Oletko koskaan muuttanut vuokra-asuntoon, joka olisi oikeasti siivottu kunnolla?
Minä en ole. Tyhjien asuntojen näytöissäkin jo huomaa, että kaikki on vähän tahmaista ja sottaista vaikka loppusiivous on mukamas tehty.
Kommentit (38)
En.
Viimeksi tavarat oli muuttojen välissä viikon varastossa ja nukuin kaverin luona, koska ei iljennyt viedä mitään ennen kuin olin siivonnut kunnolla. Päällisin puolin oli siivottu, mutta muuten olikin sitten varmaan vuosien liat. Töiden jälkeen siivosin viikon yötä myöten.
Vasta kävi huoltoyhtiö korjaamassa keittiön hanaa, ja oli mielissään, kun kerrankin on kuulema hana, jota ei okseta räplätä. En tajua, miten ihmiset oikein elää, jos keittiön hana on siinä pisteessä, että korjaaja ei haluaisi koske siihen.
Olen aina saanut muuttaa aika siisteihin asuntoihin. Kerran oli mustia karvoja jääkaapin takana ja sisälläkin. Ja toinenkin kerta oli, kun oli näennäisen siistiä, mutta kaikki saumat ja välit ihan mustia ja paskaisia. Eli vapaat pinnat oli siivottu, mutta esim. liettä ei ollut vedetty ulos seinästä.
Olen itse oppinut pitämään perussiisteyden niin korkealla tasolla, ettei tule muuttaessa hirveää stressiä. Myös tavarat pitää ratsata vähintään kerran vuodessa, ettei pääse kertymään ja on helppo muuttaa, kun on aika.
Vierailija kirjoitti:
En.
Viimeksi tavarat oli muuttojen välissä viikon varastossa ja nukuin kaverin luona, koska ei iljennyt viedä mitään ennen kuin olin siivonnut kunnolla. Päällisin puolin oli siivottu, mutta muuten olikin sitten varmaan vuosien liat. Töiden jälkeen siivosin viikon yötä myöten.
Vasta kävi huoltoyhtiö korjaamassa keittiön hanaa, ja oli mielissään, kun kerrankin on kuulema hana, jota ei okseta räplätä. En tajua, miten ihmiset oikein elää, jos keittiön hana on siinä pisteessä, että korjaaja ei haluaisi koske siihen.
Ja moni niistäkin, jotka siivoaa hanat, ei osaa kuitenkaan niitä kalkkikökkäreitä poistaa suuttimista ja saumoista. Etikalla hoituu, kun säännöllisesti putsaa.
Minulla on ollut aikuisiällä 5. asuntoa, kaikki olleet vuokra-tai asokämppiä. Tasan 1 asunto oli siivottu niin hyvin, että sai kantaa kamansa suoraan sisälle ja pyyhkäistä suunnilleen keittiön tasot ja wc:n vaikka edellinen oli nekin erinomaisesti siivonnut. Loput on ollut enemmän ja vähemmän tuntien työmaata..ja itse jostakin syystä aina tehnyt kunnon loppusiivouksen.
Olen kerran, tosin epäilin että onko pyyhitty samalla rätillä kaikki mutta päällisin puolin asunto oli siisti ja tuoksui pesuaineelle. Sitten taas ammatti siivoojien jäljiltä on pissa haissut ja ei kovinkaan siistiä ole ollut vaikka itse ovat kehuneet.
Asunnon omistaja ei ollut käynyt tarkastamassa huoneistoa edellisen asukkaan jäljiltä (tätä en tiennyt etukäteen) ja minä kävin katsomassa asuntoa silloin, kun siellä vielä asuttiin enkä päässyt juuri mihinkään käsitykseen asunnon kunnosta tavarapaljouden takia. Melkoinen järkytys odotti, kun menin asuntoon sitten, kun se oli tyhjennetty edellisen asukkaan jäljiltä ja hälytin omistajan paikalle. Omistajan edustaja tuli ja lopulta hälytettiin paikalle remonttimies ja siivousfirma, muutama vuosi sitten remontoitu asunto asunto vaati uuden täydellisen pintaremontin ja perusteellisen siivouksen, hella meni vaihtoon koska se oli saatu niin pahaan kuntoon, rikottuja väliovia jouduttiin uusimaan jne. Tiukan aikataulun takia siivousfirma ei ehtinyt juurikaan siivota ja sovin asunnon omistajan edustajan kanssa, että suoritan loput siivoukset itse ja sain siitä rahallisena hyvityksenä takuuvuokran määrän. Opetus asunnon omistajalle, että käy tarkastamassa aina asunnon asukkaan vaihtuessa ja muuttavalle asukkaalle opetus, että tarkastaa yhdessä vuokranantajan kanssa asunnon kunnon ennen kuin allekirjoittaa vuokrasopimuksen.
Muutin vuosi sitten Saton vähän yli 10 vuotta vanhaan vuokrataloon. Asunto oli täysin remontoitu ja siivottu. Kaikki ihanan raikasta ja puhdasta. Pakaste-jääkaappi, liesi, astianpesukone uusia. Kyllä oli kiva aloittaa asuminen. Olenkin pitänyt siisteyttä ja puhtautta ahkerasti yllä. Helppoa kun asun yksin.
Onko mulla ollut hyvä tuuri vai oletteko te jotain siivousfriikkejä? Olen kolmeen vuokra-asuntoon muuttanut ja kaikki on olleet ihan siistejä. Mulle kelvanneet. Ja itse olen mielestäni jättänyt asunnot ihan siisteiksi. Eihän mun koti muutenkaan ole mikään tahmainen ja likainen. Ja tyhjänä on vielä imuroitu ja pyyhkäisty paikat. Mitä ihmettä pitäisi vielä tehdä? Kun ihmisten kodeissa käy, niin harvalla nyt on niin siistiä ja yhtäkkiä joku vuokrakämppä pitäisi olla joku täydellinen suoritus. Riittää, ettei ole roskia, tahroja ja rätti on käynyt kaikki läpi.
Vierailija kirjoitti:
Onko mulla ollut hyvä tuuri vai oletteko te jotain siivousfriikkejä? Olen kolmeen vuokra-asuntoon muuttanut ja kaikki on olleet ihan siistejä. Mulle kelvanneet. Ja itse olen mielestäni jättänyt asunnot ihan siisteiksi. Eihän mun koti muutenkaan ole mikään tahmainen ja likainen. Ja tyhjänä on vielä imuroitu ja pyyhkäisty paikat. Mitä ihmettä pitäisi vielä tehdä? Kun ihmisten kodeissa käy, niin harvalla nyt on niin siistiä ja yhtäkkiä joku vuokrakämppä pitäisi olla joku täydellinen suoritus. Riittää, ettei ole roskia, tahroja ja rätti on käynyt kaikki läpi.
Olet varmaan juuri se, jonka jäljiltä joutuu pesemään kaikkea tahmaa, kun olet jättänyt asunnon "ihan siistiksi vähän pyyhkäisemällä". Ja muuttosiivous todellakin pitää olla täydellinen suoritus.
Ap
Vuokra-asunnot, joihin olen muuttanut ovat olleet ihan siistejä. Sen sijaan omistusasunto, johon muutin ei ollut siisti. Eli siis vanhat asukkaat olivat tavaransa roudanneet pois, mutta oli jätetty mm. jääkaappi siivoamatta, kaikki hyllyt pyyhkimättä ja seinissä roiskeita joka huoneessa. Imuroitu sentään oli.
Vierailija kirjoitti:
en ole siivousfriikki, ne 4/5 asunnosta jossa on ollut puutteita on ollut seinät paskaisena, wc-tilat huonosti siivottu, keittiöstä löytynyt hellan takaa ruokavarastoa eli asunnot ovat olleet ihan silmämääräisesti ja hajuaistin perusteella huonosti siivottuja.
Joskus yh-kodeilla (Tampere) olen asunut muutamassakin eri asunnossa ja aivan supersiistäjä ovat olleet. Siellä oli tosi tarkka miespuolinen tarkastaja ja asunto piti käytännössä näyttää uudelta pois muutettaessa.
Tein loppusiivouksen kun ekaa kertaa muutin pois ja vaihdoin asuntoa isompaan. Hellaan oli jäänyt vähän jälkiä eli hiukan ruskeita kohtia levylen vierustaan. Valurautalevyt. Sitten muovimatossa näkyi aurinkoa vasten jotain läikkiä mitkä ei pesemällä lähteneet. Pinnassa siis jotakin vaalentumaa/kulumaa tms eli ei likaa. Ei mennyt läpi. No 2 tuntia hinkasin sitä hellaa niin että se oli kuin uusi (luulin muuttaessa että hella on uusi mutta olikin vaan niin hyvin siivottu) ja lattianhoitokoneella pestiin lattia ja sitten ihan vahattiin se kun eihän muovimatosta uutta saa pesemällä. Sitten meni läpi kun lattia kiilsi ja uuni näytti ihan koskemattomalta.
Joskus myös muutin naapuriasuntoon ja loppusiivoustarkastus tehtiin kun en ollut paikalla. Hetken päästä soi ovikello ja tämä tarkastajamies sanoi että muuten hyvä mutta eteisessä vähän hiekanmuruja että haluanko itse ne siivota vai vähennetäänkö takuuvuokrasta siivouskulut. Kävin sitten harjalla ja rikkalapiolla ottamassa ne hiekanjyvät siitä oven edestä mikä kengistä jäänyt pois lähdettäessä. Olin myös maalannut seinät ennen lähtöä valkoisiksi ettei niissä vaan näkyisi mitään likaa.
Mutta oli kyllä itselläkin kiva fiilis muuttaa hybin siivottuihin asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen kämppä oli ihan siisti kun muutin. Edellinen taas sitten ihan pommi, mm. uuni oli sentin paksuisessa palaneessa rasvassa, uunipellit myös. Vessanpöntössä muhi jonkun paskat, ei ollu edes vedetty saati pesty. Ikkunat näyttivät siltä että ei ollut pesty kymmeneen vuoteen, parveke samoin. Kaapit täynnä pölyä ja ketittiössä muruja ja jauhoja.. Yöh.
Saitko millaisia korvauksia? Eihän tuollaiseen asuntoon voi muuttaa kuukausiin
Olen itse siivonnut asunnot poismuuttaessa ihan perusteellisesti ja kahdelta vuokrafirmalta olenkin poismuuttaessa saanut ihan siivouslistan, mitä kaikkea pitää siivota ja mitä veloittavat, jos paikat ei ole tiptop. Lähinnä vakuuden menettämisen pelossa olen aina siivonnut hyvin huolellisesti ja kuvannut myös paikat poismuuttaessa.
Ehkä kerran itse päässyt muuttamaan siistiin asuntoon. Sikäli tuntuu epäreilulta itse käyttää paljon aikaa ja nähdä vaivaa edellisen kodin sekä tulevan kodin siivoukseen entisen asukkaan jäljiltä, kun ei ne pääsääntöisesti ole koskaan siistejä, ei edes vuokrafirmoilla. Huoneenvuokralain mukaan vuokralaisella on oikeus muuttaa siistiin asuntoon eikä aloittaa asumista toisen ihmisen sotkujen ilmaisella siivousurakalla.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun muutin ihan uunituoreeseen asuntoon. Välillä on muuten ollut ok mutta vessa jätetään aina jostain syystä likaiseksi.
Omalla kohdalla ei edes silloin vaan kaikki tasot olivat ohuen valkoisen rakennuspölyn tms. peitossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun muutin ihan uunituoreeseen asuntoon. Välillä on muuten ollut ok mutta vessa jätetään aina jostain syystä likaiseksi.
Haaveilen siitä, että voisin muuttaa upouuteen asuntoon, niin ei tarvitsisi pyyhkiä kenenkään jäljiltä mm. likaisia ovenkahvoja, valokatkaisijoita ja kaapinovia.
Ap
Sen sijaan siivoaisit rakennusvaiheessa pinnoille kertynyttä paskaa ja rasvaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Olen ainoastaan kerran asunut vuokralla ja se oli täysin uusi.
Millaiseen kuntoon jätit sen?
No tuota, kyllä niissä uudiskohteissa on kaikki pölyt ja työmiesten likaiset kädenjäljet ja kaiken maailman tarrajäljet ikkunoissa jne. Eli pakko itse siivota vaikka kuinka olisi uusi.