Oletko soittanut hätäkeskukseen?
Kommentit (61)
Kaksi kertaa, ensimmäisellä kerralla joku tuntematon humalainen oli siinä kunnossa ettei pystynyt huolehtimaan itsestään ja toisella kerralla ilmoitin löytämästäni kuolleesta ihmisestä. Molemmilla kerroilla sain tarvittavan avun.
En saanut apua vaikka mies oli väkivaltainen minua kohtaan. Eivät uskoneet kun ei kuulleet mieheni ääntä ja ajattelivat että kännissä soittelen asioita liioitellen.
Soitin lapsena enkä puhunut mitään. Sitten soitin uudelleen ja vielä kerran uudelleen. Onneksi ei tullut seurauksia, muita kuin puhelinlasku vanhemmille.
Joku akka sieltä soitti yöllä. Oli kuulemma kuunnellut ja naureskellut hetken aikaa kun pimeässä kiroilin taskupuhelussa, oli kuulemma kuin metsäkoneen korjausvideolla. Traktorin nostolaitetta rassasin toki. Näppäinlukosta huolimatta puhelin pystyy soittelemaan sinne ja sitä ei saa mitenkään estoon.
Olen. Soitin, kun joku huusi apua samassa rapussa. Ambulanssi tuli n. 10 minuutin päästä aamuyöllä.
Olen soittanut ja ollut fiksu ja asiallinen vastaaja siellä.
En varmaan kehtais, liian traakista hommaa
Et sä ehtis soittaa kun olen niin nopea.
Olen soittanut varmaan noin 10 kertaa. Esittelen itseni, kerron mikä hätä ja kerron missä olen. Ovat olleet asiallisia.
Yleisimmin asia on ollut puolen yön jälkeen asunnossa metelöinti isolla porukalla, myös penkille nukahtaneita humalaisia, spraymaalilla suttaajia, sammuneesta liikennevalon punaisesta valosta autoille, liikenteessä moottoritiellä kaistalta toiselle soutelevasta rattijuoposta jne.
Juu. Lapsella oli massiivinen nenäverenvuoto, isoja hyytymiä, kysyin neuvoa. Tosi juttu.
Noin kerran viikossa soitan asiakkaalle ja kyllä sieltä on apua saanut. Kerran pyysivät soittamaan toiseen numeroon, soitin, ja sieltä pyydettiin soittamaan uudestaan 112. Sitä pompottelua en olisi toivonut.
Pari kertaa olen soittanut läheiselle ja molemmissa kerroilla tuli ambulanssi. Toinen otti kyytiin ja toinen tutki ja jätti kotiin. Ihan meni toiveiden mukaan sekin.
Hassu ajatus ylipäätään että soittaa hätäkeskukseen ja on jotain toiveita. Muuta kuin että henkiin jää.
Muutamia kertoja soittanut ambulanssin läheiselle, kahdesti palokunnan kutsunut toisella kerralla tulipalo ja toisella eläinpelastustehtävä; lehmä upoksissa suo-ojassa. Joka kerta on apu tullut.
Noin kymmenen vuotta sitten jouduin soittamaan. Eksyin eräältä luontopolulta ja kännykästä loppui virta. Vain hätäpuhelu oli mahdollista soittaa. Oli syyskuu ja kello oli noin yhdeksän illalla. Osasin suunnilleen kertoa paikan, missä olen ja noin tunnin päästä rajavartiosto kävi noutamassa minut. Joten kaikki meni siltä osin OK.
Olen. Poliisit tulivat paikalle ja totesivat että vainaja on vainaja. Kas kun ensihoito ei riitä kotikuolemissa/muissa vastaavissa toteamaan.
Olen soittanut ainakin neljä kertaa ambulanssin, parille kadulla kaatuneelle, isälleni, miehelleni, aina saanut hyvää, asiallista palvelua. Ja ensihoitajat olleet upeita!!
pari kertaa, ekalla poika kouristeli eikä hengittänyt
toisella kertaa mies oli liian pitkällä lenkillä helteellä ilman juotavaa, rahaa ja kännykkää ja kun ei iltasella alkanut näkyä, niin oli pakko soittaa häkeen
molemmilla kerroilla ihan asiallista palvelua sain
Kahdesti ja molemmilla kerroilla apu tuli. Minulle on soitettu kolmesti ja joka kerta sain avun sekä reissun sairaalaan.
Olen. Ilmoitin lähinnä vakuutuksien takia onnettomuudesta, ei ollut akuuttia hätää. Puhelu sujui oikein hyvin, hyviä ammattilaisia siellä toisessa päässä.
Olen montakin kertaa. Hyvin meni.
Soitin joskus itse ja jouduin jonoon. En tiennyt että se on mahdollista, puheluun ei heti vastatakaan vaan "odotan sulkematta puhelinta". Maalaisjärjellä ymmärrän kyllä että näin voi käydä jos saman aikaisesti tulee liikaa puheluja...
Muistan kyllä ikuisesti sen epätoivon kun odotan, että puheluun vastataan.
-ap