Mikä ötökkä loisii kotonamme? Tekeekö lutikka näin?
Olimme muutama viikko sitten Virossa, ja majapaikassa ilmeni lutikoita patjan välissä. Teimme kaikki mahdolliset varotoimet kotiin palattua: pussitimme kaikki matkatavarat jo ulkona, pujahdimme vuorotellen suihkuun ja pussit heti pakastimeen.
Siitä huolimatta tänne on pesiytynyt jotain. Oireena on jalkojen ja nilkkojen kutina tietokoneella istuessa, myös päiväsaikaan, mikä ei ole normaalia lutikoiden liikkumisaikaa. Mitään ei jaloissa näy, mutta tuntuu kuin aivan pienenpieniä puremia. Jalkojen pesu auttaa hetken, samoin paikan vaihto, mutta sitten taas nilkkoihin ryömii jotain näkymätöntä. Lattioilta löytyy outoja mustia hileitä (eivät liiku). Eilen löysin ensimmäistä kertaa jotain näkyvää liikkuvaa: lakanalla juoksi musta piste. Samoin kylppärin seinällä.
Tilasin jo heti ludetorjujan, joka ehti jo käväistäkin. Hän vaikutti jokseenkin hämmentyneeltä näistä tiedoista ja oireista. Hän etsi sängystä merkkejä, mutta mitään ei löytynyt. Sen jo tiesinkin, koska olin sängyn tarkistanut joka päivä matkan jälkeen suurennuslasilla. Hän siis vaikutti vähän epäilevältä, mutta olen nyt jo itse varma, etten kuvittele tätä. En haluaisi hänen keskeyttävän torjuntaa, koska jotain täällä on.
Oireet eivät viittaa mihinkään muuhunkaan loiseen, kirppuun tai syyhyyn tms. Onko kellään muulla lutikoista vastaavia kokemuksia? Mitä tämä oikein on?
Kommentit (44)
Hyi saakeli. Hoida nopeasti ne pois päiviltä, ennen kuin ne leviää muillekin teidän kotinne ulkopuolelle.
Kuulostaa siltä että pelkäät lutikoita niin paljon että kuvittelet omiasi. No shame, itsellekin tapahtuu tätä.
Vierailija kirjoitti:
Syyhypunkkeja?
Mietin tuota jo, mutta syyhyn oireet eivät oikein täsmää. Iltakutinaa ei ole, pikemminkin lähes jatkuvaa kihelmöintiä jaloissa ja nilkoissa.
Syyhyn paikkoja ovat sormivälit, kämmenet, ranteet jne. ja iholle tulee käytäviä, näppyjä ja vesirakkuloita, joita nyt ei ole.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että pelkäät lutikoita niin paljon että kuvittelet omiasi. No shame, itsellekin tapahtuu tätä.
En ole ainoa tässä asunnossa, joka tuntee nilkkojen kihelmöinnin, joten tuskin kuvittelen asiaa, vaikka itse herkkäihoisena tunnenkin sen vahvimmin. Aluksi ajattelin itsekin, että olenkohan käynyt liikaa suihkussa ja iho on kuivunut, mutta nyt olen varma, että siitä ei ole kyse.
-ap
Jos ne on kirppuja. Mutta katso ihmeessä millaisen tason vaadit hotellilta kun varaat matkaa.
En olisi sellaisessa hotellissa ollut hetkeäkään.
Ehkä pelko ja paniikki oirelevat nyt lutikoiden taalla.
Vierailija kirjoitti:
Hyi saakeli. Hoida nopeasti ne pois päiviltä, ennen kuin ne leviää muillekin teidän kotinne ulkopuolelle.
Tämä on nimenomaan tarkoitus, mutta auttaisi, kun tietäisi, mitä ne ovat ja miten torjua. Kuten kerroin, ludetorjuja jo kävi ja vaikutti hieman hämmentyneeltä.
Lintukirppuja? Juuri jaloissa ja nilkoissa pureskelevat. Sinänsä vaarattomia, mutta eiköhän noihinkin joku häätö löydy.
Tiedätkö ap edes sitä, miltä se lude näyttää?
"Samoin kylppärin seinällä."
Kylppäri on about viimeinen paikka, jossa lutikoita esiintyy.
Saako kysyä missäpäin viroa olit yötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyhypunkkeja?
Mietin tuota jo, mutta syyhyn oireet eivät oikein täsmää. Iltakutinaa ei ole, pikemminkin lähes jatkuvaa kihelmöintiä jaloissa ja nilkoissa.
Syyhyn paikkoja ovat sormivälit, kämmenet, ranteet jne. ja iholle tulee käytäviä, näppyjä ja vesirakkuloita, joita nyt ei ole.
-ap
Minulla oli syyhyä vain jaloissa ja rintakehällä ja kasvoissa. Ne jäljet olivat pieniä punaisia pilkkuja. Kutinaa ei ollut ollenkaan.
Mutta syyhypunkit ovat mikroskooppisen pieniä, nuppineulan terävän pään kokoisia ja vaaleita, ei niitä näe paljaalla silmällä. Nuo teidän ötökkänne kuulostavat enemmän luteilta, jos jompikumpi kumpi pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne on kirppuja. Mutta katso ihmeessä millaisen tason vaadit hotellilta kun varaat matkaa.
Ei ollut hotelli, vaan Airnbn. Arvostelut 4,9/5, hyvätasoinen ja itse asunto vastikään remontoitu, vaikkakin talon rappukäytävä oli rähjäinen. Lutikka ei katso, onko paikka viiden tähden hotelli, kun se tekee pesän. Toki laadukas paikka suorittaa torjunnan nopeammin ja luotettavammin ja huolehtii maineestaan.
-ap
Mustat pisteet vilistelee silmissä? Pollalekurille aikaa varaamaan, sano.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö ap edes sitä, miltä se lude näyttää?
Tiedän. Osaan googlaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Aluksi ajattelin itsekin, että olenkohan käynyt liikaa suihkussa
Pahat pakko-oireet, kun ihokin pitää verille jynssätä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä! Ovat Virossa loppukesän ongelma!
Tuo on PTSD. Varaa aika lääkärille.