Pojalle mopo/traktori kortti
Ukki on väläytellyt että ostaisi pojalle koppimönkijän, kun täyttää 15.
Poika ei uskalla kysyä ukilta, että kumman kortin ajaa mopo vai traktori, kun hän ei uskalla kysyä ukilta ostaako niin kalliin pelin.
Minä olen sanonut usein että alkaa keskustella ukin kanssa niin asia selviää. Yritän kannustaa itsenäisyyteen. Ja olen kannustanut että alkaa lukea liikennesääntöjä ja -merkkejä.
Miten te toimisitte?
Pojalla ei ole isää.
Kommentit (9)
No sitä olen yrittänyt sanoa. Onko siinä mitään eroa?
Vierailija kirjoitti:
No sitä olen yrittänyt sanoa. Onko siinä mitään eroa?
Vähän lisää kysymyksiä teoriakokeessa.
Ei kai sitä korttia pelkästään yhtä papan ostamaa mönkijää varten hankita. Voi sitä tarvita myöhemminkin. Samalla vaivalla hankkii traktorikortin, niin ei tarvitse säätää myöhemmin, jos sellaista tarvitseekin.
Tarkista itse, mutta minun käsittääkseni traktorikortilla saa ajaa mopoa, mutta mopokortilla ei saa ajaa traktoria. Täällä nuoriso hankkii yleensä traktorikortin.
Mikä on turvallisin menopeli. Ei mitään tappovehjettä. Vai movon aikoo pojalle.
Traktori korttia muuten ei tarvitse ajaa se on pelkkä teoria koe. Eikä sillä kyllä saa ajaa mopoa. Ehkä kannustaisin suorittamaan kuitenkin molemmat.
AM/121
Kevyet nelipyörät eli ns. mopoautot
Mönkijät ja traktorit seuraavasti:
L6e-A luokan kevyt maantiemönkijä, jonka suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 km/h.
T3a-luokan ajoneuvo, jonka suurin sallittu rakenteellinen nopeus on enintään 40 km/h.
T3b-luokan ajoneuvo, jonka suurin sallittu rakenteellinen nopeus on yli 40 km/h, kuitenkin enintään 60 km/h.
No eikö sen nyt ole aika lailla sama ajaa se traktorikortti joka tapauksessa?