Miten ahdasmielinen lapsuus on vaikuttanut aikuisena?
Kiinnostaisi kuulla miten ahdasmielisten vanhempien vaikustuspiirissä kasvaneilla asiat menneet aikuisena?
Itse jollain tavalla kärsin edelleen, esim edelleen "jäädyn" tai nolostin kun telkkarissa seksikohtauksia. Jotenkin se lapsuuden ilmapiiri on niin syvällä selkärangassa.
Oma äitini vaihtoi kanavaa jos pelkästään tv:ssä suudeltiinkin. Sukupuoliasioista ei koskaan puhuttu sanallakaan, ei kuukautisistakaan. Pimppi oli vaan pylly, ja esim tissi-sanaa ei äiti käyttänyt ollenkaan. Oli todellakin siveyden sipuli.
Ja tämä on ollut 80- ja 90-luvulla.
Kommentit (5)
Ahdistun joulutraditioista. Tietyllä kaavalla mentiin. Myös suvussa uskontoa tyrkytettiin ja kaikilla oli omia kummallisia tapoja siihen. En pidä kylmästä tosin muutenkaan. En sano että kaikki usko on väärin tai rukoilu.
On ollut vaikeuksia sisäistää, että Suomen laki turvaa jokaiselle koskemattomuuden, kotirauhan ja sosiaaliturvan. Että väkivalta, mitä on joutunut kokemaan ihan muuten vaan tai esimerkiksi työttömyydestä onkin oikeasti vain väkivaltaa, eikä mikään taivaallisesti oikeutettu "opetuskeino" tai pahempaa, "rakkautta"
Lisäksi olen ehdollistunut ehkä hieman huomaamattani siihen, että naisen vaan tulee sietää miehen väkivaltaa. Että huono mies on parempi kuin vielä huonompi mies. Se että voikin elää itsekseen, rauhassa, ja poistaa väkivaltaiset sukulaiset elämästään, on ollut aika iso harppaus itselle
Tästä rauhan tilasta maailmaa katsellen asiat näyttävät kokonaisuudessaankin aika erilaisilta. Esim. seksuaalisuuden suhteen olen valinnut "frigidiyden" eli siis en harrasta seksiä miesten kanssa. En yksinkertaisesti pidä siitä, enkä miehistä. En koe seksuaalista vetoa naisiinkaan. Omasta kehostani nautin kyllä. En käytä lääketeollisia "palveluja" ja syönkin oman mieleni mukaisesti luomusti, enkä ravintosuositusten mukaan. Suomi on vapaa maa ja meillä on hyvin laaja turva elää tavallaan. Käyttäkää sitä!
Lapsuudenkodin pakkouskonto aiheutti sen että erosin kirkosta heti 18-vuotiaana, enkä enää osallistu mihinkään uskonnollisiin tapahtumiin. Olen täysin ateisti.
Seksuaalisuus oli vanhemmilleni tabu. Seksi kuuluu heidän mielestään vain avioliittoon; itse en ole mennyt naimisiin.
Äiti oli ja pn hirveä marttyyri, kaikkea piti tehdä mitä ei halunnut hänen mielikseen. Syödäkin piti enemmän kuin tarvitsi ettei tule hälle aikuiselle paha mieli.
Oli myös väkivaltaa, häpeää kaikista normaalista, suutelu tvssä oli jo ppeän paikka, kuukautisia , raskauksia ei ollut olemassakaan jne. HuorKsi haukkumista.
Joo, ei huvita pitää yvteyttävaikka onkin jo vanha. Sama syyllistäminen jatkuu.
Kun koulussa kerrottiin, mistä lapset tulevat, en ollut uskoa korviani. Tuntui että kaikki muut lapset jo asian tiesivät ja se oli noloa