Millaisella kahvinkeittimellä keität kahvia? Tuntuu että joka taloudessa on moccamaster. Onko sinullakin vai keitätkö jollain muulla?
Kommentit (169)
Mutteripannulla. On kolmea kokoa tarpeen mukaan. Viikonloppuaamuisin menee 9 kupin pannu. Koska jauhan itse pavut, niin toinen vaihtoehto on ihan vanhanaikainen pannukahvi. Sähköistä kahvivempelettä minulla ei edes ole.
Ei ole keitintä, kupin päälle laitettava suodatinsuppilo on. Viime aikoina on kyllä tullut juotua lähinnä pikakahvia.
Moccamaster on totta puhuen tosi ruma. Mulla on Wilfa, jonka ulkonäöstä tykkään. Keitän kotona vain aamukahvit.
Melitta Aromaboy, näyttää lelulta, tekee yhden mukillisen aikas hyvää sumppia.
Meillä on Moccamaster ja juodaan Löfbergin tummapaahtoisia kahvilaatuja (4 - 5+).
En tykkää lattekahvista enkä espressosta.
Meillä on espressokone, hintaluokka 2000€ ja kahvimylly, hintaluokka 400€. Tämä on meille arjen luksusta. Kaffa Roasterin papuja käytetään.
Myös mökillä on samanlaiset setit.
Käytän pikakahvia. Mun keittiöön ei mahdu kahvinkeitintä.Toinen vaihtoehto erillinen muovisuodatin ja siihen lorottelen vettä.
Keitän Rigby Reardonin menetelmällä.
Käytössä reilu 20 vuotta sitten hankittu Krupsin kahvinkeitin espressokoneella. Oli ostettaessa melko hintava, mutta on kyllä maksanut hintansa takaisin kestävyydellään. Ihan ekologisistakin syistä en aio vaihtaa uuteen niin kauan kuin vanha toimii.
Asiantuntijoiden mukaan kahvi valitaan kahvin kanssa syötävän leivän, pullan, kakun tms. mukaan. On totta, että korvapuustien ja Sacher-kakun kanssa pitää olla erilaiset kahvit. Pullan kanssa sopii vaaleampi paahto.
Puppamaster ja vasullinen kahvipapuja siihen kylkeen...
Vierailija kirjoitti:
On meilläkin Moccamaster, mutta käytämme sitä lähinnä juhliessa, kun vieraita on paljon. Päivittäisessä käytössä on Dolce Gusto, koska juomme nykyään arjessa niin vähän kahvia.
Me ei tarjota suodatinkahvia edes juhlissa. Ihmiset malttavat kyllä odottaa, kun tietävät saavansa laten tai capuccinon.
Meillä oli josnus Moccamaster, mutta en oikein tykännyt siitä. Maistui kahvi oudolle.
Nyt on keitin, joka jauhaa pavuista kahvin. Niiiin paljon parempi.
Voi, ei aamulla kerkeä, mutta kohtuullisen hyvät aamukahvit haluan, tummapaahtoista. Vasta jauhettu ja oikein valmistettu kahvi on ihanaa, kiireettömiin nautintohetkiin.
Miten niin ei aamulla ehdi jauhaa? Jauhamiseen menee alle 10 sekuntia.
Halvahko electrolux , ihan hyvää halpaa kahvia keittää , edellinen halpis riepu hajosi toimittuaan 20 vuotta .
Moni tuntuu pitävän tummapaahtoista kahvia jotenkin laadukkaampana valintana kuin vaaleaa. Näinhän ei oikeasti ole.
Tummapaahtoiseen yleensä valitaan tehtaalla heikkolaatuisemmat kahvipavut, koska korkea paahtoaste peittää alleen kahvin nyanssit. Moni tummapaahtoinen myös paahdettu niin överiksi että maku on lähinnä palanut.
Toisaalta vaaleapaahtoisessa kahvissa on hyvilläkin pavuilla suurempi riski että kahvin luontaiset öljyt eivät kypsy riittävästi tai jotain muuta menee pieleen, ja tällöin maku voi jäädä kitkeräksi.
Kärjistäen: jos ostat laadukkaista pavuista paahdettua kahvia osaavalta paahtavalta niin kannattaa valita vaalea paahto jossa kyseisen papulajikkeen maku pääsee paremmin esille, mutta jos pavun laatu tai paahtajan osaaminen epäilyttää niin tumma paahto on turvallisempi valinta.
Ja tietysti oma maku on se kaikista tärkein mittari. Itse olen huomannut pitäväni muissa kahveissa eniten suhteellisen tummasta paahdosta, mutta espresso on minun mieleeni enemmän vaalea tai keskipaahtoisesta pavusta valmistettuna.
Ja mä Puppamasterin. Tuli vasussa.