Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pihan laittoa. Kerro suosikki- ja inhokkikasvit.

Vierailija
16.07.2024 |

Uudistan pihaani. Metsäinen tontti, mutta korotettu. Iso istutusalue vielä tyhjillään sisäänkäynnin vieressä ja tänään aloitettu kiviryhmän ympäristöä laittaa. Hankittuna on pinkkiä sammalleimua, joka saisi levitä tienpuolireunaan ja pikkujasmike jonka istuti n kiviryhmän viereen.

Mitkä ovat puutarhasi ehdottomat suosikit ja mitä et laittaisi?

Minulla on mustialan hortensiaa 2 suosikeissa, jotka säästetään sekä pionit. Niitä en nyt lisää. Valkoreunaisista tykkään, kuten kuunliljat.

Tuijista en tykkää enkä voimakkaista syysväreistä lehdissä.

Tykkäisin rautatienomenapuusta, mutta omenapuuta en ole saanut hengissä pidettyä ja olen luovuttanut sen suhteen.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulet todennäköisesti saamaan listan, jossa on samat kasvit inhokki- ja suosikkilistalla. Nämä on niin makuasioita.

Itse annan muutamana suosikkinani ja hyvinä maanpeittäjinä aurinkoiseen paikkaan erilaiset matalat kurjenpolvet, nukkapähkämön ja jalopähkämön. 

Vierailija
2/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat suosikkini on kartiovalkokuusi ja pallohortensia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulet todennäköisesti saamaan listan, jossa on samat kasvit inhokki- ja suosikkilistalla. Nämä on niin makuasioita.

Itse annan muutamana suosikkinani ja hyvinä maanpeittäjinä aurinkoiseen paikkaan erilaiset matalat kurjenpolvet, nukkapähkämön ja jalopähkämön. 

Pähkämöt minulle uusia. Täytyypä tutustua. 

Vierailija
4/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hortensiaa minulla on nuo kaksi saatua ja tykkään kovasti. Ovat pionipenkissä hieman väärässä paikassa, mutta saavat olla siinä, kun viihtyvät hyvin. Puutarhaliikkeessä oli vaaleanpunakukkainen hortensia. Jäin vielä miettimään.

Olen hieman epäilevä muiden kuin perinteisten väristen havukasvien kanssa. Haasteena on isossa penkissä lumen tulo katoilta penkkiin. 

Vierailija
5/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikkikasvit.                                                          -Viera-

Vierailija
6/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorvarinpensas ja isoräpelö ovat suosikkeja.

Vierailija
7/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hortensiaa minulla on nuo kaksi saatua ja tykkään kovasti. Ovat pionipenkissä hieman väärässä paikassa, mutta saavat olla siinä, kun viihtyvät hyvin. Puutarhaliikkeessä oli vaaleanpunakukkainen hortensia. Jäin vielä miettimään.

Olen hieman epäilevä muiden kuin perinteisten väristen havukasvien kanssa. Haasteena on isossa penkissä lumen tulo katoilta penkkiin. 

Ei missään nimessä mitään puita tuollaiseen penkkiin, johon tulee katolta tai aurattuna lunta päälle. Pensaidenkin kanssa pitää olla tarkkana, että ovat vuosittaista alasleikkausta sietäviä, jos ja kun lumi rikkoo ne. 

Vierailija
8/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teilläpäin peuroja? Se on hyvä miettiä kasvivalinnassa.

Itse tykkään metsäisestä pihasta ja suosikkejani olisivat alppiruusut (peurat eivät syö), havut (muut kuin tuija ja marjakuuset, jotka peurojen herkkua), kilpiangervo, sormivaleangervo, saniaiset, malvat/malvikit. Pikkusydän on erinomainen. Valkoalpi, jos on tilaa levitä.

Vierailija
9/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kannata arastella sini-harmaan sävyisiä havukasveja. Ovat tosi hienon näköisiä, kun taustalla on tummanvihreää.

Vähän myös hämmästyin, ettet halua syysvärittyviä kasveja puutarhaan. Olet kyllä ihan eka, jonka kuulen sanovan noin. 🙂 

Vierailija
10/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sorvarinpensas ja isoräpelö ovat suosikkeja.

Outoja..

Vierailija
11/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kasvit ovat kivoja. Muijalla on joku pieni pläntti tuossa, itse annan kaiken olla luonnontilassa. Oksia välillä karsin ja nurmikon leikkaan - siinä kaikki.

Vierailija
12/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä mitään puita tuollaiseen penkkiin, johon tulee katolta tai aurattuna lunta päälle. Pensaidenkin kanssa pitää olla tarkkana, että ovat vuosittaista alasleikkausta sietäviä, jos ja kun lumi rikkoo ne. 

Jooei. Muutaman vuoden kesti koristeomenapuu tuossa. Uutta ei ole tulossa. Nyt aion pitää tuon istutusalueen selkeänä. 

Vierailija
13/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikkeja ihan kaikki kotimaiset niittykasvit. Myös kanerva on kaunis.    Nurmikko on tyhmä ja tylsä

Vierailija
14/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään metsäisestä pihasta ja suosikkejani olisivat alppiruusut (peurat eivät syö), havut (muut kuin tuija ja marjakuuset, jotka peurojen herkkua), kilpiangervo, sormivaleangervo, saniaiset, malvat/malvikit. Pikkusydän on erinomainen. Valkoalpi, jos on tilaa levitä.

On peuroja mutta eivät ole vierailleet pihassa. Rusakko on. Alppiruusu mulla oli. Tykkään ehkä enemmän perinteisistä ruusuista. Ajattelin laittaa joitain ruusuja penkkiin, johon tulee lumet katolta. Kestäisiköhän ne? Ruusut ei varmaan ole nyt mikään trendikkäin valinta mutta voisin saada taimia. Hansaruusu tai tornionjokilaakson ruusu voisi toimia. Onko teillä ruususuosikkeja? Angervoista en välitä. On jotenkin risuisia. Saniaista on liikaakin yhdessä kohtaa. Pikkusydäntä on. Tutustun valkoalpiin. Tienreunaan saisi levitä.

Vierailija
15/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei kannata arastella sini-harmaan sävyisiä havukasveja. Ovat tosi hienon näköisiä, kun taustalla on tummanvihreää.

Vähän myös hämmästyin, ettet halua syysvärittyviä kasveja puutarhaan. Olet kyllä ihan eka, jonka kuulen sanovan noin. 🙂 

Minusta ei sovi syysvärittyvät männikköön. En tiedä miksi. En tykkää myöskään oudon värisistä lehdistä. Täytyy miettiä siniharmaita havuja. Talo on vaalean harmaa. Voisi ehkä ollakin mahdollista.

Vierailija
16/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kasvit ovat kivoja. Muijalla on joku pieni pläntti tuossa, itse annan kaiken olla luonnontilassa. Oksia välillä karsin ja nurmikon leikkaan - siinä kaikki.

Mies leikkaa meilläkin nurmikon. Muuhun ei tarvi koskea. On kyllä leikannut useamman syreenin ja 3 pensashanhikkia. 

Vierailija
17/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosikkeja ihan kaikki kotimaiset niittykasvit. Myös kanerva on kaunis.    Nurmikko on tyhmä ja tylsä

Samaa mieltä. Annan nurmikolle levitä esim valko- ja sinivuokot, scillat ja monenlaista muutakin. Tykkään myös sammaleesta. On kauniin väristä. Niitty ei täällä metsän keskellä menesty.

Vierailija
18/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikkeja päivänkakkarat, unikot, ukonkellot, malvikit, pionit, syreenit, ruusut, rodot, hortensiat, vuorenkilpi, kukkivat puut ja pensaat.... inhokkeja kuivat havukasvit, rikkaruohot, nokkoset....

Vierailija
19/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On peuroja mutta eivät ole vierailleet pihassa. Rusakko on. Alppiruusu mulla oli. Tykkään ehkä enemmän perinteisistä ruusuista. Ajattelin laittaa joitain ruusuja penkkiin, johon tulee lumet katolta. Kestäisiköhän ne? Ruusut ei varmaan ole nyt mikään trendikkäin valinta mutta voisin saada taimia. Hansaruusu tai tornionjokilaakson ruusu voisi toimia. Onko teillä ruususuosikkeja? Angervoista en välitä. On jotenkin risuisia. Saniaista on liikaakin yhdessä kohtaa. Pikkusydäntä on. Tutustun valkoalpiin. Tienreunaan saisi levitä.

Jos nyt googletat kilpiangelvon ja sormivaleangervon, niin saat paremman käsityksen.

Vierailija
20/33 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ovat linnut tuoneet maariankelloa, kieloa, pikkutalvikkia ja sinivuokkoja. Itse otin lenkiltä mukaan maariankämmekän siemeniä, siinä on ihana tuoksu!

Tykkään luonnonkasveista, ja nuo menestyvät näköjään happamassa metsämaassakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan