Pitäistkö tällaisesta menusta illallisella?
Alkuruoka:
Sinisimpukoita ja vihersalaattia, leipää yrttivoilla.
Pääruoka:
Tartarpihvi, sipulia ja munaa.
Lisäksi juuresraastetta.
Jälkiruuaksi suklainen punssirahka.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Alkuruoka: Savolainen talkkuna & tirripaisti
Pääruoka: Mykyrokkaa (saa santsata)
Jälkiruoka: Muurinpohjalättyjä, mansikkahilloa ja vaniljakastiketta
Vieremällä Ponssen juhlissa on aina tuollainen tarjoilu!
Minulle kelpaa vain kuorrutettu kaviaari.
Ei kiitos, ei raakaa ruokaa eikä nilviäisiä.
En pidä simpukoista joten jättäisin väliin.
Saako Suomesta mistään kunnon lihaa tartariin? Rakastan sitä eikä kunnon liha tarvitse lisukkeita kuin korkeintaan ripauksen suolaa ja pippuria (itse syön ilman niitäkin). Tämä alkupalaksi minulle, ei ole pääruoka.
Jätä sinisimpukat pois.
Kypsennä pihvi.
Punssia voin juoda lasista kahvin kanssa.
No tosi hyvältä kuulostaa. Itse söisin mielelläni tuollaisen illallisen.
Simpukat menis, ja punssi ja suklaa ilman rahkaa.
Tartar pihvi on yksi lemppari alkuruokalaji, mutta sen kanssa kannattaa tarjota myös leipää.
Nyt menussa on kaksi alkuruokana ja jälkkärit. Kukaan ei kiellä rakentamasta vaikka koko ruokalistaa alkuruuista tai laittamaan useammankin pienen annoksen listalle.
Tai vastaavasti tarjoamaan suuremman annoksen pääruuaksi.
Kesällä kuitenkin nojaisin hitusen kevyempää makumaailmaan ja sinisimpukoiden pääruuaksi jatkaisin kalaisalla linjalla esim kuhaa tai nieriää vaikka perinteiselle valkoviini-rakuuna tai sitruskastikkeella ja oheen sopivalla lisulla kuten vaikka fenkolilla tms. toki perunalisutkin sopivat tähän yhteyteen.
Jälkiruuissa taasen suklaa on aina ihana, mutta tällä kertaa esim kotimaisista raaka-aineista valitsisin, joko raparperin tai punaherukan ja kehittelisin, jotakin niiden pohjalta.
Makuasioitahan nämä ovat, mutta kannattaa suosia ihania satokauden makuja, kuten uutta perunaa, järvikaloja ja tuoreita marjoja, nyt kun niitä on saatavilla tuoreina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisin kyllä, mutta ihmetyttää kaksi alkuruokaa? Simpukat ja tartar.
Molempia saa kyllä useissa ravintoloissa sekä alku- että pääruokana.
Ja taas asiantuntijat -alapeukuttajat- liikkeellä.. Kyllä saa. Kokoerohan niissä silloin tietysti on.
Kulinaari: "Tartarin annoskokoa o n helppo säätää sen mukaan onko kyseessä alku- vai pääruoka."
Vierailija kirjoitti:
En söisi tuosta mitään. T. Kokki
En minäkään. T. linja-auton kuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Kulinaari: "Tartarin annoskokoa o n helppo säätää sen mukaan onko kyseessä alku- vai pääruoka."
Ja sama koskee niitä sinisimpukoita. Kumman moni täällä on lukkiutunut ajatukseen että ne (molemmat) olisivat ainoastaan alkuruokia. Ollaan itse tietämättömiä ja kehdataan antaa alanuoli jos joku sanoo faktan.
Sanoisinko että menussa on sangen erikoinen koostumus. Periaatteessa missään ei ole vikaa mutta yhdistelmä ei ehkä toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin ihan kokeeksi maistaa. T. Telineasentaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin ihan kokeeksi maistaa. T. Telineasentaja
Eivät sovellu joulupöytään joten ei kiitos. T. Joulupukki
En pidä tartarista pääruokana enkä miellä rahkaa illallisen jälkiruuaksi. Ruokalajeissa sinällään ruokalajeina ei ole vikaa, tartarin voisin ottaa alkuruokana ja rahkaa syödä (viikonlopun) iltapalana. Tosin simpukoita en edes voisi syödä, vaikka niistä pidän, koska olen alkanut saamaan niistä vanhemmiten vatsavaivoja.
Alkuruoka: Savolainen talkkuna & tirripaisti
Pääruoka: Mykyrokkaa (saa santsata)
Jälkiruoka: Muurinpohjalättyjä, mansikkahilloa ja vaniljakastiketta