Millä pesukoneen ohjelmalla pestään lakanapyykki?
Uudessa koneessani on vaihtoehtoina puuvilla, villa, siliävät, hienopesu, allergia, sport ja paidat.
Kommentit (63)
Tämä arvoitus ratkea kun katsot lakanan reunaan tai pussilakanan sisään. Siellä on sellainen pieni lappu ommeltua kiinni saumaan. Lapusta löytyy kaikki tarvittava tieto lakanan pesemiseen, niin että pesu on juuri sopiva tuolle materiaalille. Mikäli lappu on hävinnyt tai kulunut lukukelvottomaksi. Valkoiset (puuvilla tai pellava) 40 -60 astetta, kirjavat ja sekoitemateriaalit 40 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Puuvilla, 60 astetta.
Kyllä, tämä juuri on oltava. Samaten pyyhkeet tulee pestä tällä ohjelmalla, mielellään ilman huuhteluainetta. Itse pesen käytännön syistä petivaatteitten kanssa eikä se minua nyt haittaa kuitenkaan. Hiki ja muu lika ei lähde alemmalla lämpötilalla ja tämä ohjelma pesee kunnolla jolloin pyykistä tulee raikastakin samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuvilla, 60 astetta.
Lakanat 60 astetta, että punkit kuolee. Mihinkään muuhun ei kotioloissa tarvita 60 astetta. Normaali lämpötila on 30 tai 40 astetta, katsokaa pesulapusta. Sehän löytyy kaikista vaatteista.
60 asteen pesun vaativat pyyhkeet, alushousut ja sukat. Kalliit pitsihepenet pitää pestä ohjeen mukaan.
Useasti laitan minäkin sukat ja alushousutkin tähän samaan mukaan. Pesen myös 40 pyykin kanssa. Välillä on hyvä tämä tehopesu.
Puuvilla. Voit säätää lämpöä korkeammalle kuin 60 jos koet ettei 60 astetta tee puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sekä lisähuuhtelu. Nykykoneet käyttää vähän vettä ja lisähuuhtelulla saa esim. paksuista kylpypyyhkeistä kunnolla pesuaineen pois.
Tätä voi käyttää jos haluaa, itse en ole käyttänyt mutta olen varma että tämä koskee vain niitä kalliita pesukoneita joissa on joku erityinen Eco-systeemi. Pakko ei ole, kannattaa kokeilla ensin normaalisti ainakin ilman tätä lisäohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuvilla, 60 astetta.
Lakanat 60 astetta, että punkit kuolee. Mihinkään muuhun ei kotioloissa tarvita 60 astetta. Normaali lämpötila on 30 tai 40 astetta, katsokaa pesulapusta. Sehän löytyy kaikista vaatteista.
Jos peset jatkuvasti puuvillaiset T-paitasi 40 asteessa, ne alkavat haista aika nopeasti. Syynä on se, että hiki on jo syöpynyt kuituihin kiinni. Ilmeisesti sulla on itseltäsi jo mennyt hajuaisti ja kuljet itse haisevana julkisilla paikoilla.
Ottakaa huomioon myös lakanoiden vaihtoväli. Ymmärrän tuon 90 asteen joskus mutta olen pärjännyt 60 asteella kun vaihdan lakanat vähintään 2 viikon välein, jos hikoilee yms. hyvin paljon niin viikonkin välein olen vaihtanut. Likaisuus vaikuttaa pesunaineen määräänkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä arvoitus ratkea kun katsot lakanan reunaan tai pussilakanan sisään. Siellä on sellainen pieni lappu ommeltua kiinni saumaan. Lapusta löytyy kaikki tarvittava tieto lakanan pesemiseen, niin että pesu on juuri sopiva tuolle materiaalille. Mikäli lappu on hävinnyt tai kulunut lukukelvottomaksi. Valkoiset (puuvilla tai pellava) 40 -60 astetta, kirjavat ja sekoitemateriaalit 40 astetta.
Kirjavatkin vaativat 60 asteen pesun ja sekoitemateriaalitkin kyllä sen kestävät. Usko jo, kaikki lakanat 60 astetta, olivat ne mitä materiaalia hyvänsä. Jos menevät pilalle, voit vain sanoa että pskan möivät. Opitpahan sen jälkeen ostamaan pesunkestäviä lakanoita.
Pitäkää itsenne ja pyykit puhtaana. Jos petivaatteet likaantuvat nopeasti, kannattaa vaihtaa useammin sillä hiki ja lika pilaa petivaatteita ja jos niitä ei vaihda useammin niin menevät pesuista huolimatta pilalle. Ei ole siis hyvä antaa vain likastua mielin määrin. Muistakaa myös kierrättää jo pilalle menneet tunkkaiset petivaatteet ja ostakaa uusia. Edullisemminkin saa, ei tarvitse ostaa satasen lakanasettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuvilla, 60 astetta.
Kiitos, kuulostaa järkevältä.
Ei, ei kuulosta järkevältä
Sellainen vaihtoehto jossa saa valita lämmöksi 60 astetta ja ajaksi tunti.
Vierailija kirjoitti:
Jos peset jatkuvasti puuvillaiset T-paitasi 40 asteessa, ne alkavat haista aika nopeasti. Syynä on se, että hiki on jo syöpynyt kuituihin kiinni. Ilmeisesti sulla on itseltäsi jo mennyt hajuaisti ja kuljet itse haisevana julkisilla paikoilla.
Meillä on niin laadukkaita 100% puuvillapyyhkeitä että ne ovat olleet käytössä ainakin 10v eivätkä ole menneet miksikään vaikka ne pestään kerran viikossa 60 asteessa.
Tästä säännöllisestä 60 asteen pesusta huolimatta niihin alkaa vähitellen pinttyä likaa niin että puhdas pesty pyyhe alkaa haista märkänä tunkkaiselta kun sitä on käytetty kerran.
Tässä kohtaa kaikki pyyhkeet 95 asteeseen ja Oxy Vanishia mukaan. On muuten likaista vettä mitä koneesta tulee ja se ei ole pyyhkeiden väreistä koska ne eivät ole haalistuneet lainkaan.
On taas raikasta kuukauden pari ja pesukoneen toiminnan kannalta on tärkeää että siitäkin puhdistetaan jäämät 95 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon viimeaikoina pessyt 90-asteessa. Tulee muuten puhdasta!
Tummat lakanat haalistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuvilla, 60 astetta.
Niissä ei haise mikään muu kuin pinttynyt Roll on dödö, kun ovat 3 vuotta vanhoja. Vanhat T-paidat menee trasseli rätiksi autoremontteihin.
Tästä on jatkuvasti juttua TVssä, että jotkut nykyajan pesuaineet eivät tarvitse lämpöä lainkaan. Kylmä hanavesi riittää ja sähköä säästyy. Katsokaa näitä ohjelmia TVstä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen vaihtoehto jossa saa valita lämmöksi 60 astetta ja ajaksi tunti.
Kaikissa koneissa ei ole niin lyhyitä ohjelmia mutta puuvilla-ohjelma on pesuteholtaan parempi. Itse ainakin käytän vaikka pitkä onkin, säästää tuotteita ja sitä kautta sitä rahaa kuitenkin enemmän. Tykkään myös oikeasti raikkaista puhtaista lakanoista, se lisää hyvinvointia -> elämän nautinnollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jatkuvasti juttua TVssä, että jotkut nykyajan pesuaineet eivät tarvitse lämpöä lainkaan. Kylmä hanavesi riittää ja sähköä säästyy. Katsokaa näitä ohjelmia TVstä.
Nykyajan bakteerit, hiivat, syöpäläiset ja sienet ovat ihan samanlaisia kuin ennenkin
30-40 asteen "pesu" on niille virkistävä spa-loma.
Siinä sitten ihmetellään kun tämä 30-asteessa "pesty" peräaukon ja emättimen väliä hinkkaava keinokuitunaru joka tunnetaan stringeinä levittää samat hiivat, syyhypunkit ja satiaiset takaisin tavaraan joka ei ole hetkeäkään terve vaikka emätinpuikkoa ja harmaasalvaa menee kuin leipää.
Ex-tyttöystävä pääsi N+1 antibioottikuurista huolimatta uusineesta bakteerivaginoosista eroon kerralla vasta kun tajusi lopettaa ..tun maailmanpelastamisen ja alkoi pestä pikkuhousunsa 60 asteessa ja käsitellä vielä haaraosan höyrysilitysraudalla pellavaohjelmalla.
Oikeasti sen olisi pitänyt polttaa kaikki alusvaatteet ja ostaa uudet mutta köyhällä opiskelijalla ei ollut "varaa". Antibiootteihin ja salvoihin kuluikin sitten tuplasti tuo summa ja tokihan se oli kaikille nautinto haista kuukausia kuin surtsrömming.
Puuvilla 60 astetta, välillä myös 95.
60 asteen pesun vaativat pyyhkeet, alushousut ja sukat. Kalliit pitsihepenet pitää pestä ohjeen mukaan.