Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itkettää huonot hampaat, vaikka hoidan niitä hyvim

Vierailija
23.07.2024 |

Oon vasta 25 ja jo toinen hammas sai poistotuomion. Harjaan laadukkaalla sähköhammasharjalla kahdesti päivässä (en jätä hammaspesua koskaan väliin) pyrin lankaamaan joka päivä, vältän sokerisia syötäviä ja juotavia ja muita tuotteita jotka ovat hampaille vahingollisia

Yksi takahammas poistettu jo joitain vuosia sitten. Ei siinä mitään, kun ei näy ulospäin. Mutta tämä hammas on etuhammas ja sen tuleva poistaminen kyllä harmittaa ja raskaasti.

Tuntuu niin epäreilulta, kun joillakin on niin hyvät hampaat, vaikka hoito on olematonta. Ja itse kun satsaa aikaa ja rahaa, niin siltikään niitä ei saa pitää suussa. Pelottaa, että olen kohta hampaaton.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa puolestasi, itse olen jo sua paljon vanhempi, aina käynyt 2v välein hammaslääkärissä. Kerran maksoin 500e kaikkien hampaiden kuntoon laitosta niin jo 5v päästä jouduttiin muutama poistamaan ja jopa "murentunut" hampaita.  en vielä ota tekareidet mutta myöhemmin täytyy ottaa.

Vierailija
2/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä hammaslääkäriltä/suuhygenistilta ohjausta siihen miten sähköhammasharjalla harjataan. Lisäksi kannattaa kysyä hammasväliharjojen käytöstä. Jotain sä teet väärin, jos lopputulema on tuo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa puolestasi, itse olen jo sua paljon vanhempi, aina käynyt 2v välein hammaslääkärissä. Kerran maksoin 500e kaikkien hampaiden kuntoon laitosta niin jo 5v päästä jouduttiin muutama poistamaan ja jopa "murentunut" hampaita.  en vielä ota tekareidet mutta myöhemmin täytyy ottaa.

Takareidet on hyvä treenata ja venytellä kunnolla. Niistä saa muotoa kinttuihinsa.

Terveisin nimimerkki Salikärpänen

Vierailija
4/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ruokia jotka vahvistaa hampaita. Pähkinät, d-vitamiini, maito...

Vältä lääkkeitä jotka vahingoittaa hampaita. Niitä on vaikkei kukaan kerro.

Vierailija
5/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ongelmana reikiintyminen, niin jokin fluorilisä olisi hyvä, esim. fluoripurskutteluaine. 

Vierailija
6/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljypurskuttelu neitsytkookosöljyllä.

Vierailija
7/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on heikompi luusto kuin toisilla, niin se vain on. Todellakin kannattaisi vielä ihan tarkat ohjeet hygienistiltä kysyä, miten niitä hampaita kannattaa hoitaa. Tavallisia virheitä on liian kovalla harjalla hankaaminen, se kuluttaa hampaita ja ikeniä, valitse joku ekstra soft -hammasharja. Vain silikonista tikkua kannattaa käyttää. Ja hammastahna tietenkin pitää olla fluorinen. Hammaslangallakin voi tuhota ikeniä ja kiinnityskudoksia.

Ja kuten  olet tehnytkin, niin juomilla ja syömisellä on väliä. Tutki millainen ph on useim juomissasi juomissa ja syömisissä.

Ethän pese hampaitasi heti syömisen tai juomisen jälkeen?  Tai juuri ennen niitä. Puoli tuntia kannattaa pitää väliä.

Hampaat kestää 5 ateriaa päivässä. Eli kovin usein ei pitäisi syödä, vain normaalit ateriat ja pari välipalaa.

Ja ethän vain käytä mitään suuvesiä, useimmat niistä vain pilaavat hampaita,  Samoin tekee alkoholi.

Ehkä sun pitäisi käydä hammaslääkärissä tiheämmin, niin reiät voitaisiin korjata pieninä.

Juomista neutraaleita hampaille ovat vesi kahvi maito, piimäkin voi olla aika hapanta.

Vierailija
8/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä tästä vanhempiasi, kun menivät lisääntymään vaikka kantavat heikkoja geenejä.

Vierailija
9/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei. Mua itkettää huono hammashoito. Sullakin olisi paremmat hampaat jos se toimisi.

Vierailija
10/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko vanhempasi laiminlyöneet sinun hampaiden harjauksen kun olit lapsi? Harjasitko teininä ahkerasti? Entä onko sinulla joku lääkitys, joka kuivattaa suuta? Ethän pese hampaita heti syömisen jälkeen?Tupakoitko? 

Vierailija
11/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syytä tästä vanhempiasi, kun menivät lisääntymään vaikka kantavat heikkoja geenejä.

Juuri näin heikko geeniset voisivat katsoa peiliin. Haluavatko siirtää seuraavalle sukupolvelle omat terveysongelmat geenien kautta, jotka sitten pilaavat seuraavan sukupolven elämänlaadun.

Vierailija
12/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ollut samanlainen tilanne sun ikäisenä. Nyt 50+ vuoden kohdalla on harkinnassa ekat implantit, koska poistoja on tullut sen verran monta että vaikuttaa purentaan.

Nykyinen hammasrutiini mulla on

1) käytän lumorellia pari kertaa viikossa - se estää enemmistön ikenien ja ienrajaan ongelmista

2) käytän corsydolia pari kertaa viikossa. Sillä saa tapettua enemmistön haitallisista bakteereista ja katieksedta

3) harjaan päivittäin, lankaan pari kertaa viikossa.

Lisäksi välttelen limppareita ja hiilihappopitoisia ruokia. Karkkia syön normaalisti.

Huonon purukaluston syyksi paljastui 35 vuoden kohdalla  autoimmuunisairaus, joka vaikuttaa hampaiden lisäksi mm. luustoon ja ravintoaineiden imeytymiseen. Eli suurin osa purukaluston ongelmista ei olisi ollut estettävissä millään keinolla. Lääkitys ja suun säännöllinen hoito lähinnä hidastaa hampaiden rappeutumista... Eli jos hoidat hampaitasi hyvin ja silti ne hajoavat, taustalla voi olla jokin muu sairaus tms.

Vierailija
13/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko vanhempasi laiminlyöneet sinun hampaiden harjauksen kun olit lapsi? Harjasitko teininä ahkerasti? Entä onko sinulla joku lääkitys, joka kuivattaa suuta? Ethän pese hampaita heti syömisen jälkeen?Tupakoitko? 

Ahkera harjaaminen pahentaa ongelmaa jos hammas on heikko. Typeriä neuvoja.

Vierailija
14/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä muiden antamien vinkkien lisäksi:

Purskutteke hampaat puhtaalla vedellä ruoan jälkeen (ei siis esim. sitruunavedellä). Ota xylitolpastilli tai pari. Purkka voi kuluttaa kiillettä.

Päätä ateria, ennen veden juontia siis, maustamattomien pähkinöiden tai muun ph-neutraalin ruoan syömiseen. Eli vaikka cashewpähkinöitä ruokalusikallinen viimeisenä asiana ruokailulla. Sitten vettä. Sitten pastillit.

Älä syö sitrushedelmiä (tai sitruunahappoa sisältävää ravintoa) ennen nukkumaanmenoa ja hampaiden iltapesua.

Harjaa hampaat aamulla ennen aamupalaa.

Varrellinen hammaslankain, johon vaihdetaan  "pää" on mielestäni paras. 

Vierailija
15/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä muiden antamien vinkkien lisäksi:

Purskutteke hampaat puhtaalla vedellä ruoan jälkeen (ei siis esim. sitruunavedellä). Ota xylitolpastilli tai pari. Purkka voi kuluttaa kiillettä.

Päätä ateria, ennen veden juontia siis, maustamattomien pähkinöiden tai muun ph-neutraalin ruoan syömiseen. Eli vaikka cashewpähkinöitä ruokalusikallinen viimeisenä asiana ruokailulla. Sitten vettä. Sitten pastillit.

Älä syö sitrushedelmiä (tai sitruunahappoa sisältävää ravintoa) ennen nukkumaanmenoa ja hampaiden iltapesua.

Harjaa hampaat aamulla ennen aamupalaa.

Varrellinen hammaslankain, johon vaihdetaan  "pää" on mielestäni paras. 

Ja lisään vielä pari:

Käy hammasvälit läpi joka ilta hammaslankaimella.

Älä huuhtele tahnaa pois. 

Osta tahnaa, jossa fluoria. Esimerkiksi kaupan halvin tahna, Xtra, vaikuttaa olevan hyvää. Paljon fluoria.

Vierailija
16/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sama, ja oloa ei helpota yhtään että hammaslääkärit nälvivät asiasta.

Tätä on tutkittu ulkomailla, että syljen koostumus ennen kaikkea vaikuttaa hampaiden kuntoon. Ja tämä taas johtuu suurimmassa osassa tapauksista perintötekijöistä. Mulla on myös ihan kamalassa kunnossa hampaat, kaikissa poskihampaissa on paikka ja reikiintymisen kierre alkoi jo reilusti alle kouluikäisenä.

Olen vasta 33 v ja ikinä en ole karkkia puputtanut ja limsoja lipittänyt suuria määriä. Lapsena meillä ei syöty makeaa kuin juhlapäivinä, normi viikonloppuisinkaan ei herkuteltu, sillä äiti halusi varjella hampaitani (hänellä myös sama ongelma kuin mulla). Harjaan ja lankaan 2 krt päivässä. Silti hammaslääkärit vikisevät että omalla toiminnallani tuhoan hampaitani: "sen kyllä näkee, että makeaa syöty mahan täydeltä."

Vierailija
17/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahkera harjaaminen pahentaa ongelmaa jos hammas on heikko. Typeriä neuvoja.

Älä ainakaan kuuntele tällaisia elämänkoululaisen neuvoja. Kysy hammaslääkäriltäsi vinkit, mikä on sinun tilanteessa parasta. Ehkä narskuttelet hampaitaisi, jonka vuoksi ne lohkeilevat? Entäs onko aggressiivinen parodontiitti poissuljettu?

Vierailija
18/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko se hammaspesu kestää? Hanki ajastin ja pese vähintään se, mitä tarvitaan. Kaksi kertaa joka päivä. 

Tunnen ihmisiä, jotka ihmettelevät kun hampaat on hyvästä hoidosta huolimatta huonossa kunnossa. Yksi juo päivittäin energiajuomia ja yölläkin janojuomaksi limppareita! Hammaspesu kestää noin puoli minuuttia ja unohtuu usein, vaikka periaatteessa tapahtuu aamuin illoin: käytännössä ei edes joka päivä. Ksylitoli ei maistu. Hammasharja unohtuu kotiin, kun lähdetään matkalle...

Mulla vanhemmat laiminlöi hampaiden hoidon, kun olin lapsi. Oli reikiä ja tuli paikkoja, monta. Aikuisena hoidan hampaani oikeasti hyvin. Syön makeaa joka päivä, mutta käytän ksylitolia aina sen jälkeen. Aikuisena ei ole tullut reikiä, hampaat on puhtaat ja hyvät. 

Vierailija
19/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos karies eli reikiintyminen on ongelma, osta apteekista korkeafluorinen Duraphat-hammastahna. Normaalissa tahnassa fluoria on 1450ppm, Duraphatissa on 5000ppm, eli melkein kolminkertainen määrä. Yritä ujuttaa korkeafluorista hammastahnaa hammaslangalla ja väliharjoilla hampaiden väliin äläkä purskuttele tahnaa pois vaan sylje ylimäärät.

Vierailija
20/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko se hammaspesu kestää? Hanki ajastin ja pese vähintään se, mitä tarvitaan. Kaksi kertaa joka päivä. 

Tunnen ihmisiä, jotka ihmettelevät kun hampaat on hyvästä hoidosta huolimatta huonossa kunnossa. Yksi juo päivittäin energiajuomia ja yölläkin janojuomaksi limppareita! Hammaspesu kestää noin puoli minuuttia ja unohtuu usein, vaikka periaatteessa tapahtuu aamuin illoin: käytännössä ei edes joka päivä. Ksylitoli ei maistu. Hammasharja unohtuu kotiin, kun lähdetään matkalle...

Mulla vanhemmat laiminlöi hampaiden hoidon, kun olin lapsi. Oli reikiä ja tuli paikkoja, monta. Aikuisena hoidan hampaani oikeasti hyvin. Syön makeaa joka päivä, mutta käytän ksylitolia aina sen jälkeen. Aikuisena ei ole tullut reikiä, hampaat on puhtaat ja hyvät. 

Meillä oli tiukkaa, että hammaspesu kesti sen 2 min, oli ajastin käytössä ja äiti vahtaamassa vieressä. Sitten kun olin isompi niin hommattiin sähköhammasharja. Ei auttanut, reikiä tuli.

Ja pitääpä tosiaan kokeilla korkeafluorista hammastahnaa, miksi hammaslääkärit ei puhu näistä...

nro 16

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi