Julia Thurénin kolumni: En halua elää 1950-luvun parisuhteessa miksi sitten ajan itseäni sellaiseen?
Kommentit (15)
Kiva kolumni. Heidän perhessä esimerkiksi vanhempainvapaita oli jaettu fiksusti.
Mies hoitaa puolikkaansa perhevastuista ja nainen vuokraa kerran kesässä auton?
Itse näkisin että stereotyyppisten "toisen hommien" pikkuisten kokeilujen sijaan tärkeämpää on kokonaiskuorman jakautuminen karkeasti tasan.
Itseäni ainakin on alkanut pidemmän päälle ketuttaa laiska puoliso joka tekee/maksaa/panostaa _kaikesta_ alle puolikkaan nettovastuunsa.
Tuo kuulostaa 50-luvun parisuhteelta. Aika tylsää?
Onkohan heidän lapsillaan Julian vai Josin sukunimi? Julia kun aina kohkaa siitä "kulttuurikodista" ja Tikillähän on ihan tavis sukunimi.
Miksi mies on välillä Josi ja välillä taas Tiki?
Vierailija kirjoitti:
Kiva kolumni. Heidän perhessä esimerkiksi vanhempainvapaita oli jaettu fiksusti.
Eiköhän ole tärkeintä että vanhempani vapaa jaetaan niin kuin perheessä katsotaan parhaaksi. Eli ei lähdetä "päivittämään" vain siksi että se näyttää muille meidän olevan tasa- arvoisempia. Esim. olen itse jäämässä äitiyslomalle ja mies luovuttaa minulle ne päivät mitä saa. Itse olen tähän tyytyväinen ja tuntuisi hurjalta lähteä vauvan luota noin pian töihin. Molemmat meistä tyytyväisiä joten silloinhan se tasa- arvo toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies on välillä Josi ja välillä taas Tiki?
Tiki on lempinimi.
Ihminen toimii automaatiolla ja siihen mihin hänet on kotona koodattu. Se, että pääsee vapaaksi siitä omasta koodistaan vaatii jo henkilön omakohtaista hakkerointia ja ohjelman muutoksia. Siis ihan tietoista toimintaa muutoksen eteen. Pitää kysyä miksi tekee niin kuin tekee, vaikka se ei tunnu luonnolliselta eikä hyvältä? Me tehdään paljon asioita niin, koska on jokin näkymätn tarve tai pakko. Sitten voidaan huonosti ja mennään lääkäriin ja pyydetään pilleri, että voitaisiin turruttaa aivomme ja jatkaa sen väärän valinnan tekemistä, sen sijaan että vain todetaan tämä on minulle paha juttu. Lopetan.
Minä en ymmärrä, miksi tästä tasa-arvosta tehdään kauhea vouhotuksen aihe. Tärkeintä on tasapuolisuus ja tasavertaisuus, eikä se, että molemmat tekevät samoja asioita. Tärkeää on, että nallekarkkien määrä on suht sama. Syököön hän vihreät, joka haluaa. Jos kumpikaan ei niitä halua, niin sitten vasta ne jaetaan puoliksi.
n55
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miksi tästä tasa-arvosta tehdään kauhea vouhotuksen aihe. Tärkeintä on tasapuolisuus ja tasavertaisuus, eikä se, että molemmat tekevät samoja asioita. Tärkeää on, että nallekarkkien määrä on suht sama. Syököön hän vihreät, joka haluaa. Jos kumpikaan ei niitä halua, niin sitten vasta ne jaetaan puoliksi.
n55
Juuri näin.
En tiedä... Omassa ystäväpiirissä lastenhoidon jakaminen tasan on ollut ihan normaalia jo vuosikaudet (myös oma isäni 1980-luvulla hoiti meitä lapsia kotona ja osallistui kodinhoito on), niin tuntuu jotenkin hassulta lukea tällaisten "influenssereiden" heräämistä tällaisesta 2020-luvulla...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä... Omassa ystäväpiirissä lastenhoidon jakaminen tasan on ollut ihan normaalia jo vuosikaudet (myös oma isäni 1980-luvulla hoiti meitä lapsia kotona ja osallistui kodinhoito on), niin tuntuu jotenkin hassulta lukea tällaisten "influenssereiden" heräämistä tällaisesta 2020-luvulla...
Ne "influensserit" kun ovat yleensä syntyneet vasta sen jälkeen, kun kaiken maailman netit, somet sun muut tulivat. Muille päivänselvät asiat ovat heille aivan outoja. Eikä ilmeisesti kotona ole ollut juuri minkäänlaista kasvatusta. Silloin pitää opettaa jopa kaupassa käymistä aikuiselle ihmiselle.
Pitää aina muistaa, että nainen luotiin miestä varten, eikä miestä naista varten.
Vierailija kirjoitti:
Pitää aina muistaa, että nainen luotiin miestä varten, eikä miestä naista varten.
Pitää aina muistaa, että olet idiootti.
Luonto ohjaa naista kotia.