Nordea: Palveluiden ja tavaroiden kulutuksen lasku jatkuu viime vuottakin jyrkempänä - "Poikkeaa täysin muista pohjoismaista"
https://www.hs.fi/talous/art-2000010580609.html
Miten on, saadaanko leikkaamalla ja alvia nostamalla kulutusta nousuun?
Kommentit (656)
Ansiosidonnaista leikataan ja soviteltua päivärahaa.
Ansiosidonnaista ei saa enää palkkatukityöllä, eikä alle 12 kuukautta työsopimuksilla eikä osa-aikatöillä.
Ihmiset eroavat liitoista.
Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä.
Kun liitot loppuvat niin ei ole enää työehtosopimuksia.
Ytk on työnantajien perustama kassa.
Vierailija kirjoitti:
Jäätelöpallokin maksaa jo vitosen. Lounaat 14€+. Ei hirveästi kuluttaminen kiinnosta.
Joo, yhden kerran vahingossa tänä kesänä harhauduin jäätelökioskille. Yllätyin hinnasta, mutta söin palloni kuitenkin. Oli hyvää, mutta ei enää uudelleen tässä elämässä, näillä hinnoilla. Vaikka työssäkäyvä keskituloinen olenkin.
Ihmiset ei maksa liiton jäsenmaksua, jos ge ei saa ansiosidonnaista.
Ja jos liittoihin ei kuulu tarpeeksi porukkaa niin ne loppuvat eikä ole enää työehtosopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei maksa liiton jäsenmaksua, jos ge ei saa ansiosidonnaista.
Ja jos liittoihin ei kuulu tarpeeksi porukkaa niin ne loppuvat eikä ole enää työehtosopimuksia.
Suomessa ei ole minimipalkkaa laissa.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei varmaan enää jaksaisi kuulla tätä argumenttia, mutta euro haittaa tässä(kin) Suomen taloutta. Jos oltaisiin vielä markassa niin sitä olisi devalvoitu jo monta kertaa. Toki ulkomaiset hyödykkeet olisivat kalliita, mutta edes Suomen vienti voisi vetää paremmin ja rahan arvo vastaisi paremmin talouden todellista suorituskykyä. Eurossa olemme isojen maiden vankeja, esim. Saksassa palkkoja on nostettu roimasti inflaation perässä, minkä takia EKP on viivytellyt koronlaskuja.
Tämä on luultavasti yksi syy miksi Ruotsilla, Tanskalla ja Norjalla menee huomattavasti paremmin kuin Suomella. Toki on muitakin tekijöitä, kuten maantiede ja luonnonvarat.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista ei saa enää palkkatukityöllä, eikä alle 12 kuukautta työsopimuksilla eikä osa-aikatöillä.
Eli sairaanhoitajalle voidaan maksaa 5 euroa tunti, vaihtoehtona on työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei varmaan enää jaksaisi kuulla tätä argumenttia, mutta euro haittaa tässä(kin) Suomen taloutta. Jos oltaisiin vielä markassa niin sitä olisi devalvoitu jo monta kertaa. Toki ulkomaiset hyödykkeet olisivat kalliita, mutta edes Suomen vienti voisi vetää paremmin ja rahan arvo vastaisi paremmin talouden todellista suorituskykyä. Eurossa olemme isojen maiden vankeja, esim. Saksassa palkkoja on nostettu roimasti inflaation perässä, minkä takia EKP on viivytellyt koronlaskuja.
Tämä on luultavasti yksi syy miksi Ruotsilla, Tanskalla ja Norjalla menee huomattavasti paremmin kuin Suomella. Toki on muitakin tekijöitä, kuten maantiede ja luonnonvarat.
Noilla on isompi ansiosidonnainen.
Suomessa ansiosidonnaista porrastetaan, mutta hallitus unohti kertoa, että Ruotsissa ansiosidonnainen on 80 % palkasta, kun meillä 60 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sairaanhoitajalle voidaan maksaa 5 euroa tunti, vaihtoehtona on työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Että silleen.
Jos ihmiset eroavat liitoista niin ei ole myöskään enää minkään näköistä ansiosidonnaista, kun liitot loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että silleen.
Jos ihmiset eroavat liitoista niin ei ole myöskään enää minkään näköistä
Suomalaiset uskovat jutut työhaluttomista, vaikka työttömät hakevat vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa ja ne merkitään pankkitunnuksilla työkkärin sivuille. Jos kieltäytyy työstä niin tulee karenssi.
Mutta saatiinpa ansiosidonnaista leikattua, ihmiset eroavat liitoista ja saadaa lopetettua työehtosopimukset.
Suomalaiset on sinisilmäista sakkia. Uskovat kaikki jutut työhaluttomista ja kohta ovat itse töissä ilman työehtosopimusta. Työnantaja maksaa mitä maksaa.
Asuntovelkaiset tässä tulevat olemaan suurimpia häviäjiä.
Mutta itse sitä haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on sinisilmäista sakkia. Uskovat kaikki jutut työhaluttomista ja kohta ovat itse töissä ilman työehtosopimusta. Työnantaja maksaa mitä maksaa.
Ensinnäkin jos henkilö olisi ideologisesti työtön niin ei hän edes saa ansiosidonnaista vaan työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea ja niitä hän saa myös jatkossa, ei hallitus leikannut heiltä mitään.
Ja toiseksi, jos työnantaja on se joka ei tarjoa töitä, kun palkkatuki tai sijaisuus loppuu.
Suomalaiset on niin sinisilmäista sakkia, että ihan hirvittää miten ihmiset uskovat noi työttömät ei halua töihin jutut.
Sain töitä ja olen menossa töihin, en kieltäyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ja toiseksi, jos työnantaja on se joka ei tarjoa töitä, kun palkkatuki tai sijaisuus loppuu.
Suomalaiset on niin sinisilmäista sakkia, että ihan hirvittää miten ihmiset uskovat noi työttömät ei halua töihin jutut.
Sain töitä ja olen menossa töihin, en kieltäyttynyt.
Eli kun mummot ei saa lääkäriaikaa niin voimme sanoa, että mummot ei halua lääkäriin. He ovat ideologisesti ei missään nimessä lääkäriin mummoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että silleen.
Jos ihmiset eroavat liitoista niin ei ole myöskään enää minkään näköistä
Eli yksin vuokralla asuvat saavat saman verran rahaa kuin se 1000 euron ansiosidonnainen, mutta vaan eri nimellä eli työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki.
Mutta jos puoliso töissä ja teet sijaisuuksia niin et saa.
Tai jos on omistusasunto ja irtisanotaan niin et saa.
Ei se ideologisesti työtön mitään häviä, saa saman rahan kuin ennenkin.
Ihmiset eroavat liitoista ja silloin saa poistaa työehtosopimukset asuntovelkaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tää "Minulla ei ole mitään salattavaa! katsokaa vain kaikki elämästäni, en minä yksityisyyttä tartte!"
Täällä joku postailee hallituksen leikkausaikeita maanisesti niinkuin ne olisivat joku kauhea asia.
Ei ole, ne ovat aivan mahtava asia ja täysin välttämättömiä leikkausia 15v myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tää "Minulla ei ole mitään salattavaa! katsokaa vain kaikki elämästäni, en minä yksityisyyttä tartte!"
Ne ei varmaan ole myöskään nähnyt elokuvaa "The Circle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän viime aikoina ole aika monelta suomut pudonnut silmiltä. Kun vallassa on mielivaltainen persulauma, voi hyvin olla, että tavallisella ihmiselläkin on pian salattavaa. Isoveli valvoo ja väärinajattelu johtaa vihakampanjoihin.
Ja koska toi ensimmäinen sairaspäivä palkattomaksi kirjataan lakiin niin myös niiden joilla on työehtosopimus pitää joka toinen vuosi neuvotella toi sairaspäivä uudelleen työehtosopimukseen. Eli jos nyt saa työehtosopimukseen neuvoteltua, että ensimmäisestä sairaspäivästä saa palkkaa niin välttämättä 2 vuoden päästä ei.
Hallitus kirjaa tuon palkattoman sairaspäivän lakiin ja silloin siitä neuvotellaan joka toinen vuosi uudelleen, jos on työehtosopimus.