Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko epilepsia kehitysvamma?

Vierailija
19.07.2024 |

Voiko lapsella olla epilepsiaa ilman kehitysvammaa?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla kehitysvammaisilla on epilepsia mutta kaikki epileptikot eivät ole kehitysvammaisia. Epilepsia voi kuitenkin aiheuttaa kehitysvamman veroisia aivovaurioita pitkään hoitamattomana jatkuessaan. 

Vierailija
2/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kehitysvamma vaan neurologinen sairaus kuten migreeni ja ms-tauti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Vierailija
4/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille epilepsia valitettavasti usein aiheuttaa erilaisia oppimisvaikeuksia ja kehitysviivästymiä jos hoitotasapaino ei ole kunnossa. Kehittyville aivoille kohtaukset ovat kohtalokkaita. Itse olen sairastanut epilepsiaa vauvasta asti ja kyllä aivoissa on ehtinyt tuhoa tapahtua, muistiongelmia on vaikka nuori olenkin. Lähimuisti pätkii normaalia enemmän. Ikää 20v.

Vierailija
5/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakin siellä aivoissa on täytynyt tapahtua, joka laukaisee epilepsian, esim pieni infarkti tai vuoto. Eräs korkeasti koulutettu tuttu menetti matemaattiset kykynsä, kun sai epilepsian. Vai voiko se puhjeta ilman syytä?

Vierailija
6/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. 

Vierailija
7/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoissa neurologinen vamma. Todennäköisesti saatu jo kohdussa. Äiti juonut ja tupakoinut.

Vierailija
8/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on demoninen kirous t. Kristityt minun lapsuudesta. Epileptikot oli saatanasta ja hoito-ohje kierrä kaukaa. Vaikka olisi oma lapsi.

Vierailija
9/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se itse epilepsia ole kehitysvamma, vaikka myös kehitysvammaisilla voi olla epilepsiaa. 

Vierailija
10/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla kehitysvamma?

Vierailija
11/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotakin siellä aivoissa on täytynyt tapahtua, joka laukaisee epilepsian, esim pieni infarkti tai vuoto. Eräs korkeasti koulutettu tuttu menetti matemaattiset kykynsä, kun sai epilepsian. Vai voiko se puhjeta ilman syytä?

Äidillä ei kumpaakaan löytynyt aivoista ja nyt iäkkäänä alkanut olla epileptisiä kohtauksia.

Vierailija
12/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä vastaus on että epilepsia ei liity mitenkään kehitysvammaan. Täysin erillinen asia.

Vierailija
13/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenitaustan omaavana ihmettelin miten paljon epileptikoilla on samantyyppisiä laukaisevia tekijöitä. Osalla eri asioita. Oon epäillyt tähän mennessä migreenin suhteen geeniperimää, rokotteita ja vaikka mitä. Ihmisten vaivat laittavat miettimään syvällisesti. Vaikka osalla voi olla tullut muu vaurio. Miten hormonit ja lisäaineet tms.

Vierailija
14/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla mitään fysiologista syytä epilepsian puhkeaiselle. Kysyin lääkäriltä että voivatko traumat puhkaista epilepsian ja lääkäri kielsi saman tien ehdottomasti asian. Tämä vuonna muistaakseni 2016. Ymmärrän että kaikki eivät halua ymmärtää elämää. Kaikki on mennyt niin pitkälle että syyt on löydyttävä löydöksinä fysiologiasta ja jos löytöjä ei tehdä niin joko asia jätetään täysin noteeraamatta tai epäillään ihmisen mielenterveyttä. Noin suurinpiirtein.

Vierailija
15/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivoissa neurologinen vamma. Todennäköisesti saatu jo kohdussa. Äiti juonut ja tupakoinut.

Ei pidä kyllä paikkaansa.

Vierailija
16/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää sanoa kehityserityinen.

Vierailija
17/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti. Ihmisen tietoisuus on mielenkiintoinen asia. Ei tarvitse olla fysiologista syytä epilepsian puhkeamiselle.

Vierailija
18/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Migreenitaustan omaavana ihmettelin miten paljon epileptikoilla on samantyyppisiä laukaisevia tekijöitä. Osalla eri asioita. Oon epäillyt tähän mennessä migreenin suhteen geeniperimää, rokotteita ja vaikka mitä. Ihmisten vaivat laittavat miettimään syvällisesti. Vaikka osalla voi olla tullut muu vaurio. Miten hormonit ja lisäaineet tms.

Pohdi rauhassa, näin se elämä johdattaa meitä poluillamme eteenpäin.

Vierailija
19/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Migreenistä on olemassa epileptinen versio. Näyttää lähes epilepsiakohtaukselta. 

Vierailija
20/37 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehelläni kesti kehittyminen sit melko pitkään kun epilepsia puhkesi yli neljäkymppisenä onnettomuuden seurauksena 😄