Haittaisiko, jos pesisi esim. kaikki trikoovaatteet 60 asteessa?
Vähän ällöttäviä, mutta paitojen kainaloista ei oikein lähde se hien ja dödön hajuyhdistelmä 40 asteessa.
Kommentit (30)
Vaatteet saattavat hajota. Noudata pesuohjetta.
Jos vaatteet alkavat haista, niin pakko on pestä 60 asteessa. Urheiluvaatteet on hyvä esimerkki. Rupeavat haisemaan ihan järkyttävästi, ja se haju ei lähde alla 60 asteen.
Ei haittaa. Lähes kaikki vaatteet voi pestä 60 asteessa. Vaate säilyy parempana pidempään, kun tahrat, hiki ym. ei pinty kankaaseen ja tuoksuu puhtaalle ilman huuhteluaineita. 60 astetta desinfioi monia bakteereja. Villa pestään viileässä, paitsi kuumaa kestäväksi käsitelty villa, sen voi pestä 60 asteessa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet saattavat hajota. Noudata pesuohjetta.
Ei hajoa. Mieluummin lyhyempi pesu 60 asteessa kuin pitkä hankaava ja kuluttava viileämpi pesu, mikä ei poista rasvaa (mukaanlukien ihovoiteet ym.) ja hikeä.
Kuuma vesi liottaa likaa pois eikä vahingoita kangasta. Viileämpi vesi ei liota ja pitkä vaatteen hankaaminen kuluttaa kangasta.
Pesen aina kaikki vaatteet 60 asteessa. Hyvin harvoin 40 asteessa. Polyesteri ja laadukas puuvilla kestää hyvin, muut keinokuidut ei. Ostan vain vaatteita, jotka kestää 60 asteen pesun. Jos on puuvillaa tai polyesteriä, voit hyvin pestä 60 asteessa.
EI haittaisi. Lämpö ei haittaa, mutta käytä siliävien ohjelmaa ja vähennä linkouskierrokset enintään 800 kierrokseen.
Hyi, miksi käytät hajustettua dödöä?
Elastaani saattaa kärsiä, jos pesee 60 asteessa. Mutta varsinkaan urheiluvaatteisin elastaania ei pitäisi tunkeakaan ollenkaan, koska urheilukuteet on käytännössä pakko pestä 60 asteessa. Haisevasta elastaanista ei paljon riemua revitä.
Aina olen pessyt trikoon 60:ssa. Ei näy missään. Urheiluvaatteena kannattaa käyttää merinoa, ei tarvitse pestä usein, mitä parempi sitä harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaatteet alkavat haista, niin pakko on pestä 60 asteessa. Urheiluvaatteet on hyvä esimerkki. Rupeavat haisemaan ihan järkyttävästi, ja se haju ei lähde alla 60 asteen.
Kannattaa käyttää hajustamatonta Sanytol-huuhteluainetta. Se tappaa 99% bakteereista ja viruksista.
Vierailija kirjoitti:
Aina olen pessyt trikoon 60:ssa. Ei näy missään. Urheiluvaatteena kannattaa käyttää merinoa, ei tarvitse pestä usein, mitä parempi sitä harvemmin.
Unohdit mainita, että merinoa ei pestä 60 asteessa, vaan käsin tai villapesulla. Muuten on tiedossa entinen vaate.
Todennäköisesti haittaisi. Trikoota kun on niin monenlaista. Villa- ja silkkitrikoota ei saisi pestä yli 35 asteessa. Puvilla kestää 60 astetta, mutta jos siinä on ealastaania seassa, se ei kestä. Monet värit eivät kestä. pronttikuviot eivät kestä. Nauhat ja vetoketjut ei välttämättä kestä. Pesuohjeille on syy.
hienhajus saa pois etikalla tai sitruunalla tai sitruunan ja ruokasoodan yhdistelmällä ( viimeistä kannattaa kuitenkin käyttää vain valkoisiin vaatteisiin).
Vierailija kirjoitti:
Merino ei kestä vaan hajoaa. Merino ei ole hyvä materiaali urheiluvaatteisiin, vaikka se monilta muilta ominaisuuksiltaan hyvä onkin. Hikiliikuntaan ja reuhtomiseen muovivaatteet ovat edelleen parhaita. Polyesteriset juoksushortsit ja paidan voi heittää huoletta 60 asteen pesuun ja pestä vaikka vuoden jokaisena päivänä ilman, että ne hajoavat.
Oon pessyt kaiken aina 60 asteessa. Jostain syystä nekin vaatteet joissa on 30 ja 40 asteen laput ovat kestäneet jo vuosia hyvänä.
Minä pesen kaikki trikoovaatteet 60C. Urheiluvaatteisiin muuten pinttyy. Eivät kärsi jos ovat laadukkaita.
Huuhteluainetta trikoisiin ei saa laittaa, se hapertaa materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käyttää hajustamatonta Sanytol-huuhteluainetta. Se tappaa 99% bakteereista ja viruksista.
Huuhteluainetta ei trikoisiin saa laittaa.
Huuhteluainetta ei kannata käyttää myöskään elastaania sisältäviin tekstiileihin. Tuhoaa elastaanin.
Pesen kaikki käyttövaatteet 60 asteessa, myös rintaliivit. Nekin jotka pesuohjeen mukaan tulisi pestä 30 asteesssa. Mikään ei ole mennyt pesussa pilalle, ei edes elastaania sisältävät materiaalit. Ja jos jotain menee pilalle niin sen riskin olen valmis ottamaan.
Arat materiaalit ja villavaatteet pesen käsin tai vien pesulaan.
Ei, pesen lähes kaiken 60 asteessa. Satunnainen 40 kone.