Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3vuotiaan piirustustaito askarruttaa...

02.02.2007 |

juuri kolme vuotta täyttänyt tyttäreni ei oikein koskaan ole ollut kiinnostunut piirtämisestä. Aina kun olen yrittänyt häntä innostaa, on se mennyt siihen, että " piirrä sinä äiti, kun mä en osaa" Aina kun tyttö on jotain taiteillut, värikynillä vesiväreillä tai sormiväreillä, olen laittanut työt seinlle, kehunut kovasti ym... Ympyrän piirto ei siis tod onnistu. Piirtää kyllä sellaista kehäsotkua... Muuten oikein näppärä tyttö! Hyvin verbaalinen, osaa aakkoset, numerot, miljoonien laulujen sanat ulkoa, mieletön mielikuvitus ja hyvin empaattinen pikkuveljen hoitaja...

Onko siis aihetta huoleen tuon kynänkäytön kanssa? Ja osaisitteko neuvoa, miten kannustaa piirtämään ja " opettaa" kynän käyttöä???

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan piirtämistä jostakin aiheesta. Yleensä tyttö sanoo " en osaa sellasta" jos on kyseessä joku uusi juttu. Sitten sovitaan, että tehdään yhdessä, mä piirrän edellä tyttö perässä. Oon huomannut, että jos käskee piirtää jotain mikä ei ole niin helppoa, niin turhautuu herkästi. No, tällä keinolla on kehittynyt tosi hyväksi. Tavallaan tulee lisää ideoita miten kynää käyttämällä voi ilmaista erilaisia yksityiskohtia jne.. oppii myös erilaiset linjat:suoraa, kaarta, ympyrää, siksakkia, aaltoviivaa... Ensin taidettiin harjoitella just ihmisen piirtämistä. Ensin yksinkertaisia: pää, vartalo, kädet ja jalat. Sitten kun osaa itse sen verran, niin siihen voi pikkuhiljaa lisätä yksityiskohtia: kaula, korvat,sormet, varpaat... Kaikki ei ole innostuneita piirtämisestä, mutta tällai kun viiva kerrallaan pirtää aikuisen mukana, niin onnistumisen ilo on tosi suuri. Meillä komeilee upea leijona seinällä viime harjoituksen tuloksena... :)

Vierailija
2/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ollut ihan selvä kirjoituksessani: siis minä piirrän omalle paperileni viivan kerrallaan ja tyttö saman matkien omalle paperilleen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen muttei oikeen muuta. Eskarissa kuitenkin innostui piirtämisestä ja piirsikin sitten myös kotona koko ajan ja on nyt saanut ikäisensä taidossa kiinni. Joten ei turhaa huolta jos ei 3v. piirrä mitään esittävää sillä kyllä se into sieltä joskus tulee. Nuoremmat lapset meillä paljon innokkaampia piirtäjiä mikä näkyy myös seinissä ja huonekaluissa =)

Vierailija
4/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kokeiltu mallista piirtämistä, muttei onnistu... en siis muuten ole huolissani, mutta täällä joku kertoi, että 3v neuvolassa ei lapsi ollut osannut piirtää ympyrää ja oli passitettu toimintaterapiaan. onks se sitten hyvnkin harvinaista, ettei 3v osaa ympyrää piirtää????

Vierailija
5/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin itse ketjun aiheesta kun huomasin, että poikani 3v 7kk ei piirrä juuri muuta kun ympyrää ja sotkua. Olisiko siitä apua?!

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9344559&t=9338073&appid=&…

Meillä kun poika piti 3v-neuvolassa piirtää ympyrän niin hädin tuskin piirsi " ympyrän" (=hyvällä mielikuvituksella siitä sai ympyrän), eikä me mihinkään terapiaan jouduttu. Luotan siihen, että se taito tulee kun tulee. Jos lapsi muuten terve niin en itse huolehdi.... enää siis... Meillä puuttuu paljon taitoja jos muihin samanikäisiin vertaa, mutta kaikki olemme erilaisia!

Vierailija
6/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttömme piirsi 3v juuri tuollaisia kehäsotkuja. Musta tuntui, että kaikki samanikäiset osasivat piirtää paljon paremmin. Eräs ystäväni ohjasi kerran tyttöä hänen piirtäessään, eli sanoi:" piirrä pää, piirrä käsi ja nyt toinen käsi, osaatko piirtää jalan, entä toisen jalan" . Ilmeisesti ohjaus sattui sopivaan saumaan, koska sen jälkeen kuvat rupesivat esittämään jotain. Nyt 4v tyttö piirtää paljon, mutta kynänkäyttö ei ole kovin taitavaa. Mutta tärkeintä kai on, että taito menee eteenpäin koko ajan.

Vierailija
7/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon minä ;) Ei 3-vuotiaan tarvitse osata piirtää vielä yhtään mitään. Meilläkin 3-v-neuvolassa lääkäri pyysi piirtämään ympyrän, no jotakin hitusen ympyrää muistuttavaa sotkua tuli paperiin täysin väärällä kynäotteella. Eipä sitä kommentoitu mitenkään, paitsi kehuttiin poikaa hyvin kasvatetuksi :) Joten no worry. Itseäni ärsyttää suorastaan, kun neuvolassa ollaan aina passittamassa täysin terveitä lapsia jos jonkinlaiseen terapiaan. Miksi kaikkien edes tarvitsisi HALUTA piirtää? Sitä paitsi jos 3-vuotiaasi osaa jo numerot ja kirjaimet niin hänhän on suorastaan nero :)

P.S. 5-vuotias fiksu esikoisemme piirtää ihmisen kerran vuodessa - kun neuvolassa pyydetään. Muuten ei kiinnosta.

Vierailija
8/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosti kuin olisit kuvaillut omaa esikoistyttöäni hänen ollessa 3v :-)

Meillä myös siis verbaalisesti ja matemaattisesti erittäin lahjakas tyttö, joka 3v piirsi paperille pelkkää suttua. Ympyrän ehkä sai piirrettyä jotenkuten (kun se on geometrinen juttu, oli kiinnostunut niistä muoto-puolella), mutta ei mitään järjellistä esittävää. Kun oli 4v, muistan ihmetelleeni muiden 4v piirrustuksia, jotka esittivät ties mitä, meillä tuli paperiin edelleen pelkkää suttua. Ekan ihmisen tyttö piirsi ehkä 5v ja piirsi sitten täsmällisen luonteensa mukaan sisäelimiä myöten (tosin ei niistä kamalasti selvää saanut, kynänkäsittely ja jälki oli melkoista suhrua, mutta piirtämistä siivittänyt selostus hyvin täydentävää).

Nyt eskarivuonna 6v on viimein alkanut hiukan kiinnostua piirtämisestä. Hän piirtää mielestäni loistavasti ihmisen, junan tai mitä haluaa. Tiedän, että se " loistavasti" on paljon suttuisempaa kuin keskimäärin hänen ikäisillään, mutta kehitys kahdessa vuodessa pelkästä sutusta tunnistettaviin kuviin on minusta aivan mieletön. Eskariohjaaja totesi, että piirtäminen on ainut, jossa tyttö on keskimäräistä ikäistään hiukan jäljessä ja sekin kehittyy hänenkin mielestään nyt todella kovalla vauhdilla. Muissa taidoissa on ikäistään selvästi edessä (lukee, laskee yhteen ja vähentää, harjoittelee kertolaskuja, käyttää monimutkaisia lauserakenteita yms). Minusta kaikkien ei tarvitse tykätä piirtämisestä eikä olla hyviä kaikessa. 4v9kk poikamme piirtää edelleen vain suttua, enkä jaksa olla hänestäkään huolissaan. Hänkin on verbaalisesti lahjakas ja nyt alkanut kiinnostua todenteolla myös matematiikasta. Minä eikä mieskään osata piirtää mutta laskea osataan, kai ne geenitkin ja perheen tottumukset siirtyy :-)

Vierailija
9/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vajaa nelivuotias oli kaksivuotiaan veljensä neuvolan yhteydessä kasvukontrollissa ja piirsi minut yllättäen ekan ihmisensä. Ne kehitysaskelet voi tulla yllättäen siis, ja turha hermostua jos lapsi kuitenkin kehittyy muuten, vaikka yksi tai pari osa-aluetta jäisikin. Meidän poika tuntuu ainakin olevan niin perfektionisti, että ihmisensäkin piirsi kun se varmasti onnistui... vaikka kuinka kehuin kaikkea mitä sai aikaiseksi aiemmin. Poika ei mielestään osannut ympyrää piirtää saati ihmistä. Tämän " huippusuorituksen" jälkeenkin vain satunnaisesti on suostunut piirtämään ihmistä, vaikka miten kehuisi. Autot kiinnostaa vaan enemmän.

Vierailija
10/13 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen oli toimintaterapeutin konsultaatiossa kolme kertaa 5v. iässä puheterapeutin toivomuksesta ja kynäote oli ainut jossa oli huomautettavaa. Saatiin ohje hommata kynätuki ja kolmiokyniä ja kynäote onkin parantunut sen jälkeen. Tyttö olisi myös päässyt toimintaterapiaryhmään niiden pieneten vaikeuksien takia mitä oli havaittavissa vaan ei mennyt kun terapeutinkin mielestä baletin jatkaminen oli tärkeämpää. Tyttö siis käy baletissa joka olisi ollut ryhmän kanssa samaan aikaan. Pelkkiä positiivisia kokemuksia meillä noista terapioistakin ja jos jotain vaikeutta on niin ei se sieltä välttämättä mihinkään häviä jos vanhemmat valmentaa lastaan noihin neuvolan testeihin.

Vierailija
11/13 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että pitää olla huolissaan. Vaikka kolmivuotiaan kai kuuluu jonkinlainen ympyrä jo piirtääkin, mutta kun piirtää kehäsotkua, niin eiköhän se ympyräkin sieltä vielä tule.

Kaikki ei vaan ole piirtämisestä kiinnostuneita. Itse en tuputtaisi ja korostaisi tuota piirtämistä koko ajan, jos kerran lapsella on muita taitoja joista on ylpeä.

Jos haluaa kuitenkin jotenkin innostaa, niin kannattaa kokeilla vesiväriä, liitutaulua, sormivärejä. Ei siis varsinaista kynällä piirtämistä. Meilläkää kolmivuotias ei varsinaisesta piirtämisestä ole kovin kiinostuntut, vaikka neuvolatädin mukaan onkin taitava siinä (tätinsä peruja, äiti on täysin tumpelo). Enemmänkin tykkää " kirjoittaa" kauppalappua (siis pieniä ympyröitä) tai sitten maalata sormiväreillä tai vesiväreillä.

Tuota kynänkäyttö voi harjoituttaa monella tapaa, ilman että varsinaisesti käyttä kynää. Ja usein on lapsellekin motivoivampaa.

Vierailija
12/13 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut tullut mieleen, että lasta pitää opettaa piirtämään. En muista, että minua olisi opetettu. Mitä mieltä olette? Eikö piirtämistä opi luonnostaan ottamalla mallia muilta lapsilta ja aikuisilta ilman että lasta kuitenkaan systemaattisesti opettaa?

Vierailija
13/13 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä vielä ole joutunut toimintaterapiaan.. ;) Kokeilkaapa äidit itse sen ympyrän piirtämistä, ei ole helppoa.

Pisteestä a pisteeseen a menevän yhtenäisen kynänjäljen osaan kyllä tehdä, mutta ympyräksi sitä ei kyllä voi kutsua.. Mullan alla -sarjassa mua nauratti kovasti, kun Claire sai taidekoulussa kotiläksyksi opetella piirtämään ympyrän ja turhautui tehtävään täysin, koska tarpeeksi pyöreää ympyrää vain ei syntynyt.

Nojoo, saivarteluahan tämä on, mutta en tosiaan usko että on syytä huoleen. Hienomotoriikka kehittyy omaan tahtiinsa ja neuvolassa kyllä sitten huolestuvat jos on siihen syytä.