Mihin sitä rahaa pitäisi käyttää?
Kuluttamisesta oli keskustelu, joka hävisi. Jäin pohtimaan, että mihin sitä rahaa pitäisi sitten käyttää? Esimerkiksi jos joka kuukausi jää rahaa säästöön välttämättömien laskujen, ostosten ja vielä rahastotalletusten jälkeen. Minulla ei ole mitään isoja ostohaaveita, vaan kaikki tavarat ja tarvikkeet on jo hankittu, jolloin rahaa menee vain laskuihin, ruokaan ja polttoaineeseen. Vaatteiden tai sisustuskrääsän ostaminen on mielestäni ihan turhaa, jos sille tavaralle ei oikeasti ole tarvetta. Matkusteluun ei ole aikaa, mutta toisaalta sitä varten ei tarvitse erikseen nyt säästää, kun rahaa on. Ei olla menossa naimisiin miehen kanssa, niin ei tarvitse häitä vartenkaan rahaa jemmata millekään säästötilille. Kulttuuriin en käytä omaa rahaa, vaan minulle riittää oikein hyvin töistä saatu 400 € virike-etu. Osa siitäkin menee hammaslääkärikuluihin. Ei vain yksinkertaisesti huvita maksaa museoista ja näyttelyistä, kun ei kotikaupungissa tai lähikaupungeissa valikoima niissä vaihdu tarpeeksi usein eli näkeminen loppuu kesken. Hyviä ravintoloitakin on hankala löytää, ja kotona on todella helppoa syödä rauhallisesti itse tekemää ruokaa ja kaikenlisäksi pääsee itse valikoimaan viinikaupasta oikeasti hyvän viinin. Kahviloissa en tykkää erikoiskahveista, joten juon paljon mielummin kotona erilaisista pavuista jauhettuja kahveja. Lisäksi täytekakkujen yms kahviherkkujen syöminen nyt vain on epäterveellistä, joten en sellaisiinkaan turhuuksiin rahaa yksinkertaisesti halua käyttää.