Nordea: Palveluiden ja tavaroiden kulutuksen lasku jatkuu viime vuottakin jyrkempänä - "Poikkeaa täysin muista pohjoismaista"
https://www.hs.fi/talous/art-2000010580609.html
Miten on, saadaanko leikkaamalla ja alvia nostamalla kulutusta nousuun?
Kommentit (656)
myt on muodikasta vähentää kulutusta, elokapinakin kiittäääää
Vierailija kirjoitti:
Verotusta alennettava.
Jos ylempi väki tienaa paremmin niin kyllä siitä valuu alemmallakin väelle.
Tämä on totta sillä se on kuvattu tässä graafissa:
Ansiosidonnaista leikattiin eli en käy enää parturissa, leikkaan hiukset itse.
60000 ihmistä kuolee vuodessa ja asiakkaat senkun vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Kun menen töihin niin leikkaan silti hiukset itse ja otan eväät töihin, myös puoliso ottaa eväät töihin. Pitää säästää toi ansiosidonnaisleikkausraha jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menen töihin niin leikkaan silti hiukset itse ja otan eväät töihin, myös puoliso ottaa eväät töihin. Pitää säästää toi ansiosidonnaisleikkausraha jostain.
Yli 250 hotellia ja ravintolaa on menossa konkurssiin tänä vuonna. Hotellipäälliköt menettää omaisuutensa.
Sain töitä, mutta parturissa en tule käymään, koska työ ei ole vakituinen.
Kokoomuslainen voi ottaa muiden puolsta 4 kestoväriä kuukaudessa, muuten tulee konkurssiaalto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 250 hotellia ja ravintolaa on menossa konkurssiin tänä vuonna. Hotellipäälliköt menettää omaisuutensa.
Mikäli ei ole vielä selvillä, niin Suomi on menossa konkurssiin ensi vuonna.
Valtion budjettia rahoitettu v. 2008 jälkeen 10-15% velaksi joka ikinen vuosi ja kaikki mitä voi myydä on jo myyty poislukien tietysti se vesivoima, joka lahjoitettiin Uniperin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ei ole vielä selvillä, niin Suomi on menossa konkurssiin ensi vuonna.
Valtion budjettia rahoitettu v. 2008 jälkeen 10-15% velaksi joka ikinen vuosi ja kaikki mitä voi myydä on jo myyty poislukien tietysti se vesivoima, joka lahjoitetti
No, ei ainakaan työttömien takia. Valtion budjetti on 80 miljarfia josta työttömyyskorvaukset 5 miljardia ja työttömät ovat työkokeilussa työmarkkinatuella ja palkkatukitöissä esim.päiväkodeissa lapsia hoitamassa.
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä. Vain ansiotyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne.
Työttömiä on työmarkkinatuella työkokeilussa kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne.
Palkkatukea saa 6 kuukautta, valtio maksaa 50 % palkasta ja kaupungin rahoja säästyy.
Ensin lapsia hoitaa kiltti Kirsi ja sitten tupakka Rane.
Äiti, kiva hoitaja tarhasta lähti ja uusi hoitaja haisee tupakalle.
Hallitus onkin nyt leikkaamassa kuntaosuuksista kaupungeilta.
Eli lisää vaan palkkatukitöitä.
Vakituisia saa kohta irtisanoa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen palkat on 22 miljardia.
Emme voi enää maksaa opettajalle 4000 bruttopalkkaa kuukaudessa.
Olemme ehdottamassa kokoomukselle, että julkisen palkat jaetaan uudelleen. 25000 riittää yhdelle vuosipalkaksi.
Työttömyys vähenee.
Irtisanomissuojaa heikennetään myös julkisella.
Kokoomus tykkää varmasti tästä ehdotuksesta.
Mutta pomoilta ei sitte leikata.
EK:n Häkämies parhaiten palkattu työmarkkinajohtaja - yli 15000 euron kuukausipalkka.
Nykyään leikataan hiukset itse ja laitetaan nutturalle ja hyllytetään tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.
Ei kerry eläkettä, ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomalapun.
Kulutus väheni suomessa siitä syystä että hinnat lähti nousuun korona aikana ja korot lähti nousuun vuonna 2022.
Palkkojen yleiskorotukset vuonna 2022 ei riittänyt kattamaan edes hintojen nousua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BKT:n tai keskipalkan vertailu ei auta verotuksen ja yleisen hintatasonvuoksi.
Ei Suomi ole taloudellisesti pohjoismaa, tämä on Slovakia jossa on Norjan tai Monacon hinnat.
Samoin perusturva vastaa ostovoimaltaan jotain Burundin tai Moldovan tasoa kun vertaa siihen mitä sillä saa paikallisessa taloudessa hankittua paikallisella valuutalla.
Ihan virallisen tutkimuksen mukaan Suomen sosiaaliturva on Romanian tasolla. Romanialainen työtön saa rahallaan saman verran kuin suomalainen työtön.
Laitatko linkin tähän viralliseen tutkimukseen, kiitos! En usko tähän sekuntiakaan, sen verran hyvä tukitaso on ainakin niillä jotka ovat oikeutettuja useampaan tukeen yhtä aikaa.
Kun sun vaimo tiena
Niin? En minäkään saisi kuin työmarkkinatuen jos jäisi työttömäksi, puoliso töissä ja omistusasunto. Yleensä nämä kitisijät jotka vertaavat tukiaan Romanian tukiin saavat useampaa tukea yhtä aikaa (ja kuvittelevat sen potin olevan Romanian tasoa vaikka se on kaukana siitä). Ne tutkimukset eivät ole huomioineet sitä että Suomessa voi saada eri tukia päällekkäin, tutkimukset on tehty niin että oletetaan että kaikki saavat tuon pelkän työmarkkinatuen tai pelkän tttuen perusosan ja siitä maksetaan sitten kaikki vuokrasta hammaslääkäriin vaikka se ei pidä paikkaansa. Usein saadaan sen työmarkkinatuen lisäksi asumistukea ja osa vielä toimeentulotukea ja osa sen päälle vielä niitä harkinnanvaraisia esim hammaslääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
No, ei ainakaan työttömien takia. Valtion budjetti on 80 miljarfia josta työttömyyskorvaukset 5 miljardia ja työttömät ovat työkokeilussa työmarkkinatuella ja palkkatukitöissä esim.päiväkodeissa lapsia hoitamassa.
Suomen hintatasolla työttömien elämästä on viety mielekkyys pois ja suurin osa tästä työvoimareservistä, jonka työllistymisen varaan Suomen tulevaisuus on laskettu on ryypännyt ja narkannut itselleen mt-ongelmat ja ovat aikuisten oikeassa reaalimaailmassa työkyvyttömiä.
Päihteet on suomalaiselle köyhälle Suomessa nykyisin elämänlaadun suhteen kilpailukykyisin vaihtoehto. Miksi sitä kurjaa ja toivotonta elämää pitää venyttää? Kännissä on kivaa ja kärsimys ei kestä niin kauaa.
Kun sun vaimo tienaa 2200 brutto - verot ja 2 lasta niin saat 595 työmarkkinatuen. Muita tukia ette saa.