Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi blogien suosio romahti?

Vierailija
16.07.2024 |

Blogien suosio on hiipunut ja kultavuodet takana päin. Mutta miksi moinen muutos. Eikö blogaus enää tuota samalla tavalla? Koetaanko se hitaaksi tavaksi tuottaa sisältöä omalle lukijakunnalle? Vähän kuin sähköposti aikoinaan. Onko somealustat osasyynä, esim TikTok? Eikö enää nuoret jaksa lukea blogitekstiä? 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan suurin syy, ettei nuori polvi jaksa tai osaa enää lukea niin pitkiä tekstejä.

Elämme klikkitaloudessa. Hanurin kuvalla somessa saa saman määrän tykkäyksiä pienemmällä vaivalla.

Vierailija
22/30 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan suurin syy, ettei nuori polvi jaksa tai osaa enää lukea niin pitkiä tekstejä.

Elämme klikkitaloudessa. Hanurin kuvalla somessa saa saman määrän tykkäyksiä pienemmällä vaivalla.

Nuoren polven edustajana tämä vituttaa kyllä rankasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Blogien suosio loppui kauan ennen TikTokia. Syynä on varmaan se että ne muuttuivat mainosalustoiksi. bloggaajista tuli "vaikuttajia". Instagramissa on helpompi mainostaa. Blogi vaatii enemmän vaivaa. Siinä kai se.

No tämähän se. Sama juttu joillain Youtube-kanavilla. Alkujaan ovat vilpittömiä ja inhimillisiä ja sitten niihin samaistutaan ja tulee seuraajia, mutta sitten pitää alkaa siihen mainosyhteistyöhön ja se oli sitten siinä se vilpittömyys (ainakin useimmilla). Blogeissa ongelma on vielä nykyinternet, josta et löydä enää asioita. Kaikki on hakukoneoptimoitua ja yksittäisten ihmisten blogit eivät useinkaan näy haussa. Tietysti joku osaa ehkä hakea blogeja jotenkin erityisesti, minä en osaa, enkä viitsi. Ennen niitä vaan tuli hakutuloksiin ja sitten eksyit johonkin blogiin, jota aloit lueskella säännöllisemmin. Ei enää. 

Vierailija
24/30 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi Instagram pilata blogit. Kuva kertoo enemmän kuin teksti. Ja myy.

Vierailija
25/30 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät lue enää. 

Pitää olla korkeintaa 15sek kestävä video robottiäänellä että jaksaa keskittyä. 

Vierailija
26/30 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bloggarit joutuu menemään töihin jos eivät uudistu. Nih!

Vierailija
27/30 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blogien suosio ei toki ole romahtanut, se ei vain ole enää uuden sukupolven trendi.

Vierailija
28/30 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä niitä juttuja mistä itse pitää.

Valtavirtaisesti ihmiset käyttää somen pikaruokaa eli instaa, tiktokkia, Youtube shorts -ominaisuutta. Kaikkea mitä saa nopeasti ja heti. Ja yritykset perässä. Blogit todennäköisesti nousee sitten kun yhä useampi kyllästyy edelliseen.

Vierailija
29/30 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Blogin lukeminen on aivan liian pitkäjänteistä. Tubettajatkaan eivät lataa enää pitkiä videoita Youtubeen, koska niitä ei jakseta katsoa enää ollenkaan. Podcastit porskuttavat vielä toistaiseksi, koska ihmiset voivat kuunnella niitä muun toiminnan yhteydessä.

YouTubea voi myös kuunnella ns. podcastina. Mä kuuntelen YouTubesta todella paljon vaikka mitä, kun samalla siivoan, teen ruokaa tai selaan läppäriä tai makaan illalla sängyssä odotellen unta, niin en katso ruutua.

Kuuntelen videoita, esim. ihonhoitovinkkejä, vaihdevuosiasioita, psykologijuttuja kuten erilaisia parisuhdeohjeita ja parisuhdekeskusteluita, narsismista ja muista häiriöistä, erilaisten yrttien ja ruokien terveysvaikutuksia, pitkiä True Crime ohjelmia.

Ja nimenomaan valitsen sellaisia yli 30 minsaa kestäviä videoita. Mä oon ostanu YouTube Primen eli maksan joka kuukausi 17 euroo siitä, ettei ikinä tuu yhtäkään mainosta.

Joskus on joku mielenkiintoinen juttu, niin sitten kyllä katson ruutua, että mitäs tässä on.

Toki myös katsonkin paljon YouTubea. Mutta pointti, sitä voi myös kuunnella katsomatta ruutua.

Vierailija
30/30 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkaa nykyään aina ärsyttämään yrittäessäni lukea jotain blogia. Esim. Ruokablogeissa miksi siinä pitää olla kilometrin pituinen alustus joka lähtee suurinpiirtein siitä että lapsella on flunssa ja koiralla ummetus ja siksi tein nyt tämmöstä munakasta. Miksi ei riitä se resepti ja joku tiivistetty lyhyt tekstiosuus joka käsittelee sitä ITSE reseptiä? Mua ei kiinnosta olla kenenkään tuntemattoman netti-ihmisen ystävä, joten en halua kuulla kenenkään kuulumisia tai kaikkea mahdollista random-ajattelua. Tuntuu että aihetta ei osata rajata blogissa eikä kyllä somessakaan, jotta voisin lukea juuri siitä aiheesta mikä kiinnostaa. Ihmiset on kai nykyään niin yksinäisiä et käyttävät nettiä, blogeja ja somea terapeuttina ja ystävien korvikkeina.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi