Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pk:ssa ulkoillaan sateella? Mä en ymmärrä???

09.09.2008 |

Eli otsikossa se tulikin, en tajua miksi päiväkodissa mennään ulos vaikka sataa kunnolla. Sen ymmärrän, että mennään ulos iltapäivällä, kun ei sada ja jos sitten alkaa sataa niin ei mennä sisälle koska kohta lapset lähtee jo kotiin. Mutta sitä en ymmärrä miksi ehdoin tahdoin viedään lapset pihalle seisomaan sateeseen, eihän siinä ole mitään järkeä!

Vaikka kaikki sadevarusteet on päällä niin silti ilma on kolea ja märkä ja kun flunssakausi on päällä niin virukset puhkeaa varmasti näin märällä ilmalla ja tuulessa.

Eli kertokaahan esim pk työntekijät:

Miksi sateella pitää väkisin mennä ulos, kun seuraus siitä on meillä ainakin jo kahteen kertaan kolmen viikon sisällä ollut se, että tyttö sairastuu ja kuume nousee!!!

Ja siis selventäkää, toivon nimittäin todella että tälle järjettömyydelle löytyy joku järkevä selitys, pelkkä virikkeiden puute sisällä ei riitä!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tultiin just pojan (1v 4kk) kanssa ulkoa. Vettä satoi eikä haitannut menoa. Tutkittiin lähimetsää ja loiskuteltiin lätäköissä. Kivaa! Nykyään on niin hyvät varusteet ettei kiristä eikä ahdista. Toisin oli kun oli itse pieni ja itkun kanssa aina puettiin jäykkiä kuravaatteita... kumpparit oli serkun vanhat ja ei pysyneet jalassa, kun oli liian isot.

Eli minun mielestä sadesäällä ulkoilussa ei ole mitään järjetöntä. Suomessa, kun eletään ilmasto on mikä on ja jos jäädään aina odottelemaan sitä "hyvää säätä"... sisällä tulee aika todella pitkäksi. Tietysti sää vaatii aina säänmukaisen ja tarpeeksi lämpimän varustuksen. Onneksi kaupasta sellaisia löytyy edullisestikin.

Olen ollut päiväkodissa töissä ja samaa asennetta on sielläkin ollut, että ei olla sokerista tehtyjä. Ja ajatellen isossa ryhmässä ( mitä kaikki nykyään on) toimimista koko pitkä päivä, on ulkoilu kaikille, niin lapsille kuin työntekijöillekin tärkeää hapenottoa. Sisällä kun kierrokset kasvaa välillä todella koviksi. Harvassa päiväkodissa on sellaisia saleja ja liikuntatiloja joissa lapset pääsisivät turvallisesti purkamaan energiaa; juoksemaan ja hyppimään. Sitä lapset kuitenkin tarvitsevat kasvaakseen ja kehittyäkseen!

Ja luonto on lapselle niinkuin aikuisellekin mitä parhainta virikettä. Sen toivoisi kaikkien löytävän.

Raikkaita ja reippaita syyspäiviä kaikille!

Vierailija
2/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodista en tiedä, mutta ihan kotilapsetkin ulkoilevat sateella! Totta kai! Meidän lapset RAKASTAA sadetta ja vesileikkejä. Mitä enempi vettä sen parempi. Kipeäksi ei tule, jos on kunnon sadevetimet eli sadetakki, sadehaalarit ja kumisaappaat ja vaikka kurarukkasetkin, jos siltä tuntuu. Sopiva vaatetus siis pitää olla! Meillä siis lapset alle 2v ja 4v ja taatusti ollaan vesikelillä ulkona. En haluaisi edes kasvattaa lapsia siihen ajatteluun, että vain hyvällä ilmalla ulkoillaan. Tulisi suomalaisista lapsista varsinaisia sisäkissoja. Ollaan ulkona sadekelillä, pakkaskelillä jne. Minusta monessa pk:ssa pikemminkin ei hanakasti viedä lapsia ulos sateella, kun eivät jaksaa kuravaatteita pukea...En koskaan valittaisi, jos taas reippaana menevät. Aikusilta lapset oppivat asenteen, että vesisade on jotain kamalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minua harmittaa se, jos sadepäivänä lapset eivät ole lainkaan ulkoilleet päiväkodissa! Ovat levottomia ja hyppivät suurin piirtein seinillä iltapäivästä. Tänään Helsingissä on satanut ihan koko päivän, mutta silti vapaapäivää on vietetty lasten kanssa ulkoillessa! Mikäs sen mukavampaa, kun pistää kunnon sadekamat päälle ja mennä vesileikkeihin! Kyllä lapset vaan tykkää! Aika pitkään riitti iloa isosta vesilätäköstä ja kuraisesta pihasta. Minusta raitis ilma on vain hyväksi!

Vierailija
4/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kaikki sadevarusteet on päällä niin silti ilma on kolea ja märkä ja kun flunssakausi on päällä niin virukset puhkeaa varmasti näin märällä ilmalla ja tuulessa.

Tuota, hieman OT, mutta kylmä, märkä tai kolea ilma ei vaikuta yhtään mitenkään virusten "puhkeamiseen". Flunssa on seuraus virustartunnasta, ei viileästä ilmasta tai huonosta pukeutumisesta tms. Toki minäkin lapsia patistan pukeutumaan kunnolla ja uhkailen flunssalla, kuten varmaan useimmat äidit tekevät...

Muistaakseni vain yhdessä tutkimuksessa on saatu jonkin näköistä pohjaa tälle kylmettymisteorialle tyyliin 20 min. jalat jäävedessä ja kas! flunssa. Luultavasti koekaniinit olivat jo saaneet tartunnan ennen testiä.

KL.

Vierailija
5/18 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä ja kolea vaikuttaa tautien puhkeamiseen siten, että elimistö satsaa enemmän resursseja ruumiinlämmön säätelyyn ja tämä on osin pois puolustusjärjestelmän käyttöön jäävistä resursseista. Suoraa yhteyttä ei kuitenkaan ole ja sen taudinaiheuttajan pitää sitten jo olla elimistössä etukäteen. Jos lapsella on oikea varustus pihalla niin keli ei koettele elimistön säätelyjärjestelmiä samalla lailla.

Eli kannatan kyllä ulkoilua kelillä kuin kelillä minäkin. Ei ole huonoja säitä, vain vääriä varusteita!

Vierailija
6/18 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esikoinen oli aikoinaan 4 vuotta päiväkodissa, joka vuosi hankin päiväkotiin sopivan kokoiset sadevarusteet ulkoilu varten. EI KERTAAKAAN niitä pidetty!!!! Ja nyt kun kaksi lastani on 8pv/kk hoidossa ja niihin päiviin on osunut monta sadepäivää, niin EI KERTAAKAAN ole puettu sadevaatteisiin, jotka olen jälleen päiväkotiin vienyt. En ymmärrä miksi eivät mene ulos. Jos sataa kaatamalla, niin asia on toinen, mutta monena päivänä sade on ollut vain tihkuttamista. Meidän lapset ovat kotona sadesäällä ulkona, nauttivat siitä kun on vettä ja kunnon varusteet päällä. :D

Vierailija
7/18 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä taas sanoin hyvinkin jyrkkään kantani päiväkotiin,että mikseivät mene sateella ulos?

ehkeivät sen koommin olleet ajatelleet asiaa,vaan muutos tapahtuikin kun asiasta ilmoitin.kun kaikilla lapsilla pitäisi ainakin olla hyvät kuravaatteet.

en nyt kuitenkaan vaadi että jos sataa kun esteristä,niin sinne pitäisi mennä.pikkusade ei kuitenkaan haittaa,vaan lapset nauttivat sateesta.

tällä hetkellä hoidan omia kotona,ja kertakaikkiaan eilen meinas seinät kaatua kun vettä tuli kaatamalla eikä huvittanut ulos mennä..vaan menimmekin sinne sitten kuitenkin illansuussa,ja voi sitä esikoisen riemua,meillä oli oikein vesipyssykin mukana =)me kyllä ulkoilemma säällä kun säällä,hyvät vaatteet on sitä varten keksitty,ja huono ilma vain tekosyytä olla ulkoilematta.

ja milllään viileällä ilmalla ja sairastumisella ei ole juuri osoitettu syytä tulla kipeäksi,vaan pöpöjen tarvii olla jo elimistössä.

musta taas tuntuu että lapset pysyy paremmin terveenä kun niitä joskus vähän karaisee (en toki heitä vilistuta missään nimessä) tai ei haittaa jos niitä kiviä vähän nuoleskellaan ja hiekkaa syödään.

Vierailija
8/18 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellisetkin, kannatan raittiissa ilmassa ulkoilua myös sateella. Kunhan on pukeutunut kunnolla veden pitäviin ulkoiluvaatteisiin ja kumisaappaisiin ei varmasti sen vuoksi kukaan sairastu vaan varmasti pysyy terveempänä kuin ilman ulkoilua.

Meidän poika ainakin onnellisena lähtee ulos vesisateeseen kumppareissa hyppimään vesilätäköihin yms.

Vierailija
9/18 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä vältän sanomasta näin kärkevästi, mutta nyt kyllä pakko kysyä että pitäisiköhän teidän tarkistaa omat tarhatamineet jos todellakin syytät tuota sateella ulkona olemista siitä että lapsenne sairastelevat. johan tarhasta saatavassa ohjelapussakin sanotaan että SÄÄN mukaiset vaatteet lapselle. varusta lapsesi sadeilmoja varten paremmin jos sinua se kolea ilma pelottaa.

Vierailija
10/18 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöllä oli kaikki sadevarusteet päällä pk:ssa iltapäiväulkoilussa ja kun hain tytön niin kurahousut oli sisältä märät, samoin sormikkaat kurahanskojen sisältä ja kaiken huipuksi tytöllä ei ollut ulkohousujen alla kuin pikkuhousut joten sääret oli myös märät. Tästä kaksi päivää niin tytöllä oli 40,0 kuumetta. Kysyin hoitajalta että onko näissä sadevaatteissa joku vika kun en ymmärrä miksi tyttö on kastunut, niin vastaus oli että ei ole mitään vikaa, mutta pihassa on niin syviä lätäköitä, että on voinut siellä kastua(huomio "on voinut" hoitaja itse ei ollut nähnyt!)

Itse ajattelin ennen että säällä kuin säällä ulkoillaan, mutta silloin itse vahdin että tyttö ei kastu. Nyt kun lapsi on pk:ssa niin kukaan ei tarkista onko lapsella kastunut vaatteet sadeasun alta. Tästä syystä minusta on tullut sadeulkoiluvastainen!!!!

Laitoin myös alotukseen että virukset PUHKEAA sateessa ja tuulessa, en suinkaan väitä että flunssa tulisi kylmästä!!

Laitoin myös, että pienen tihkun ymmärrän mutta kunnon vesisateella ulkoilua en.

Nyt huomaan että taidan olla ainut joka on tässä asiassa näin eri mieltä.

Kertokaa mistä löytyy supersadevaatteet, koska minä en tiedä(kun tavalliset sadevarusteet ei näköjään riitä)

Tällä hetkellä näen ainoana vaihtoehtona, että pysytään sisällä kun vettä tulee kuin Esterin sieltä!

Kiitos kuitenkin vastanneille ja toivon lisää keskustelua aiheesta...

Vierailija
11/18 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ainakaan aina. Eli lapsi on pienten ryhmässä, ja välillä ovat olleet koko päivän sisällä jos satanut lujaa, välillä vaan aamupäivän.

Toisaalta olen nähnyt, että isommat saattaa tullakin ulos - kai se on vähän ryhmäkohtaista.

Ja tietty riippuu myös sateen määrästä.

Voi olla vähn vaikea kieltää ulkoilua sateella, jos kaikki muutkin menee ulos, kukas sinne sisään yksin jäisi. Ilmeisesti ap:n lapsi sattuu vaan olemaan herkästi sairastuvaa tyyppiä, mikä on kurjaa ja tekee tilanteesta hankalan.

Vierailija
12/18 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on nyt kohta kuukauden ollut päiväkodissa, ja itse ainakin kuvittelin heidän ulkoilevan säällä kuin säällä. Nyt olen kuitenkin huomannut, että jos ja kun sataa, silleen jatkuvasti eli ei kuuroja, niin ovat olleet sisällä. Ensin tämä tuntui minusta tylsältä, koska tosiaan itse olen muksun kanssa ulkoillut säällä kuin säällä. Mutta kun ajattelin asiaa, tulin lopputulokseen että ymmärrän tän toimintatavan. Kyseessä on alle 3v ryhmä, jolloin käytännössä kaikki möyrivät ulkoillessa maassa enempi tai vähempi. Ja kun minä ulkoilen sateella lapseni kanssa, voin juurikin vähän vahtia, ettei nyt ihan "ui" missään lätäkössä tms. Mutta pk:ssa lapsia on ryhmässä 12, eli jokaista ei pysty luonnollisestikaan niin hyvin vahtimaan yms. Plus että on paljon helpompaa pukea & riisua ne kuravaatteet yhdelle, kuin kahdelletoista.... ;) Että loppujen lopuksi ihan hyvä näin, ulkoillaan sitten iltapäivällä kotona, jos eivät aamulla ole pk:ssa ulkoilleet :)

t."vedenkestävä" Ope ja tyttö 1v 11kk

Vierailija
13/18 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pk:ssa isommat, yli 3-v lapset ulkoilee säällä kuin säällä, ainakin hetken. Ihan siitä syystä, että jos on koko aamupäivän sisällä 20 lapsen kanssa, ruokailuun mennessä meteli / leikit / yleinen hälinä on aivan kestämätöntä! Lapset eivät keskity enää mihinkään, kaikki juoksee ympäriinsä,tekevät kaikkea älytöntä yms. Siksi mieluummin puemme lapsille kaikki kuravaatteet puolen tunnin ulkoilua varten kuin olemme koko ajan sisällä.

Pienten ryhmäei aivan yhtä hanakasti ulkoile. Jos välillä ripsii vettä, silloin tulevat ulos mutta jos sataa enemmän, jäävät sisälle. Ainakin sellaiset lapset, jotka eivät osaa kävellä kunnolla. Ehdoin tahdoin heitä ei laiteta vesilätäkköön istumaan! :)

Toivottavasti sait kysymykseeni vastauksen!

Vierailija
14/18 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä kotimaisia Rasavil-haalareita (välikausi ja toppa) ja meillä ne ovat riittäneet kumisaappaiden kera hyvin vesisade- ja loskakelileikit ilman kurapukujakin. Suosittelen kokeilemaan, vaikka kalliita ovatkin...

Vierailija
15/18 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meihän esikoinen oli hetken päiväkodissa mutta otin pois koska olen itse vielä kotona ja hän sairasti päiväkodissa niin paljon. Kuulostaa kyllä tosi vähältä että kurahosujen alle on vaan alushousut ja myöskin epämielyttävältä.Kuvitelkaahan itse lähtevänne ulos silleen.ei tunnu kovin kivalta.Kyllä siis päiväkotitätien täytyy kattoa että lapsi ei ui vesilätäkössä. Varmasti teidän lapsi oli uinut kun oli noin kastunut.eikä ihmekkään jos tuli kipeeksi.Meidän päiväkodissa ei onneksi ulkoilla sateella uskoisin.Itse olen sitä mieltä että pieni tihku ei haittaa mutta tavallinen sade haittaa,koska ulkoilu on erilaista päiväkodissa.siellä voi olla liian vähän lapsella päällä tai se voi mennä kuralätäköihin tai sitten ollaan kauan ulkona sateessa tai ihan mitä vaan.Kotona meillä saatetaan ulkoilla joskus sateella hetki jos lapset haluaa lähteä,mutta silloin puen heidät hyvin ja vahdin etteivät mene uimaan lätäköihin ja otan sisälle heti kun he haluavat.Lapset pitävät sateesta ja lätäköistä mutta eivät halua siellä kauan olla yleensä. Siis päiväkotitädit yrittävät parhaansa mutta joskus vaan heilläkin on kiire ja osa pukee ite ja sadetamineet voi olla huonosti ja sitten voi olla että kastuu ja vilustuu.Surku juttu sinulle ap.Ota asia vielä puheeksi päiväkodissa ja sano että pistäisi pukea jotkut sinne kurahousujen alle ja että kokeilisivat välillä jotenkin että lapsi ei ole märkä ja ehottomasti vahtisivat ettei mene uimaan lätäkköön.Minkä ikäinen sinun lapsi muuten on?Voisin suositella myös märille säille jolloin ei sade niin lassie suprafill pukua. Prismasta esim. saa ja maksaa alle 60e ja siin on toppapuku josta saa vuorenirti. Se on hyvä puku ja pitää hyvin märän,mutta sadesäällä ihan tavalliset sadevaatteet.Jos ne eivät pidä niin ovat joko rikki tai sitten lapsi ui ulkona.Kannattaa huomioida että housut ovat henkseli housut eikä tavalliset koska muuten vesi saattaa päästä helpommin sisään ja samoin että lahkeissa on kuminauha ja kumilenksut jotta vesi ei pääse sieltä sisään

Vierailija
16/18 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset vaatteet päälle että ei kastu ja palele. Suomessa sataa aika usein niin että jos saateella ei ulos voisi mennä niin joutuisi lapsi parat olemaan sisällä monta päivää. lapsethan tykkää leikkiä sateessa. Meillä lapset pääsee ulos vaikka saisikin se ei minua itseänikään estä ulkolemasta ja meillä siis lapset kotihoidossa.

Vierailija
17/18 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten sinne alle kunnollinen vedenpitävä haalari (Reimatec, Rasavil, Raiski Drymaxx ym.) ja käsineet (ei siis sormikkaita) niin eipä ole enää kokonaan märkä.

Meillä tytöllä oli kaikki sadevarusteet päällä pk:ssa iltapäiväulkoilussa ja kun hain tytön niin kurahousut oli sisältä märät, samoin sormikkaat kurahanskojen sisältä ja kaiken huipuksi tytöllä ei ollut ulkohousujen alla kuin pikkuhousut joten sääret oli myös märät. Tästä kaksi päivää niin tytöllä oli 40,0 kuumetta. Kysyin hoitajalta että onko näissä sadevaatteissa joku vika kun en ymmärrä miksi tyttö on kastunut, niin vastaus oli että ei ole mitään vikaa, mutta pihassa on niin syviä lätäköitä, että on voinut siellä kastua(huomio "on voinut" hoitaja itse ei ollut nähnyt!)

Itse ajattelin ennen että säällä kuin säällä ulkoillaan, mutta silloin itse vahdin että tyttö ei kastu. Nyt kun lapsi on pk:ssa niin kukaan ei tarkista onko lapsella kastunut vaatteet sadeasun alta. Tästä syystä minusta on tullut sadeulkoiluvastainen!!!!

Laitoin myös alotukseen että virukset PUHKEAA sateessa ja tuulessa, en suinkaan väitä että flunssa tulisi kylmästä!!

Laitoin myös, että pienen tihkun ymmärrän mutta kunnon vesisateella ulkoilua en.

Nyt huomaan että taidan olla ainut joka on tässä asiassa näin eri mieltä.

Kertokaa mistä löytyy supersadevaatteet, koska minä en tiedä(kun tavalliset sadevarusteet ei näköjään riitä)

Tällä hetkellä näen ainoana vaihtoehtona, että pysytään sisällä kun vettä tulee kuin Esterin sieltä!

Kiitos kuitenkin vastanneille ja toivon lisää keskustelua aiheesta...

Vierailija
18/18 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan keskustella päiväkotiin ettei syyskuussa näillä lämmöillä sadekelillä enää riitä pelkät pikkuhousut sadehousujen alle! Ja että voisivatko muutenkin hieman tarkistaa ettei lapsi ui vesilätäkössä ja ole ihan märkä.

Eli ongelma ei kai ole kelit, vaan päiväkodin toiminta. Tästä tuli esim. mieleen kaverin lapsi jolla oli talvella haettaessa ollut talvikengät ilman sukkia jalassa! Ei heilläkään olisi tässä ollut ratkaisu lopettaa talvikeleillä ulkoilu, vaan päiväkodissa vahtiminen että pukeutuminen on riittävää.

Sadetamineissa olen huomannut kurahanskoissa että sauman vierestä tulee pienen pieniä kulumia ja päästää vedet läpi aina parin viikon kuluttua. En ole löytänyt merkkiä joka kestäisi pidempään. Ja tavallinen sadetakki pelkillä neppareilla ja löysällä helmalla ei varmaakaan paras. Minäkin ehdottaisin että sadevaatteiden alle laitettaisiin jo kosteudenpitävät vaatteet, olisi siis melkein tuplavarmistus. Sadevaatteetkin kuluvat ja varsinkin housuosassa riittää että pinta on kulunut, niin päästää nopeastikin veden läpi. Eli eivät ne kestä älyttömiä, ovat nopeasti jo yhdessä kaudessa mennyttä lapsesta riippuen. Varsinkin nykyiset mukavat ohuet ja hengittävät kangastyyppiset sadevaatteet ovat minusta aika lyhytikäisiä, vaikka tietenkin älyttömän paljon mukavampia kuin ne vanhanaikaiset paksut sadevaatteet.

Meillä käytetään fleecevuorillista PVC-sadehaalaria, tällöin ei vyötäröstä mene vesi sisään. Lisäksi lahkeiden kuminauhan pysyvyyteen kiinnitä huomiota, ettei nouse kumisaappaiden päältä pois. Hanskoissa ja muutenkin suosin haalareissa (talvihaalarina aina päiväkodissa) juuri Lassien suprafill-materiaalia. Ja kyllä meillä aina päiväkodissa pitäisi olla sadehousujen alla toiset housut, ei pelkillä pikkareilla olla.