut.
Itä-Suomen yliopisto nojaa vahvasti pohjois-karjalaprojektiin eivätkä taatusti tule ikinä myöntämään, että nykyinen Alzheimer epidemia johtuisi siitä, että kyseisen projektin tutkimusaineistoa tulkittiin tahallaan väärin. Kaikki nykyiset ravintosuositukset ovat siitä peräisin ja kaikki elintapasairaudet ovat lisääntyneet valtavasti näiden suositusten myötä. Olen itse vuosimallia 1982 ja elänyt koko elämäni näiden suositusten varjossa, tiedän että ne on ihan väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Juttu on vain tilaajille, mutta kiinnostaisi tietää että miten korona on ehditty jo yhdistää lapsettomuuteen?
Voin hyvin kuvitella, että näin on oman työni kautta. Työskentelen toimihenkilönä ja työpäiväni ovat yhtä multitaskaamista. Otan asiakkaita vastaan konttorilla, puhelimitse ja verkkoneuvotteluissa. Sähköpostia tulee koko ajan niin talon sisältä kuin asiakkailtakin.
Teams vilkkuu kuin jouluvalot kaiken aikaa. Kuulun työni puolesta useisiin teams-ryhmiin ja kanaviin. Kanavia on toistakymmentä. Päälle vielä henkilökohtaiset keskustelut.
Asiakastapaamisiin tulee valmistautua kunkin asiakkaan mukaan yksilöidyllä materiaalilla ja tapaamisten jälkityöt vielä päälle.
Ja tämän kaiken päälle vielä euromääräiset ja laadulliset tulostavoitteet.
Usein töistä lähdettyä olo on kuin jyrän alle jäänyt ja ajattelu ei enää suju. Ajatukset kiertävät yhä työasioissa tai siinä mitä pitäisi vielä tehdä tai unohtui tehdä.
En usko jaksavani tätä kovin montaa vuotta puhumattakaan että selviytyisin tässä työssä eläkeikään. Työpaikalla vsihti tuntuu vain kiihtyvän.
Mielessäni on käynyt quiet quitting tai se että siirryn johonkin yksinkertaiseen osa-aikatyöhön suojellakseni jaksamistani ja terveyttäni.
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän sanotaan, että muistisairaus tulee helpommin, jos ihminen on nukkunut liian vähän. Tai jos uni on ollut liian huonolaatuista esim. jatkuvan unilääkkeiden käytön vuoksi. Olisiko mahdollista, että ihmiset nukkuvat nykyään vähemmän kuin ennen.
Uni ei ehkä ole niin hyvää. Ensimmäisenä tulee mieleen valosaaste, mitä kaupungit on täynnä, ja liikenteen melu, joka on taukoamatonta taustakohinaa. Juhannuspäivänä sen huomasi, kun oli ihan hipihiljaista, kun teillä ei liikkunut autoja. Normaalisti meluun tottuu, mutta kyllä se kokoajan on olemassa, ja varmasti kuormittaa ihmistä, kuten kaikkialla loistavat valotkin
Vierailija kirjoitti:
Mikromuovit kiilautuu aivosolujen väliin niin eihän siinä enää tieto kulje päässä.
Mikromuovi tuli minullakin mieleen, ja ylipäätään kaikki kemikaalit, mitä on maailma täynnä. Säilöntäaineet, palonestoaineet, uusien vaatteiden homeen estoaineet ja muut kemikaalit. Pienhiukkasilla on varmasti osuutta myös.
Nykyinen maailma ei kannusta aivojen käyttöön.
Siksi kaikenlaiset aivosairaudet lisääntyvät yleisesti, koska käyttämätön elin sairastuu helposti.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa tutkitaan nykyään aiempaa enemmän ja digiteknologia saa ihmiset huomaamaan omia ja muiden muistiongelmia. Kun vaari ei opikaan käyttämään muuta puhelinta kuin Doron perusmallia tai mummo ei opi pankkisovellusten käyttöä.
Lisääntyminen koski vain varhaista alzheimeria, ei muita muistisairauksia. Itse veikkaisin syyksi huonoja alämäntapoja (liikkumattomuus, lihavuus, roskaruoka, alkoholi ja tupakka).
Meidän suomalaisten Faaraomainen pitkäikäisyys ei kuitenkaan hämmästytä tutkijoita???
Kannabiksen käyttö suojaa aivoja alzheimerilta. Säännöllinen käyttö suojaa säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemus. Viljatuotteet ja maitotuotteet. Siinäpä se suurin ongelma! Autoimmuunisairauksia maailman eniten. Miksihän? Lihavuutta. Miksihän? Alzheimeria, miksihän? Masennusta, miksihän?
Entä d-vitamiinin puute? Nämä maat, joissa Alzheimerin tautia on eniten, ovat pääosin pimeiden talvien maita.
Onko pimeys jotenkin lisääntynyt, kun Alzheimer on lisääntynyt yhä nuoremmilla?
Ehkä elintavoissa on tapahtunut muutoksia. Ennen d-vitamiinia sai riittävästi täälläkin, kun aikaa vietettiin enemmän ulkona. Voisiko olla näin? Yhtenä tekijänä.
Tämähän se, tai liian vähän vapaa-aikaa.