Hikoilun vaikutus hiuksille (haaroittuminen ja kuivuminen)
Harrastan paljon liikuntaa. Hikoilen kunnolla vähintään kerran päivässä, usein monta kertaa. Minulla on pitkät hiukset, ja vaikka ne on kauniit, on niissä haaroittuneita hiuksia. Aloin tänään miettiä, kun katselin hiestä märkää ponnaria, että vaikuttaakohan hiki hiuksia haurastuttavasti.
Mitäs luulette? Ehkä hiukset jatkossa useimmiten "hainhampaalla" ylös, jos se auttaa edes vähän.
Kommentit (18)
Luulisin, että jatkuva peseminen vaikuttaa enemmän kuin hikoilu.
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, että jatkuva peseminen vaikuttaa enemmän kuin hikoilu.
Kiitos! Niin minäkin olen ajatellut. Mutta tänään tuli heureka-hetki: onko kuitenkin niin, että hiuksiin jäävä hiki kuivattaa hiukset? 🤔
Ehkä molemmat. Paha juttu, koska rakastan treenata.
Se ponnari katkoo märkiä hiuksia, oli ne sitten vedestä tai hiestä märät. Pitkähiuksisena ja päivittäin hikoilevana leikkuuttaisin itse mieluusti lyhyen tukan, mutta olen niin köyhä, että pitkät hiukset halvemmat pitää. Itse en osaa kuin ajella koneella sängen latvojen leikkauksen lisäksi ja niin lyhyttä en halua.
Pidän aika usein hiuksia just isoilla klipseillä kiinni, ettei ponnari söisi tukkaa. Mutta kovassa menossa pysyy parhaiten tiukka ponnari tai nuttura. Talvella hiukset yleensä letillä, menee helpoiten pipon alle.
Vielä lisäys edelliseen. Jos pidät ponnarilla, niin vaihtele vähän ponnarin korkeutta/kiinnityskohtaa ja käytä leveitä hiuslenkkejä/donitseja jne muita hiuksia vähemmän katkovia hiuslenkkejä. Ohuet kumiset pahimpia hiuksille.
Kuinka usein peset hiukset? Annatko niiden kuivua itsekseen vai föönaatko? Menetkö kosteilla hiuksilla nukkumaan? Revitkö takkuja auki märistä hiuksista? Kuivaatko froteepyyhkeeseen hankaamalla?
Vierailija kirjoitti:
Vielä lisäys edelliseen. Jos pidät ponnarilla, niin vaihtele vähän ponnarin korkeutta/kiinnityskohtaa ja käytä leveitä hiuslenkkejä/donitseja jne muita hiuksia vähemmän katkovia hiuslenkkejä. Ohuet kumiset pahimpia hiuksille.
Kiitos paljon vastauksesta!
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein peset hiukset? Annatko niiden kuivua itsekseen vai föönaatko? Menetkö kosteilla hiuksilla nukkumaan? Revitkö takkuja auki märistä hiuksista? Kuivaatko froteepyyhkeeseen hankaamalla?
Pesen yleensä muutaman kerran viikossa. Joskus sattuu peräkkäisille päiville. En kuivaa hiuksia tai föönaa. Menen valitettavasti usein märillä hiuksilla nukkumaan.
Kiitos!
ap
Hiusten jokapäiväinen peseminen kuivattaa niitä. Ensin, vaihda sulfaanittomaan ja silikoonittomaan shampooseen, sitten kokeile voisitko pestä hiuksia myös hoitoaineella (googlaa gurly girl metodi), kolmanneksi älä pese hiuksia joka päivä millään vaan huuhtele ne lämpöisellä vedellä hikiliikunnan jälkeen ja latvoihin hoitari. Hanki curly girl metodiin sopiva freesaaja, kuten dr hauschkan silk body powder jota voit aamulla laittaa hiuksen tyveen ja jonka samana päivänä peset sitten pois shampoolla. Tälle voit pidentää hiusten pesuaikaa. T. Pitkähiuksinen juoksija
Vierailija kirjoitti:
Hiusten jokapäiväinen peseminen kuivattaa niitä. Ensin, vaihda sulfaanittomaan ja silikoonittomaan shampooseen, sitten kokeile voisitko pestä hiuksia myös hoitoaineella (googlaa gurly girl metodi), kolmanneksi älä pese hiuksia joka päivä millään vaan huuhtele ne lämpöisellä vedellä hikiliikunnan jälkeen ja latvoihin hoitari. Hanki curly girl metodiin sopiva freesaaja, kuten dr hauschkan silk body powder jota voit aamulla laittaa hiuksen tyveen ja jonka samana päivänä peset sitten pois shampoolla. Tälle voit pidentää hiusten pesuaikaa. T. Pitkähiuksinen juoksija
Kiitos paljon! En ole yhtään perehtynyt tuohon metodiin. Kiitos, kun toit sen esille. Taidanpa alkaa ottaa siitä selvää. Minulla oli lapsena kiharat hiukset ja ne on vieläkin inasen taipuisat.
Hiuslaatukin vaikuttaa.
Omat pitkät hiukset imee vettä kuin sieni. Suihkussa käynnin jälkeen, puristan kevyesti suurimmat vedet pois ja kampaan suoraksi. Noin tunnin jälkeen on hiukset pääosin kuivat ja menneet takaisin kiharoille.
t. mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen yleensä muutaman kerran viikossa. Joskus sattuu peräkkäisille päiville. En kuivaa hiuksia tai föönaa. Menen valitettavasti usein märillä hiuksilla nukkumaan.
Kiitos!
ap
Märillä hiuksilla nukkuminen on se, joka niitä katkoo.
Mulla on kansa seevetin kuiva tukka vaikken pese sitä kuin ehkä kerran kuussa samppoolla. Joskus on pakko öljytä kampa ja vedellä sillä tukka ojennukseen ettei lentele mokomahi hornalainen kuin Trumpin vouku
Jodin puutos voi aiheuttaa hiusten kuivuutta sekä pitkien hiusten takkuuntumista.
Vierailija kirjoitti:
Jodin puutos voi aiheuttaa hiusten kuivuutta sekä pitkien hiusten takkuuntumista. Entä jos könöttää paljon istuallaan ja niskalihaksisto jähmettyy eikä pää saa kyllin verta+ Voiko hidastunnut verenkeirto saaja aikaan sen että joka päivä kampaan tarttuu piipurin kokoinen mytty tukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
ap
Märillä hiuksilla nukkuminen on se, joka niitä katkoo.
Joo, se on varmasti isoim syy. Yritän erityisesti kiinnittää huomiota tähän. Kiitos!
Ja alan myös kokeilla curly girl -metodia. Nyt olen jo lukenut siitä ja etsinyt sopivia tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Jodin puutos voi aiheuttaa hiusten kuivuutta sekä pitkien hiusten takkuuntumista.
Käytän monivitamiinia, jossa jodi. Lisäksi jodioitu suola. Mutta pari vuotta sitten en käyttänyt paljoa jodia. Voi siis vaikuttaa.
Kiitos paljon!
Apua kaivataan!