Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin selviydyt tappohelteestä

Vierailija
24.07.2024 |

Ykkösasia on suojautua auringonpaahteelta. Mitä ulommas talosta suojauksen saa, sen parempi. Verhot, sälekaihtimet ja markiisit tulevat kaikki tarpeeseen hellepäivinä.

Ikkunat kiinni vai auki? Kiinni päivällä, kun on kuumin hetki, auki yöllä, jolloin on hyvä tuulettaa.

Asukkaat mieluusti ulos asunnosta päiväksi, koska ihmiset touhuineen lämmittävät kotia. Viilennystä kannattaa hakea ulkoa varjosta.

Älä ainakaan laita sisällä ruokaa. Ihan kaikki sähkölaitteet lämmittävät asuintilojasi vielä entisestään. Pahinta olisi panna sähkösauna päälle.

Parveke- ja terassilasitukset on syytä avata. Lasitus tekee pienestä tilasta kasvihuoneen kaltaisen ja lämmittää koko rakennusta.

Jos kerrostalon porraskäytävässä on ikkuna tai parveke, se kannattaa avata, jotta tila tuulettuu.

Erilaisia tuulettimia voi hyödyntää etenkin yöaikaan ja avoimen ikkunan edessä. Jääpala-astia tuulettimen edessä saattaa sekin olla hyvä viilennyslisä.

Todellista apua saa viilennyslaitteista. Ne voivat olla siirreltäviä kojeita tai kiinteitä, hintavia ilmalämpöpumppuja, sikäli mikäli sellaisen saa asuntoon asentaa.

Pientalojen lämmöntalteenottokoneissa pitää olla kesäasetus päällä. Nykyaikaisimmissa koneissa tämä on automaatio. Tuloilman lämpötilaa pitää säätää itse.

Käytä kekseliäisyyttäsi ja harkitse turvautumista vaikkapa märkiin lakanoihin tai viilentävään koiranpetiin.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tappohelteellä? Mulle tappohelle on 37 astetta lämmintä. 

No ei ole. Olen tässä asustellut 36-38 asteen lämmössä jo kolme viikkoa. Joka vuosi se sama on täällä etelän maissa. Ei ole kuollut ihmisiä enempää kuin tavallisesti. Ei ole ollut tappohelteitä ja Suomessa niitä nyt ei ole koskaan. Eikä minulla ole mitään ilmastointia.

Vierailija
22/33 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi. Yhtäkään kirjoittamaasi keinoa en ole vielä tarvinnut ja asun 15 vuotta Toskanassa. Viimeiset kolme viikkoa on ollut 35-39 astetta joka päivä eikä täällä kukaan kutsu näitä lämpötiloja helteeksi edes eikä nyt ainakaan tappohelteeksi. Taidat olla aikamoinen pelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 on helleraja, 26-27 ei ole mikään tappohelle :D

Niin, muualla se +30 mutta meillä se laskettiin, koska muuten ei ole koskaan hellettä 🙄🤣

Vierailija
24/33 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime kuussa Kamputseassa ja Forecan appi näytti yhtenä päivänä, että "tuntuu kuin 52 astetta".

Eikä se edes tuntunut pahalta. Että, ihan turha puhua suomessa mistään tappohelteistä.

Vierailija
25/33 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään tapauksessa ei kerrostalon käytävään saa päästää kuumaa ulkoilmaa tuulettamalla!!! Se lämmittää käytävän ja sitä kautta koko talon. 

no moni naapuri näin tuntuu tekevän, haisee rappukäytävä melko mielenkiintoiselta..

Vierailija
26/33 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla ja vuokranantaja-akka ei anna minun asentaa ilmalämpöpumppua. Ihan sairasta. Niitähän on kehitysmaissakin. Miksi ei muka saisi olla Suomessakin?

Vierailija
27/33 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään tapauksessa ei kerrostalon käytävään saa päästää kuumaa ulkoilmaa tuulettamalla!!! Se lämmittää käytävän ja sitä kautta koko talon. 

Kun on pieni kämppä ei läpivetoa muuten saa. Itse laitan rappukäytävän alaoven auki sekä sitten kämpän ovi apposen auki. Parvekkeen ovi tietysti myös auki niin ilma vaihtuu todella hyvin.

Vierailija
28/33 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun vuokralla ja vuokranantaja-akka ei anna minun asentaa ilmalämpöpumppua. Ihan sairasta. Niitähän on kehitysmaissakin. Miksi ei muka saisi olla Suomessakin?

Ei kannata vuokrata yksityisiltä

Vierailija
29/33 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on tappohelle?

Vierailija
30/33 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ehkä miettiä irtonaisia viilennyslaitteita. Niiden ongelma on myös jyrinä. Eli jonkun pitäisi valmistaa hiljaisia. Tuulettimet myös.

Vierailija
31/33 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tappohelteitä ei ole näkynyt missään nykyään on helle jos on 25 astetta lämmintä... 70-luvulla oli pitkiä kuumia hellejaksoja ei enää sillä ilmasto on kylmentynyt...

otsikoita kuumuudesta ylläpidetään koska maailman rikas rahastava eliitti tienaa valtavasti ilmastohysterialla...

Vierailija
32/33 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä maan hirmuhelteistä nyt on kyse? Miksi suomalaiset vauhkoavat jostain satunnaisista etelän keleistä?? 

Olen tehnyt viikkoja töitä 38 asteessa (varjolämpö, auringossa PALJON  enemmän) ja lomaillut 45 asteessa ilman ongelmia ja ilman viilennystä. 

Vierailija
33/33 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä ollut, 25 on just passeli mulle. Mut jos tulee yli 30 astetta, niin sitten pitää vähentää anaaliseksin määrää ja vilvoitella riippumatossa sihijuomaa hörppien varjoisessa kohdassa. T: Lines Ankka, Akun tyttis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän