Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Biolanin 900 litran puutarhakompostori; kannattaako ostaa?

Vierailija
11.07.2024 |

Onko jollakin kokemusta Biolanin isosta 900 litran puutarhakompostorista? Rumahan se on kuin mikä, mutta jyrsijäritilän kanssa siihen voisi ainakin kesällä mättää myös kodin biojätteet, ainakin mainoksen mukaan. Lautakompostikehikot ovat vieläkin rumempia, joten sellaista en pihalleni en hommaa.

Pihalta kertyy keväisin isot kasat koivunlehtiä ja syksyllä vielä isommat kasat perennanvarsia, jotka tähän asti on mätetty pihan perälle tasaiseksi kerrokseksi maahan. Muutaman vuoden välein sieltä olen kaivellut multaa, joten toimiva systeemihän tuo nykyinenkin on, mutta naapureiden esteettinen silmä kärsii tuosta laajasta kompostipellostamme.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kompostorin hankinta ole elämää suurempi kysymys. Pönttö kuin pönttö, kaikki ovat vähemmän kauniita, kaikissa on omat vikansa ja kaikki ovat ylihinnoiteltuja.

Hommasin Globen biojätteille (ja sekaan kesällä myös puutarhajätettä), kun sinä on niin vähän liikkuvia osia eli hajoamisriski on pienempi. Ei tarvitse kikkailla pienten luukkujen kautta lapioitavan mullan kanssa.

Aiemmin en tuota Biolanin 900 litran jättiastiaa ollut lainkaan pitänyt järkevänä vaihtoehtona, mutta onhan se kyllä tilava, joten globen jälkikompostointiin hyvin sopii ja samalla mahtuu sisään vaikka naapurienkin puutarhajätteet. Ja jos ostaa pohjattomana, niin voi siirrellä helposti paikasta toiseen.

Vierailija
42/54 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko tuon Biolan 900 kompostorin paremmin jyrsijöiltä suojatuksi, jos laittaa sen jyrsijäsuojapohjan ja vaikka tuon ilmanvaihtoreiän alle kiinnittää jyrsijäverkkoa ja laittaa tiilet painoksi kannen päälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aimmin en tuota Biolanin 900 litran jättiastiaa ollut lainkaan pitänyt järkevänä vaihtoehtona, mutta onhan se kyllä tilava, joten globen jälkikompostointiin hyvin sopii ja samalla mahtuu sisään vaikka naapurienkin puutarhajätteet. Ja jos ostaa pohjattomana, niin voi siirrellä helposti paikasta toiseen.

Käsittääkseni se on aina pohjaton, ellei siihen sitten erikseen osta pohjaa tai verkkoa.

Siihen kuuluva verkko maksoi satasen, joten me emme sitä ostaneet, vaan jyrsijäverkkoa sen verran, ja taiteltiin verkko kompostorin alle. Ei ollut kahtakymppiäkään.

Vierailija
44/54 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhjennätte tuon biolanin jättikompostorin tai maapallon kun niissä ei ole luukkua alhaalla? Kuulostaa jotenkin todella vaivalloisilta tyhjennettäviltä. 

Kansi pois ja valmis multa kottareihin ja kasvimaalle kerran vuodessa keväällä. Helpompi tuo on, kuin tyhjentää sitä toista siitä pikkuluukusta alvariinsa. Kukin tietysti hankkii sellaisen, minkä käyttö on itselle mieluisampaa.

En tarkoittanutkaan sitä biolanin lämpökompostoria vaan sellaista puutarhajätekompostoria jossa on luukku alhaalla. Se on isompi kooltaan ja tyhjennysluukkukin on paljon isompi.

Vierailija
45/54 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko näitä jossain valvotaan? En siis epäile vaan olen utelias. Itse kun kyselin asiasta jokin aika sitten, kun kunnan sivuilla ei ole asiasta yhtään mitään, niin vastattiin ettei ole vielä asiaa mitenkään edistetty. Ei ole siis tullut mitään ohjeita saati kyselyä että onko komposti vai ei.

Vierailija
46/54 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko näitä jossain valvotaan? En siis epäile vaan olen utelias. Itse kun kyselin asiasta jokin aika sitten, kun kunnan sivuilla ei ole asiasta yhtään mitään, niin vastattiin ettei ole vielä asiaa mitenkään edistetty. Ei ole siis tullut mitään ohjeita saati kyselyä että onko komposti vai ei.

Sama. Hiljaista on.

Vierailija
47/54 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kiireinen kompostoija tarvitsee

lämpöeristetyn 

minä teen bokashi kompostointia biolanissa 

Vierailija
48/54 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain kiireinen kompostoija tarvitsee

lämpöeristetyn 

minä teen bokashi kompostointia biolanissa 

Tuossa isossa 900 litran kompostorissa vai?

Vierailija
49/54 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa kahvi maistuu biolanilta.

Vierailija
50/54 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompostoreiden myynti käy kuumimmillaan. Kompostitarkastajia ei vielä näy. Tämähän on hoidettavissa niin, että luvataan löytöpalkkio niistä omakotitaloista, joissa ei kompostia vielä ole. Hyväntahtoiset naapurit kyllä hoitavat sitten kompostitarkastajan hommat.

Vierailija
51/54 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin pari vuotta sitten lämpökompostorin kaverilta, kun halvalla sai. Ja kun kerran niistä oli tulossa pakollisia.

Ekana vuonna en sitä juurikaan täyttänyt, tuntui jo turhalta ostokselta. Mutta vuoden ajan olen sinne nyt biojätteet vienyt ja jäänyt vähän koukkuun siihen touhuun 😄 Onhan se nyt ihmeellistä että kevättalvella kun ulkolämpötila on 0, on kompostissa +30. Höyry nousee kun kannen avaa, sai ihan käsiä lämmitellä 😄 Ja pohjalla on komeaa multaa. 

Nyt on ihan sama täytyykö komposti olla ja pitääkö siitä ilmoittaa, meillä on nyt ja aina.

Vierailija
52/54 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kompostimultaa käyttää viherkasveille?

Vierailija
53/54 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset kyllä sitten lisäksi talvea varten toisen lämpöeristetyn komostorin biojätteitä varten!

Täh? Miksi muka pitää olla lämpöeristetty? Tuo biolanin isokin kompostori käy biojätteiden talvikompostoiniin, jos pohjassa on rottaritilä.

No kaupungin biojätetarkastaja voi olla eri mieltä. Kiertelee talvet tarkistamassa että ihmisillä on bioprosessi toimimassa, jos ei ole lämmin kompostori ilmoittaa jätelaitokselle ja tuovat väkisin sulle biojäteastian pihaan.

Toivoisin että tämä olisi vitsi, mutta ei ole. Meillä Lahdessa on lopetettu pientalojen palotarkastukset koska ei ole tarpeeksi pelastushenkilöstöä niitä tekemään. Mutta kaupungilla on varaa kumminkin kytätä biojäteastioiden lämpötiloja.

BIolaanin mukaan jopa ympäri vuoden käytössä oleva kompostikäymäläkin tulisi sijottaa lämpimään tilaan vaikka on lämpöeristetty.

ihmettelen miten tollanen firma edes menestyy kun kompostikäymälänkin ylpinta on niin hsnkalasti puhdistettavaa karkeata muovipintaa. Ja pakkaavat myyntipakkaukseen siten että pakkauksen niitit raapii jo tuotteen etureunan rumaan kuntoon.

Vierailija
54/54 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko kompostimultaa käyttää viherkasveille?

Lienee liian vahvaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän