Miksi uskovaiset eivät käy kirkossa?
Miten se uskonnollisuus sitten näkyy? Kun kysyt milloin on käynyt, vastauksena on yleensä häissä, konfirmaatio tma kaupallinen traditio. Ei Suomessa ole oikeasti uskovaisia ihmisiä, paitsi pdflestat länsirannikolla
Kommentit (8)
Minä en ole käynyt kotikirkossa kuin isän hautajaisssa. Minä uskon Isään Jumalaan ja usko on minun ja Jumalan välinen asia. Seurakuntamme on ns leipäpappien hallussa, eli ne eivät itsekään usko siihen mitä saarnaavat, käyvät vain töissä. En hyväksy myöskään naista papiksi enkä homoavioliittoja. Meillä oli hyvä kirkkoherra, joka oli lestadiolainen, mutta kun hän jäi eläkkeelle, meno on mennyt todella syntiseksi meidän kirkossamme.
En tarvitse tuota teatteria uskoni ylläpitämiseen. Pari kertaa vuodessa käyn naapurikunnassa kirkossa, siellä on ainakin vielä aitoa Jumalan sanaa.
Monet kirkot tekevät hyvää tyotä ns. perusperhe elämää elävien suhteen. Tosin oppi on välillä aika vinoutunutta.
Uskonnollisuus on eri asia kuin olla elävässä uskossa.
Raamattu erottelee nämä hyvin selvästi. Uskonnolisuus raamatun mukaan on kirkollisen perinteiden noudattamista ja ulkokultaisuutta.
"Uudesti syntymä" uskon kautta taas on Jumalalta saadun uskon vastaanottamista, syntiensänkatumista j uskossa kasvamista. Uskossa olo on sydämen tila ja elävä suhde Jumalan kanssa. Siihen sisältyy uskovien yhteyttä eli muiden uskovien kanssa tapaamista ja Jumalan palvelusta, rukousta ja Raamatun tuntemusta.
Itse kirkossa käynti ei siis ole Raamatun mukaista uskoa. Btw Jeesuksen seuraajat kokoontuivat toistensa kodeissa, kun mitään kirkkoja ei ollut eikä edes tarvittu.
Uskova voi siis mennä kirkkoon, mutta Raamatun mukaiseen uskoon se ei itsessään kuulu. Raamattu opettaa tervettä oppia, ja kaikissa niissä "hengellisissä" paikoissa missä opetetaan Raamatun vierestä, uskovan kannattaa muutenkin pysyä kaukana.
Eikös herätysliikkeiden jäsenet käy ihan ahkerasti omissa tilaisuuksissaan, joita siis ei järjestetä kirkolla.
Varmaan siihen osallistumiseen tarvitaan yhteisön imua, joka tavallisen seurakunnan puitteissa ehkä hieman ontuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole käynyt kotikirkossa kuin isän hautajaisssa. Minä uskon Isään Jumalaan ja usko on minun ja Jumalan välinen asia. Seurakuntamme on ns leipäpappien hallussa, eli ne eivät itsekään usko siihen mitä saarnaavat, käyvät vain töissä. En hyväksy myöskään naista papiksi enkä homoavioliittoja. Meillä oli hyvä kirkkoherra, joka oli lestadiolainen, mutta kun hän jäi eläkkeelle, meno on mennyt todella syntiseksi meidän kirkossamme.
En tarvitse tuota teatteria uskoni ylläpitämiseen. Pari kertaa vuodessa käyn naapurikunnassa kirkossa, siellä on ainakin vielä aitoa Jumalan sanaa.
Mitenkäs sulta irtoaa uskovaisena tuo lähimmäisenrakkaus? Aika katkeraa tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sulta irtoaa uskovaisena tuo lähimmäisenrakkaus? Aika katkeraa tekstiä.
Miten tuo olisi lähimmäisenrakkaudesta pois? Ei tuo ärsytys maallistunutta Raamatun totuudesta luopunutta kirkkoa kohtaan ollut vihaa yhtäkään yksilöä kohtaan.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo olisi lähimmäisenrakkaudesta pois? Ei tuo ärsytys maallistunutta Raamatun totuudesta luopunutta kirkkoa kohtaan ollut vih
Yksi Jeesuksen oleellisimmista opeista on rakastaa muita kuten itseään ja tyyppi vinkuu siitä että syntiseksi on mennyt kirkko kun hänen mielestä tehdään väärin. Ei tarvitse hirveän monta kertaa arvata mihin kyseinen valittaja viittaa. Mikään ihmisryhmä ei vihaa muita ihmisiä niin paljon kuin "kristityt". Ja nat sit.
Ei suomen kirkko ole enää luterilainen kun homojakin siunaavat ja naispapit yms.., siellä käy vanhukset lähinnä.. jenkeissä eri meno, siellä voisin käydäkin kirkossa, iloista ja mukavaa, suomessa lähinnä suruvirsiä ranteet auki -menoa