Mikähän ydinongelmani mahtaa olla painonpudotuksessa? Minut jo lapsena syötettiin lihavaksi, näin aikuisena tämä on hankalaa. Mitä neuvoksi?
Harmittaa, etten yrityksistä huolimatta onnistu pysyvässä muutoksessa. Osaan kyllä laihduttaa, olen elämäni aikana laihduttanut itseni hoikaksi ja taas lihonut takaisin useampia kertoja.
Nyt on taas työn alla. Yritän kyllä olla itselleni armollinen eikä se ole niin sairasta syömisen hallintaa kuin aiemmin. Yritän vain tehdä tietoisempia valintoja ja haluaisin jo viimein onnistua pysyvässä muutoksessa.
Henkisesti se on kuitenkin hankalaa.
En nyt voi syyttää ketään muuta painoni kanssa kamppailusta mutta valitettavasti minut lihotettiin jo lapsena todella pulskeaan kuntoon. Kun vanhemmat ryyppäsivät (alkoholisteja), olivat masentuneita ja jotenkin niin heidän omien ongelmiensa ympärillä mutta toisaalta myös viihdyttivät töiden jälkeen itseään alkoholilla, veivät matkoille jne. Niin sain syödä aina mitä haluan ja ruokaa tarjottiin vaikka kuinka nenän eteen. Heidän morkkiksensa humalakäytöksestään kuitattiin sillä, että ostivat kasan herkkuja tai mentiin syömään jonnekin.
Heillä ei koskaan oikein ollut itsellään ongelmia painon suhteen. Oikeastaan ovat olleet aina kriittisiä kehon kanssa ja kaikista hienointa on ollut heidän silmiin kun olen välillä onnistunut laihtumaan. Lihavana olen saanut paljon kuittailua osakseni ja pettyneitä katseita.
Äiti etenkin mollaa minua usein painostani. Olen jo lähes 30v. ja aina kun näemme niin jotain täytyy sanoa suoraan tai epäsuorasti painostani.
Tämä on ollut aina yhtä kamppailua. Pääni kanssa etenkin. Mietin, että mikä se perimmäinen ongelmani oikein on. Se ei ole ravitsemusopin puute tai yrittämisen vaikeus. Se on jotain paljon kokonaisvaltaisempaa.
Haluan vain olla normaali. Mitähän voisit antaa neuvoksi vai onko tähän oikein mitään neuvoa?
Kommentit (11)
Ei ole, kun et ole ensinkään mikään kriiseilevä laihduttaja vaan impotentti runkkari.
https://www.vauva.fi/keskustelu/1203492/ketju/tiesitko_etta_lapsena_ker…
Tämähän se perimmäinen ongelma taitaa sinulla olla.
Syöt tunteisiisi, sillä sillä tavalla sinut on kasvatettu
Äitisi kohtelee sinua ikävästi ja luulet, että hän lopettaisi kuittailun, jos laihdut. Ikävät ihmiset eivät muutu mihinkään, tai ainakaan heidän muuttamisensa ei ole sinun tehtäväsi, etkä varsinkaan voi muuttaa heitä laihduttamalla.
Et ole epänormaali, vaikka sinulla olisi ylipainoa. Elämäsi ihmissuhteet ja lapsuudenkokemukset ei muutu paremmaksi laihduttamalla. Opettele rakastamaan itseäsi ja hyväksy itsesi, älä nalkuta itsellesi. Jos pääsi sisällä soimaat itseäsi äitisi äänellä, heitä se mutsi sieltä vintiltä pihalle.
Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet. Tee mielessäsi rauha äitisi ja lapsuutesi kanssa. Kumpikin on mitä on, minkäs niille mahtaa. Sinä elät itseäsi ja tulevaisuuttasi varten. Jos ajattelet, että sinä voisit hoikempana paremmin, niin laihduta itsesi takia - vain ja ainoastaan itsekkäästi itsesi takia.
Vasta tään jälkeen tulee laihduttamisen "tekniikka", eli alkupaino, tavoitepaino, välitavoitteet, kilokalorit, kalorivajeet, makroravinteet, jne.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/1203492/ketju/tiesitko_etta_lapsena_ker…
Tämähän se perimmäinen ongelma taitaa sinulla olla.
Valitettavasti voi olla näin. Pitäisi kuitenkin onnistua laihtumaan. Tämä vaikuttaa itsetuntooni kovasti ja seksuaalisuuteeni. Tuntuu, että elämä jää elämättä kun en pidä itsestäni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Syöt tunteisiisi, sillä sillä tavalla sinut on kasvatettu
Äitisi kohtelee sinua ikävästi ja luulet, että hän lopettaisi kuittailun, jos laihdut. Ikävät ihmiset eivät muutu mihinkään, tai ainakaan heidän muuttamisensa ei ole sinun tehtäväsi, etkä varsinkaan voi muuttaa heitä laihduttamalla.
Et ole epänormaali, vaikka sinulla olisi ylipainoa. Elämäsi ihmissuhteet ja lapsuudenkokemukset ei muutu paremmaksi laihduttamalla. Opettele rakastamaan itseäsi ja hyväksy itsesi, älä nalkuta itsellesi. Jos pääsi sisällä soimaat itseäsi äitisi äänellä, heitä se mutsi sieltä vintiltä pihalle.
Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet. Tee mielessäsi rauha äitisi ja lapsuutesi kanssa. Kumpikin on mitä on, minkäs niille mahtaa. Sinä elät itseäsi ja tulevaisuuttasi varten. Jos ajattelet, että sinä voisit hoikempana paremmin, niin laihduta itsesi takia - vain ja ainoastaan itsekkäästi itsesi takia.
Vasta tään jä
Niin.
Olen tavallaan hyväksynyt sen mitä kaikkea oli. Ymmärrän ettei vanhemmilla ollut helppoa. Äitini on mielisairas, epävakaa oikeastaan mutta toisaalta myös hyvinä hetkinään mitä ihanin ihminen ja iän myötä on rauhoittunut. Siis ei ole enää ailahtelevainen eikä kännissä enää piru kuin ennen. Hän haukkui minut etenkin humalassa lyttyyn mutta niin on haukkunut muitakin. Ollut vähän ristiriitainen persoona.
Nykyään olemme hyvissä väleissä. Soittelemme usein ja näemme myös. Olen joutunut ärähtämään hänelle siitä että kommentoi painoani. Minua ahdistaa välillä se miten hän minua katsoo, arvioi painoani. Ei hän kai pahalla sitä tee vaan toivoisi minun olevan terve ja että itsetuntoni olisi hyvä.
Jossain vain mättää. Jossain pääni sisällä. Yritän harjoitella joka päivä rakastaa itseäni ja lopettaa soimaamisen. Haluaisin vain voida olla ylpeä itsestäni. Häpeä on kyllä suuri. Ehkä siinä on se ydin. Ap
Entä jos vaihteen vuoksi lopettaisit yrittämästä rakastaa itseäsi? Ei se pakottamalla onnistu. Hyväksyt sen että et nyt oikein pidä itsestäsi ja se nyt vaan on niin. Senkin kanssa voi elää, ei kaikkien ole pakko rakastaa itseään. Kokeile vaikka.
Ja kun se yritys on poissa kuvioista niin jos sitten vaan alkaisit tehdä niitä parempia valintoja. Oot mitä oot, mutta syöt paremmin. Ja liikut. Nämä perusjutut.
Kuulostaa siltä että yrität saavuttaa pään sisällä jonkun tilan joka ei ole mahdollista. Ei me kaikki muutkaan olla silleen että jee on ihanaa olla minä. Se elämä vaan menee silti.
Oletko perehtynyt siihen, millaisia kokemuksia muilla alkoholistien lapsilla on? Aloitit tämän ketjun laihduttamisesta, mutta kerrot lapsuudestasi, äidistäsi ja itsesi hyväksymisestä.
Natsaako nuo Ylen jutun kysymykset ajatuksiisi?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/01/27/10-kysymysta-alkoholistin-aiku…
Aki manninen auttaa
Osta nettivalmennus
Saat luomusti upean kropan
Jos vedät roinaa saat upean kropan ja sydänvian
Aki auttaa
Akin lapsesta tulee hoikka???
Ääni on möreä ja iso glittis???
Koska aki käyttää roinaa??
Eikö se vaikuta geeneihin?
Ap..oisko aki ja rita unelma vanhemmat
Vedetään roinaa ja ollaantyhmiä?
Onko kellään vastaavaa ongelmaa täällä?