Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla on yhtä huono näkö kuin minulla? Käytätkö silmälaseja vai piilareita?

Vierailija
13.07.2024 |

Silmälasieni voimakkuudet on -9, ja -8,75 ja lisäksi -0,50 hajataittoa kummassakin silmässä. Käytän pelkkiä piilareita joissa voimakkuuksia on hiukan vähemmän, koska lasit pienentää kaikkea niin paljon ja haluan nähdä kunnolla myös sivuille, jolloin linsseistä tulisi järkyttävän paksut.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat silmäni oli -10 luokkaa ennen kuin menin leikkaukseen. Ärsyttää suunnattomasti se epäoikeudenmukaisuus että osa ihmisistä näkee hyvin eikä voi edes tajuta miten hankalaa elämä on huonon näön kanssa!

Ne narisee jostain ihan pikkujutuista ja saavat nauttia täydellisestä näöstä. Oikeastaan olen tämän asian tajunnut vasta nyt kun itsekin näen hyvin mutta olen saanut maksaa siitä todellakin pitkän pennin. Ensin 30v ajalle silmälasit ja vielä leikkaus päälle. Nillä rahoillakin olis ollut muuta käyttöä ja toiset saavat kaiken ilmaiseksi, täydellisen näön syntymälahjana.

Vierailija
2/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän silmälaseja, koska en jaksa tai viitsi sählätä piilareiden kanssa. Silmälaseista on tavallaan tullut osa pukeutumistani ja muuta tyyliäni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaukseen mars

Vierailija
4/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähes identtisen huono näkö kuin APllä; -9 (ja taisi olla toisessa vähän päällekin).

Ihmettelen vaan, että miten niin laseista tulisi hirvittävän paksut? Nehän saa hiottua. Mulla ainakin on ihan normilinssit eikä paksut. Maksaa tietysti enemmän, mutta rahalla siitä selviää...

Piilareita käytän aina ratsastaessa ja uidessa, muuten harvoin. Tottunut rilleihin. Tosin lasit kuuluu hieman ammattiinkin (ns. asianajaja -look:).

Vierailija
5/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ikinä ollut piilareita. Ei ole koskaan tarjottu edes, noin jotenkin olen ollut käsityksessä,  etteivät ne sovi näillä vahvuuksilla ja karsastuksella.

Noin kauan kuin oli vain likinäköinen, ei ollut ongelmia lasien kanssa. Nyt on monitehot ja tämä on jotakin ihan karseaa. Lähelle ei pysty kohdentamaan, eikä liikkuvaan kohteeseen kauas. 

Leikkaustakaan ei ole ehdotettu.  Eikä varmaan kannata, kun näkö yhä muuttuu.

Vierailija
6/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaukseen mars

Mikä vika tai haittaa silmälaseissa? - Itse kun tykkään käyttää silmälaseja. Miksikö? Koska kuvittelen saavani niiden avulla itselleni vähän särmää kun  muutoin olen enempi kananpojan näköinen. 

Vierailija
7/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin -6,5 itsellä mutta minulla on näkövamma jota laseilla ei pystytä korjaamaan. Jep, olen virallisesti näkövammainen vaikken sokea.

Vierailija
8/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ikinä ollut piilareita. Ei ole koskaan tarjottu edes, noin jotenkin olen ollut käsityksessä,  etteivät ne sovi näillä vahvuuksilla ja karsastuksella.

Noin kauan kuin oli vain likinäköinen, ei ollut ongelmia lasien kanssa. Nyt on monitehot ja tämä on jotakin ihan karseaa. Lähelle ei pysty kohdentamaan, eikä liikkuvaan kohteeseen kauas. 

Leikkaustakaan ei ole ehdotettu.  Eikä varmaan kannata, kun näkö yhä muuttuu

Kysäisepä liikkeestä piilareita (jos siis kiinnostaa...). Mulla näkö -9 päälle ja piilarit uidessa ja ratsastaessa, muulloin harvemmin, mutta käytössä kyllä. Piilarit taisi olla -8,25 (piilarit kiinni silmässä, niin ei tarvi olla ihan niin vahvat kuin lasit). Ei mitään ongelmaa käytön suhteen.

Leikkauksesta en osaa sanoa mitään, sillä en ole koskaan edes harkinnut. 

Vierailija
9/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on, toisessa - 9,5 ja toisessa - 8,25 ja hajataittoa molemmissa. 

Ja vaikka on tehokkaimmat kolminkertaiset ohennukset, linssit ovat sivusta 6 mm paksut. Vaikka valitsin paksummat muovikehykset, että ne vähän peittäisivät linssin paksuutta, tulee linssi kehyksestä yli ihan reippaasti. Teini-ikäiset lapseni muistavat tasaisin väliajoin nauraa linssieni paksuudelle. Onneksi en ole herkkänahkainen...

Piilareita pidän esim moottoripyöräillessä, juhlissa, ja uimahallissa uimalasien kanssa, muuten en näe mitään enkä tunnista ihmisiä... 

Päätin kyllä, että jos näköni tästä vielä huononee, on mentävä leikkaukseen. Lasien valinta alkaa olla niin vaikeaa ja silmälääkäri sanoi, että kun miinuksissa mennään yli kympin, alkaa lasit maksaa maltaita. Nytkin maksoivat jo liki 800 vaikka oli alennus. 

Kiva vaan, että silmälääkärin mukaan mun voimakkuuksiin ja hajataittoon ei enää voi/kannata tehdä laserleikkausta vaan linssileikkaus, ja se maksaakin sitten noin 6500 euroa, googlailin... 

Eikä tähän mitään korvauksia saa, kun ei ole kuitenkaan kaihia tms. 

Olkaa onnellisia te, joilla näkö on hyvä. 

Vierailija
10/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkö oli noin -6 molemmissa silmissä, kun menin leikkaukseen. Ei tarvitse miettiä koko asiaa enää.

Vierailija
11/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaustakaan ei ole ehdotettu.  Eikä varmaan kannata, kun näkö yhä muuttuu.

Jos karsastustasi hoidetaan prismalinsseillä, näet luultavasti piilareilla kaksoiskuvia tai ainakin silmät rasittuu ja päätä särkee. Mikään ei tietenkään estä kokeilemasta. Mulla on piilokarsastusta sisäänpäin ja piilarit toimi hyvin silloin kun laseissa oli vielä 1 prisma kummassakin silmässä. Nykyään prismaa on enemmän eikä piilareiden käytöstä tulisi mitään.

Vierailija
12/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaukseen mars

Terveitä silmiä ei kannata pilata leikkauksella, jos siihen ei ole mitään todellista tarvetta.

Vierailija
13/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen aikaan ne sanoi että leikkaus heikentää pimeänäköä. En ole leikkauttanut, koska rillit olleet vuosikymmeniä, niihin on tottunut ja pokat kuuluvat ikäänkuin kalustukseen.

Vierailija
14/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ihan noin huono näkö, mutta huono se silti on. Päivittäisessä käytössä piilarit. Mulla on hevonen ja käyn lähes päivittäin tallilla, siellä oon kokenut silmälasit hankaliksi. 

Vierailija
15/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on, toisessa - 9,5 ja toisessa - 8,25 ja hajataittoa molemmissa. 

Ja vaikka on tehokkaimmat kolminkertaiset ohennukset, linssit ovat sivusta 6 mm paksut. Vaikka valitsin paksummat muovikehykset, että ne vähän peittäisivät linssin paksuutta, tulee linssi kehyksestä yli ihan reippaasti. Teini-ikäiset lapseni muistavat tasaisin väliajoin nauraa linssieni paksuudelle. Onneksi en ole herkkänahkainen...

Piilareita pidän esim moottoripyöräillessä, juhlissa, ja uimahallissa uimalasien kanssa, muuten en näe mitään enkä tunnista ihmisiä... 

Päätin kyllä, että jos näköni tästä vielä huononee, on mentävä leikkaukseen. Lasien valinta alkaa olla niin vaikeaa ja silmälääkäri sanoi, että kun miinuksissa mennään yli kympin, alkaa lasit maksaa maltaita. Nytkin maksoivat jo liki 800 vaikka oli alennus. 

Kiva vaan, että silmälääkärin mukaan mun voimakkuuksiin ja hajataittoon ei enä

On myös perinnöllisiä silmäsairauksia, joihin ei ole hoitoa ei leikkausta ei mitään ja lopputulos on täydellinen sokeus, jos vanhaksi elää. Kaverini äidillä on tämä ja kaverini on valitettavasti perinyt sen. Ei ole kiva nuorehkon naisen odotella samaa kohtaloa kuin äidillään. Ollaan me onnellisia, jotka näemme edes jotain ja silmälaseilla hyvin. Huonomminkin voisi olla.

Vierailija
16/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat silmäni oli -10 luokkaa ennen kuin menin leikkaukseen. Ärsyttää suunnattomasti se epäoikeudenmukaisuus että osa ihmisistä näkee hyvin eikä voi edes tajuta miten hankalaa elämä on huonon näön kanssa!

Ne narisee jostain ihan pikkujutuista ja saavat nauttia täydellisestä näöstä. Oikeastaan olen tämän asian tajunnut vasta nyt kun itsekin näen hyvin mutta olen saanut maksaa siitä todellakin pitkän pennin. Ensin 30v ajalle silmälasit ja vielä leikkaus päälle. Nillä rahoillakin olis ollut muuta käyttöä ja toiset saavat kaiken ilmaiseksi, täydellisen näön syntymälahjana.

Vähän nyt suhteellisuudentajua. Jos huono näkö on tosissaan on suurin terveysongelmasi, sinulla on asiat todella hyvin. Minullakin on näkö -8 luokkaa enkä oikein pysty ymmärtämään mikä siinä elämässä oikein on niin hankalaa? Näkö on kuitenkin todella helppo korjata sillä että laittaa lasit tai piilarit päähän. 

Vierailija
17/19 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin kaihileukkauksessa huonon näön vuoksi, jolloin sain itse päättää miten hyvin näen lähelle ja kauas. Nyt on tarkin näköpiste 60cm:n päässä ja kaukonäkö kuin haukalla. Suosittelen, eikä kaihikaan voi enää koskaan vaivata.

Vierailija
18/19 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen narina jos mikä ärsyttää. Se kun on loppujen lopuksi hyvin pieni riesa, että täytyy laittaa silmälasit päähän nähdäkseen hyvin. Maailmassa on paljon sellaisia sairauksia ja vammoja, jotka rajoittaa elämää ihan oikeasti.

Vierailija
19/19 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, itselleni on -13.5 ja toisessa -16 ja vähän hajataittoa, käytän piilareita uidessa ja ratsastaessa, joskus viihteellä, olen tyytyväinen että näen laseilla tai piilareilla, ilman olen lähes sokea. Tämä huono näkö on minulle periytynyt äidin puolelta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi