Teini kerää mustikkaa myyntiin, mikä on sopiva hinta rasiaan laitetulle mustikalle?
Lukioon menevä nuori ei saanut kesätyötä, ja aikoo nyt kerätä mustikkaa myyntiin. Oli hakenut puolen litran rasioita, koska ei tiedä paljonko (ämpäreissä) saa aina yhden päivän aikana kerättyä. Mutta mikä on kohtuullinen hinta valmiiksi rasiassa olevalle putsatulle marjalle? Hänellä on hygieniapassi ja on tarkka hygieniasta / puhtaudesta muutenkin.
Ämpäreittäin näkyy olevan 50 euroa/ämpäri (10 litraa) useimmissa ilmoituksissa. Olisiko 7 euroa per 0,5 litran rasia kohtuullinen hinta?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että mustikan hinta tuplaantuu puolen litran rasiassa? Mustikan mittayksikkö on ämpäri ja ämpärin hinta on 40-70 euroa paikkakunnasta riippuen. Puolen litran rasiat tuntuvat kusetukselta.
No ostajalta säästyy myös rasiaan laittamisen vaiva ja rasiatkin maksavat jotain. Mutta onko tosiaan 7 euroa siis kohtuuton hinta?
ap
7 e on liikaa
Vierailija kirjoitti:
Litran rasiasta putsattua mustikkaa pakastevalmiina voisin ostaa 10 kpl 100 euroa. Siis niin, että mulla ei olisi mitään työtä enää muuta kuin pakasteeseen lauttaminen. Eli puolen litran rasioita pitäisi siihen hintaan olla 20 kpl.
Tuo on jo todella korkea hinta kun 10 litraa saa ämpärissä puhdistettuna 50 eurolla eli puolet halvemmalla. Ei ole iso vaiva lappaa kauhalla ämpäristä rasioihin puhdistetut marjat ja laittaa pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
Johan on uusavuton teini. Ei tiedä paljonko ämpärissä on? Kuinka pärjää lukiossa :D
Varmaan kirjoista ulko-opetellulla tiedolla. Aika vähän tutkiskelee itse asioita ja ympäristöä jos ei tuohon ikään ole vielä tiedossa paljonko ämpärissä on. Ehkä koulussa ei ole tullut puheeksi 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on uusavuton teini. Ei tiedä paljonko ämpärissä on? Kuinka pärjää lukiossa :D
Varmaan kirjoista ulko-opetellulla tiedolla. Aika vähän tutkiskelee itse asioita ja ympäristöä jos ei tuohon ikään ole vielä tiedossa paljonko ämpärissä on. Ehkä koulussa ei ole tullut puheeksi 🤭
Kiitos taas näistäkin ilkeilyistä. Huonosti luit aloituksen, ja silti kettuilet oikein urakalla.
Onneksi sain muutaman asiallisen vastauksenkin, kiitos niistä ja kivaa kesän jatkoa teille! Ilkeilijät voisivat vaikka hypätä järveen.
ap
Tilasin just käsinpoimittua mustikkaa 10 kg hintaan 110 euroa, en tiedä montako litraa tuo on. Marjathan ovat pienemmissä erissä aina kalliimpia. Itse arvostan siististi käsinpoimittua kotimaista marjaa ja olen siitä valmis maksamaan. Tiedän etteivät kaikki ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että mustikan hinta tuplaantuu puolen litran rasiassa? Mustikan mittayksikkö on ämpäri ja ämpärin hinta on 40-70 euroa paikkakunnasta riippuen. Puolen litran rasiat tuntuvat kusetukselta.
No ostajalta säästyy myös rasiaan laittamisen vaiva ja rasiatkin maksavat jotain. Mutta onko tosiaan 7 euroa siis kohtuuton hinta?
ap
7 e on liikaa
Kenelle on, kenelle ei.
Missäpäin Suomea olette?
Vierailija kirjoitti:
Tilasin just käsinpoimittua mustikkaa 10 kg hintaan 110 euroa, en tiedä montako litraa tuo on. Marjathan ovat pienemmissä erissä aina kalliimpia. Itse arvostan siististi käsinpoimittua kotimaista marjaa ja olen siitä valmis maksamaan. Tiedän etteivät kaikki ole.
Vaikuttaako se mustikan makuun, onko kerätty käsin, vai poimurilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Näkyy kyllä keneen on tullut.
Ei ole ap itsekään penaalinterävin.
Mikä sinua vaivaa? Luulet vissiin itse olevasi "penaalinterävin". Olet vain palstanilkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ämpäreille jokin laissa määrätty standardikoko? Meillä on ainakin 10, 8 ja 5 litran ämpäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos ostaa 20x0,5 l=10 l niin hinnaksi tulee 140e, ei kukaan sellaista hintaa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustikan kuntoon vaikuttaa. Samoin raakileiden määrään.
Tsemppiä ahkeralle nuorelle! Varmasti saa tulevaisuudessa hyvin töitä. 7 euroa puolelta litralta on sopiva hinta.
Täällä 7v poimii tuon 500g vartissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsinpoimitusta saa lisämausteita jos poimija välissä kaivanut jotain ruumiin onteloaan
Minä maksaisin mielelläni pari euroa lisää yritteliäälle ja ahkeralle nuorelle. Ihan kannatuksen vuoksi.
Litra mustikkaa 6 euroa, 10 litraa 60 euroa. Halvemmalla ei kannata myydä.
Litran rasiasta putsattua mustikkaa pakastevalmiina voisin ostaa 10 kpl 100 euroa. Siis niin, että mulla ei olisi mitään työtä enää muuta kuin pakasteeseen lauttaminen. Eli puolen litran rasioita pitäisi siihen hintaan olla 20 kpl.