Käytättekö tytöillä vaaleansinistä?
Löysin alesta ihanan Reiman hatun, jota ei enää ollut vaaleanpunaisena jäljellä. No, malliin ihastuneena ostin sen kuitenkin vaaleansinisenä.
Eilen se oli päässä ja kaverina oli farkut (kukkabrodeerauksia), Espritin vihreä takki, jossa käsivarressa kukan kuva ja hupun sisävuoressa pieniä kukan kuvia. No, hän näytti mielestäni oikein söpöltä ja kaupoissa saimme sitten kuulla 4-5 kertaa kommennia, kuinka söpö " pikkuinen poika" meillä onkaan. Hmmm...voi olla, että jatkossa yhdistän tuon pipon sitten vain vaaleanpunaiseen, mutta onko muilla käynyt näin?
Uskaltaako tässä vielä tyttöä pukea vaaleansiniseen? Mielestäni vaaleanpunainen on pikkutytöllä kiva, mutta se ei ole mitenkään omiin lempiväreihin ikinä kuulunut, joten olisi kyllä kiva käyttää myös muita värejä. Lisäksi pojalta jää jatkossa varmaan paljon sinisävyistä perusvaatetta.
Olen myös kuullut tuota poikakommenttia silloin, jos tyttö on puettu farkkuihin ja huppariin. Vaikka ihan tytöille tarkoitettuihin. Moni vaan yhdistää perusfarkut ehkä heti poikaan.
Omissa silmissä hänestä ei poikaa saisi tekemälläkään, mutta vieraan silmissä ilmeisesti vaaleansininen hattu=poika.
Kommentit (10)
Meillä ainakin käytetään paljonkin vaaleansinistä tytöillä. Minusta se on tosi söpö väri tytöillä ja tosiaan piristää vaaleanpunaisessa massassa. Joskus vaan on vaikea löytää tyttömäisiä vaaleansinisiä vaatteita, kaupat kun yleensä pursuavat vaaleanpunaisia ja punaisia tyttöjen vaatteita. Ihan vauvalla vaaleansinistä olen tosin käyttänyt pääasiassa mekoissa, koska vauvoissa helposti erehtyy, kumpaa sukupuolta on. Jos joku joskus on pojaksi sanonut, olen vain korjannut asian enkä noteerannut sitä miksikään. Mitä noista kommenteista välittämään, jos joku ei tyttömäisistä kukistakaan tyttöä erota, niin taitaa olla silmissä vika :-) Ei leimata värejä enää enempää vain toiselle sukupuolelle kuuluviksi.
vaalean, kirkkaan ja tumman sinisiä vaatteita. Vihreitä ja muitakin " poikavärejä" . Joskus ihan poikamaisesti puettuna esim. reimatecin sen t.sin./lime välikausihaalari + t.sin. hattu ja hanskat. Kumma kyllä, ettei koskaan kukaan ole pojaksi luullut (tai ainakaan niin että mulle asti olisi kantautunut)... Ei sillä, että ei mua ainakaan se edes haittaisi.
7 vuotias tyttäremme ei vapaaehtoisesti pukisi mitään muuta kuin sinistä päälle. Esikoisemme, nyt jo 10 vuotias poika, on taas aina halunnut kaiken punaisena (tai mustana). Kuopuksella 5 v. onkin sitten mistä valita...
Esikoinen on poika, joten vaaleansinisiä vaatteita tuli ostettua paljonkin. Kuopuksen raskausaikanakin vielä kuvittelin, että monet esikoisen vaatteista siirtyvät pikkusisarukselle sukupuolesta riippumatta (meillä pojalla käytetty vaaleansinisen lisäksi paljon mm. punaista, oranssia ja keltaista), mutta aika harva vaate on loppujen lopuksi tytön päälle päätynyt - vaatekaappi on hyvin vaaleanpunainen.. ;)
Vaaleansininen on tosi kaunis väri, ja itse käytän sitä paljon omissa vaatteissani, mutta tyttöni päällä sitä vierastan. Tosin elän ehkä vielä jonkinlaista " kuherruskuukautta" tuon vaaleanpunaisen suhteen, ja tykkään pukea tytön tyttömäisiin, enimmäkseen vaaleanpunaisiin vaatteisiin. Tyttö on kyllä jo 1v9kk, eli tämä kuherruskuukausi on kestänyt jo jonkin aikaa.. :D
Mekin olemme kyllä törmänneet ihmeellisiin sukupuolikyselyihin molempien lasten kanssa. Tytöllämme on vaaleanpunainen toppahaalari ja pipo, ja silti hänestä on kysytty, onko hän poika. Siis lapsi, joka on puettu päästä varpaisiin vaaleanpunaiseen.. :D Esikoisella taas oli aikanaan toppahaalari, jossa pääväri on tummansininen ja tehosteena kirkkaanpunaista. Pipo oli tummansini-kirkkaanpunainen, ja rukkaset ja kengät punaiset, ja niinpä poikaa luultiin useammin kuin kerran tytöksi. Näyttää siis siltä, että joillakin ihmisillä ei vain ole ollenkaan käsitystä mistään " sukupuoliväreistä" , tai sitten nuo käsitykset ovat niin voimakkaat, että pienikin määrä " väärän" sukupuolen väriä muuttaa tytön pojaksi tai päinvastoin. :)
Mutta toisaalta isompana varmaan enemmänkin. Isompana lapsista kyllä tunnistaa sukupuolen ehkä helpommin.
Pikkuvauvana meilläkin oli vain vaaleanpunaista. Jos laitoin jonkun veljen vanhan bodyn päälle, niin tyttö muuttuikin ihan pojan näköiseksi. Nykyään kyllä käytetään kaikki veljen vanhat marimekkopyjamat yms. Laatu on hyvää, joten väreistä viis kotioloissa.
Mutta tytön ollessa 1 v 2 kk näen hänet itse niin tytönnäköisenä, että väreillä ei enää tunnu olevan niin merkitystä. Tosin onhan meillekin sitä vaaleanpunaista kertynyt kaappiin ja ostelen vähän turhankin paljon noita vaatteita tytölle. Kyllähän tytöille vaan löytyy kaikkea niin ihanaa, vaikka välillä lyö yli kaikenlaiset kimalluksen ja hörhellykset.
No, tuota hattua käytetään kyllä jatkossa, mutta ehkä se sitten yhdistetään muuhun kuin vihreään...
vaaleansininen on kaunis vari ja sopii seka tytolle, etta pojalle jos vari vain lapselle on kaunis. Eihan silla ainakaan mun mielesta ole mitaan valia, vaikka vieraammat ihmiset lasta " vaaraksi" sukupuoleksi luulisivat. Meidan 4-vuotiasta poikaa luullaan todella usein tytoksi, vaikka paalla on ihan pojan vaatteet. Viimeksi lauantaina kun oltiin kaupassa ja pojalla oli sininen toppatakki, farkut ja harmaat pipo, kaulaliina ja hanskat, puhuteltiin poikaa tytoksi. Nyt varmaan pitkahko tukka (joka ei kylla juuri pipon alta nay) vaikuttaa asiaan, mutta kylla kesallakin kun oli koneella ajettu siili ja lippis paassa useampi luuli poikaamme tytoksi. Jotkut ovat sitten kommentoinneet, etta on niin sieva kasvoinen poika, etta nayttaa tytolta:) Poika joskus itse vahan katsoo kummissaan jos joku hanta tytoksi sanoo, mutta mua ei haittaa yhtaan. Eihan sita itsekkaan aina kaikista pikkulapsista osaa sanoa kumpia on. Ja kaikki ei oo sellasia vaatefriikkeja, etta heti kattoisivat mita lapsella on paalla;)
mun kummityttöni, 1,5v, ei ' omista' kuin ehkä 2 erittäin haaleaa v.punaista vaatetta ja nekin on ollu tosi vähän käytössä. äitinsä ei siedä pinkkiä ja muutenkin taidetaan olla sellasia poikkeuksellisia :)
tytön isoveljellä on aina pidetty paljon punaista (ja lempivärejään oranssia ja keltaista) ja pienempänä häntä usein vieraat luulivat tytöksi. ja siskoaan usein luullaan pojaksi, koska pääasiassa sinisissä kulkee :) ei ole koskaan haitannu!
tosin tyttösen siniset vaatteet on usein tyttömäisiä (mekkoja ja kukka-/perhoskuvioisia)... turkoosi on hänen värinsä ja kaikki muutkin siniset kyllä sopii. äitinsäkin sinisestä tykkää kovasti!
ihan aluksi sukulaiset ja tuttavat lähetteli pinkkejä kortteja ja paketteja/vaatteita... ovat kyllä sittemmin tottuneet ajatukseen sinisestä prinsessasta :) jotenkin vaan monilla tuntuu olevan käsitys, että poika=sininen ja tyttö=pinkki. omalle pojalleni (jos sellasen saan) en juurikaan ole sinistä ajatellut pukea. miellän sen niin kummityttöni omaksi väriksi!
vaaleanpunaisia tuskin koskaan (koska yleensä tyttö, nyt 3,5v, tappelee todellakin vastaan- lempiväreihin vaaleanpunainen ei tosiaan kuulu ;) )
Sinänsä väri on ihan kiva ja sopii moniin väreihin, mutta pojan vauva-/taaperoaikana ehdin kyllästyä vaaleansiniseen ihan täysin. Tytön vaatekaapissa ei ole yhtäkään vaaleansinistä vaatekappaletta, farkkua tosin löytyy. Itse en pidä myöskään vaaleansinistä, enkä yleensäkään muuta sinistä kuin farkkua.
Jos käykin niin surkeasti että tyttö ei vanhempana tykkääkään mistään prinsessajutuista ja vaaleanpunaisista unelmista niin äipän täytyy nyt sitten ottaa ilo irti kun tyttö ei paremmasta tiedä ;)
ja meillä ei ole juuri koskaan käytetty sinistä muutakuin farkuissa mutta tyttö oli pikkuisena enemmän isänsä näköinen että montakin kertaa kuulin näitä poika kommentteja.. Esim vaatteena oli jopa vaaleanpunainen haalari ja kerran joku sanoi pojaksi:)
Nyt kyllä on sitten muuttunut enemmän minun näköisekseni joten enää ei luulla pojaksi:)
Mutta aiheeseen, aivan hyvin voit käyttää sinistä jos se on vielä itsellesi mieleinen värija sopii tyttärellesi. niin paljon pienet tytöt kulkevat punaisissa että on vain piristävää kun on muitakin värejä. Itse kyllä rakastan vaaleanpunaista mutta välillä sitä alkaa tulla korvistakin ulos.