Miten siis MS-taudin puhkeamista voi omilla elintavoilla siis välttää?
"6 arkista tapaa, joista on tutkitusti apua
Yhä useampi suomalainen on sairastunut MS-tautiin. Se rapauttaa keskushermostoa, ja potilaista valtaosa on naisia. Lääketieteen ja neurologian asiantuntijat kertovat, minkä ravintoaineen puutoksen epäillään vaikuttavan taudin puhkeamisen taustalla ja miten oireita voi hoitaa kotikonstein lääkityksen lisäksi."
Ja juttuhan on tietenkin maksumuurin takana.
https://www.is.fi/terveys/art-2000010529905.html
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kauanko pitää olla auringonpaisteessa, että saa päivän annoksen D-vitamiinia ja eikö sitä voi saada liikaa jos on kauemmin?
Ihon kautta ei voi saada liikaa mutta muistaakseni vartti riittää ja silloinkin siis riittää, että aurinko paistaa käsivarsiin. Ei tarvitse kulkea eikä edes maata puolialasti käristymässä.
Vierailija kirjoitti:
Kun syö monipuolisesti niin näin saa kaikki tarvitsemansa vitamiinit.
Suurin osa ei saa. Minä ja puolisoni syömme mm. rasvaista kalaa, lisäksi käytämme D-vitamiinia. Silti D-vitamiinin veriarvo oli molemmilla alle sen mitä pitäisi. Mietin tosissani onko jossain tehty laskuvirhe kun suosituksia on tehty.
Suurin osa ei todellakaan saa riittävästi D-vitamiinia (ja todennäköisesti joitakin muitakaan vitamiineja) ruuasta. Meillä oli myös suhteellisen alhaiset B12-vitamiinitasot vaikka syömme jatkuvasti useita ruoka-aineita, joista sitä saa (ja nimenomaan mahdollisimman laadukkaina versioina, ei mitään höttöjuttuja).
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, että tämäkin sairaus yritetään vierittää yksilön itsensä syyksi. Jotakin olet tehnyt kuitenkin väärin, kun sairastuit. Ylös, ulos ja lenkille niin sillä se paranee.
Syöpäkin on oma vika kun tupakoimattomana sairastuu muiden tupakansavusta syöpään niin onhan se oma vika!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei saa. Minä ja puolisoni syömme mm. rasvaista kalaa, lisäksi käytämme D-vitamiinia. Silti D-vitamiinin veriarvo oli molemmilla alle sen mitä pitäisi. Mietin tosissani onko jossain tehty laskuvirhe kun suosituksia on tehty.
Suurin osa ei todellakaan saa riittävästi D-vitamiinia (ja todennäköisesti joitakin muitakaan vitamiineja) ruuasta. Meillä oli myös suhteellisen alhaiset B12-vitamiinitasot vaikka syömme jatkuvasti useita ruoka-aineita, joista sitä saa (ja nimenomaan mahdollisimman laadukkaina versioina, ei mitään höttöjuttuja).
Toimittajalle tuli virhearvio. Se on luunmurtuma eikä ms-tauti.
Älä tunge rokotteita itseesi tai kokeellisia dna lääkkeitä. Koska nyt just ei tiedä mitä niissä on. Älä ole lääkekoekaniini muutenkaan, enempää kuin itse haluat tai koet tarpeelliseksi. Vaikka saisit rahan siitä. Osan ollut pakko ottaa jotain. Alkoholia vähemmän tai ei lainkaan, jos joku juo. Kahville raja. Paitsi jos ne sopii. Ravintoaineiden saantia, nesteitä, suolaa ja imeytymistä pitää katsoa - miltä vaikuttaa toimiiko oloon, entä vatsabakteerien tasapainotus. Ja onko tulehduksia, joskus burana voi poistaa alkavaa tulehdusta hieman, pari kertaa otettuna - mutta ab-piimä samaan aikaan vatsalle ellei laktoosiongelmaa. Geenitestejä löytyy jos uskaltaa tehdä, onkohan se tikku puhdas, mikäli suvussa on ms:ää. Ei se kaikille tule sentään. Onko osalla sittenkin joku muu kuin ms, ellei ole varma diagnoosi.
Mahdetaanko jutussa puhua D-vitamiinista?
Minulta D-vitamiiniarvo tutkittiin heti MS-diagnoosin saamisen yhteydessä, ja se oli hyvällä tasolla. Tämä siitä huolimatta, että koe otettiin maaliskuussa pimeän talven jälkeen, jolloin D-vitamiini on alhaisimmillaan.
Olen kuitenkin kaikki nämä vuodet diagnoosin saamisen jälkeen ottanut D-vitamiinia tablettina 50 mcg useana päivänä viikossa. Varmuuden vuoksi. Ei siitä mitään haittaakaan ole, kunhan annos pysyy kohtuullisena.
Minulla MS-taudin syy on tuntematon.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita biancasensori-sannamarin-juttuja ei saada maksumuurin taakse?
Itse olisin kiitollinen jostain älykkäästä selainlisäosasta tjsp. joka piilottaa joka ainoan lehtijutun/otsikon sopivien avainsanojen perusteella. Esim. Sanna + marin, Li + andersson ja moni muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voisit sitten myös kertoa, että kuinka paljon otatte D-vitamiinia purkista?
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiinipitoisuus kannattaa ainakin pitää normaalina, sillä se ihan todistetusti vaikuttaa.
Se on yksi vahvoilla oleva teoria. Uusin todistettu tieto tosin on, että puhkeamiseen vaikuttaa nuoruudessa sairastettu mononukleoosi-virus (ns. pusutauti), jonka tosin sairastavat lähes kaikki.
Itse alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että näitä uusia todistettuja teorioita siitä, mikä vaikuttaa (huom. ei yksiselitteisesti aiheuta) ilmestyy aina välillä, mutta todellisuus on se, etteivät kykene myöntämään sitä, ettei syntymekanismia tunneta paljosta tutkimisesta huolimatta. Paljon arvailua, vähän todellista tietoa.
Mutta hei, tässä on yksinkertainen konsti, jota lääkärit vihaavat: älä synny etelä-, lounais-, tai länsirannikolle, siellä MS-tautisia on eniten!
Terkuin MS-tautia sairastava
Tunnistettavia riskitekijöitä olisi D-vitamiinin vähäisyys, tupakointi ja lihavuus. Taas kerran läskit ja polttajat keräämässä jokaisen pahan taudin kuin Pokemoneja. Aurinkoa pelkäävät kotiin lukkiutuneet ekstrana.
Jopa toinen tauti miksi ylös ja salille, skippaat donitsit, ja tupakki pois.
D-vitamiinin vähyys on yksi syy sille, että pohjoismaissa esiintyy poikkeuksellisen paljon MS-tautia. Sen lisäksi pitää ilmeisesti olla geneettinen alttius (löytyy tyypillisestä pohjoismaisesta perimästä) ja mahdollisesti myös muita vaikuttavia tekijöitä.
D-vitamiini on hormooni ja vaikuttaa vahvasti kehon tulehdusarvoihin, siis noin yleensä. MS-tauti on keskushermoston tulehduksellinen sairaus. On hyvin todennäköistä, että MS tautia voitaisiin ennaltaehkäistä nimenomaan pitämällä kehon matala-asteista tulehdusta kurissa. Valitettavasti matala-asteinen tulehdus on hyvin yleistä länsimaissa mm. liittyen D-vitamiinin puutokseen (vietetään liikaa aikaa sisätiloissa) ja ruokavalioon (prosessoitu, tulehdusta aiheuttava ruokavalio) yms.
Faith kirjoitti:
Minulta D-vitamiiniarvo tutkittiin heti MS-diagnoosin saamisen yhteydessä, ja se oli hyvällä tasolla. Tämä siitä huolimatta, että koe otettiin maaliskuussa pimeän talven jälkeen, jolloin D-vitamiini on alhaisimmillaan.
Olen kuitenkin kaikki nämä vuodet diagnoosin saamisen jälkeen ottanut D-vitamiinia tablettina 50 mcg useana päivänä viikossa. Varmuuden vuoksi. Ei siitä mitään haittaakaan ole, kunhan annos pysyy kohtuullisena.
Minulla taas oli todella huono D-vitamiinin veriarvo diagnoosin yhteydessä. Sen jälkeen sitä ei ole julkisella mitattu kertaakaan, vaikka D-vitamiinilisän tärkeyttä painotetaan lähes jokaisella kontrollikäynnillä. Eli on näköjään huipputärkeä juttu, kun eivät viitsi mittauttaa. Ja jos joku alkaa urputtamaan labrakokeen hinnasta, niin saan monin kerroin kalliimpaa lääkettä tähän säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistettavia riskitekijöitä olisi D-vitamiinin vähäisyys, tupakointi ja lihavuus. Taas kerran läskit ja polttajat keräämässä jokaisen pahan taudin kuin Pokemoneja. Aurinkoa pelkäävät kotiin lukkiutuneet ekstrana.
Jopa toinen tauti miksi ylös ja salille, skippaat donitsit, ja tupakki pois.
Tässä voisi tarkentaa, että ylipaino vähentää D-vitamiiniarvoja. Ilmeisesti kehon rasva-varastot sitovat D-vitamiinia, joten laihtuessa ylipainoisen henkilön D-vitamiinitasot nousee ja lihoessa vastaavasti laskee. Ylipainoisten olisi siis erityisen tärkeää syödä D-vitamiinia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voisit sitten myös kertoa, että kuinka paljon otatte D-vitamiinia purkista?
Otimme suositusten mukaisesti (keskimäärin 10-20 mikrogrammaa päivässä) ennen verikoetta. Sen jälkeen noin tuplasimme määrän. Testaamme jossain vaiheessa uudelleen onko nykyinen taso hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Minulla taas oli todella huono D-vitamiinin veriarvo diagnoosin yhteydessä. Sen jälkeen sitä ei ole julkisella mitattu kertaakaan, vaikka D-vitamiinilisän tärkeyttä painotetaan lähes jokaisella kontrollikäynnillä. Eli on näköjään huipputärkeä juttu, kun eivät viitsi mittauttaa. Ja jos joku alkaa urputtamaan labrakokeen hinnasta, niin saan monin
Ystävälläni todettiin tänä keväänä MS-tauti. Samalla mittasivat D-vitamiinin: 3! Pitäisi olla yli 50 ollakseen yli normaalin alarajan.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo taas. MS tauti on autoimmuuni sairaus, jonka puhkeamiseen ei ihminen voi itse vaikuttaa. Taitaa olla taas jonkun firman D-vitamiini mainos.
Kyllä autoimmuunisairauksien puhkeamiseen voi itsekin yrittää vaikuttaa. Stressi esim saattaa olla laukaisevana tekijänä. Sitä nyt ei varmaan voi täysin välttää kukaan, mutta voi yrittää tehdä valintoja sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo taas. MS tauti on autoimmuuni sairaus, jonka puhkeamiseen ei ihminen voi itse vaikuttaa. Taitaa olla taas jonkun firman D-vitamiini mainos.
Kyllä autoimmuunisairauksien puhkeamiseen voi itsekin yrittää vaikuttaa. Stressi esim saattaa olla laukaisevana tekijänä. Sitä nyt ei varmaan voi täysin välttää kukaan, mutta voi yrittää tehdä valintoja sen mukaan.
Älä puhu skeidaa, jooko. Autoimuunitauteja ei pysty ennalta ehkäisemään millään lailla. Niinkuin joku jo tässä mainitsikin, niiden puhkeamiselle ei olla edelleenkään löydetty selkeää syytä. Geenit, lapsena ja nuorena sairastetut taudit lisäävät mahdollisuutta saada joku tai useampia autoimmuunitauteja.
(Sivunootti: 1-tyypin diabetes on autoimmuunitauti ja 2-tyypin diabetes metaboline oireyhtymä.)
D-vitamiinin syöjille. Onko kukaan teistä joutunut lopettamaan sen syönnin unettomuuden takia?
Itselläni läy näin aina kun syön D-vitamiinia. Olen kokeillut eri määriä eri aikoihin päivästä, yms. Mutta unettomuus loppuu aina kun lopetan vitamiinin syönnin.
Sillä on varmaan joku jalkavamma. Kaatunut ja murtanut jalkansa.