Kyllä kannatti ottaa lapsille vesirokkorokotus. Ei tarvi enää joka kerta pelätä, kun
päiväkodissa on vesirokkoa, että tällä kertaa se iskee meille. Suosittelen lämpimästi.
Kommentit (34)
Kaikkien kyllä kannattaisi miettiä tuota vyöruusujuttua. On muuten tosi tuskallínen tauti sairastaa. Minä ainakin haluan säästää lapseni siltä.
Ajattelin kans syksyllä rokotuttaa pienimmän. Silloin lähden takaisin töihin ja aika hankalaahan sitä on olla pois töistä pitkään. Ekalla rokko jo oli, toisesta ei tietoa, koska oli silloin 1½ kk kun esikoinen sen sairasti. Ja vaikka rokkoa onkin ollut liikkeellä, ei ole sitä kuitenkaan saanut.
Myös peräreiän ympäristö oli täynnä rakkoja eli ajattelepa kakkaamista... Kuumetta oli viikon verran melkein neljäkymmentä astetta ja jälkitaudiksi hän sai sikotaudin. Nyt odotellaan, että mitäs sen jälkitaudiksi.
Joo, ihan pikku juttu...
Siis todella pahan. Sairaalahoidossa ensin 5 kk ja sitten miltei vuoden niin vahvoilla epilepsialääkkeillä kotona, että lapsiparka oli aivan apaattinen ja selvästi lääketokkurassa koko vuoden.
Vieläkin n. 4 vuoden kuluttua sairastumisesta lasta ei saa jättää yksin nukkumaan koko yöksi. Jos paha kohtaus estolääkityksestä huolimatta iskee kesken unen, pitää heti soittaa ambulanssi.
Jotta näin vaaraton lastentauti.... Arvatkaa rokotutinko omani? 120 ¿ on kuulkaa pieni raha _kenelle tahansa_ lastensa parasta ajattelevalle!
Maksaa noin 60 euroa. Sitten sen kanssa mennään esim. terveydenhoitajalle, joka rokottaa.
Mielestäni yksi peruste ottaa rokote on jo se, että vesirokkoon sairastuneen täytyy olla pois hoidosta min. 10 päivää!!! Eli jo hoidon järjestäminen on ongelma.
Eikä se rokkokaan nyt niin kiva ole! Kuumetta, kutinaa, päänsärkyä ja kamalia rakkuloita. Karanteeni kavereihin ja vieraisiin.
Plus mahdolliset vakavat tapaukset ja jälkitaudit!
Mutta sitten yht' äkkiä suurin osa mammoista on sitä mieltä, että lapsen on hyvä sairastaa vesirokko! Kärsiä kutinasta, kuumeesta, päänsärystä ja mahdollisista vakavista jälkitaudeista.
Kerrassaan omituista! Miettikäähän vielä vähän. Ajatelkaa lastenne parasta.
Oma lastenlääkärimme, joka tyttöä on hoitanut koko ajan (yksityisellä), oli kuitenkin ehdottomasti rokotetta vastaan. Ja suurimmaksi syyksi sanoi sen että lapsi on tyttö. Rokotteen antamasta suojasta ei voida olla varmoja että kauanko kestää, ja olisi hirveää jos tyttäri sairastuisi vesirokkoon aikuisena raskaana olleessaan. Riski on ehkä pieni, mutta kenties kuitenkin suurempi kun lapsena sairastettu vesirokko... Ja muutenkin tauti on aikuisilla yleensä rajumpi.
Me emme sitten rokotetta ottaneet ja tyttö jo ehti rokon sairastaakin. Tarkoituksella haettiin ystäväperheestä, kun astma oli silloin hyvässä vaiheessa. Ja rokko meni tosi helpolla; parikymmentä näppyä joiden kutina hoidettiin Ataraxilla, eikä edes kuume noussut. Pikkuveljen (alle1v) tauti oli rajumpi (näppyjä yli 400, kuumettakin), mutta parissa päivässä siitäkin pahin oli ohi eikä jäänyt kun 1 arpi kylkeen. Eikä kaduta etten rokottanut!
pääsyynä oli kylläkin se että lähdimme pitkälle matkalle johon olin säästänyt rahaa 4 vuotta ja samaan aikaan oli kerhoissa ja muualla meillä päin paljon vesirokkoa liikkeellä. En halunnut pilata kallista matkaa sillä että molemmat lapset olisivat sairastaneet vesirokkoa vuorotellen. Tätä ennen olin ajatellut ottavani rokotteet ehkä syksyllä jos eivät ole sitä ennen sairastaneen ettei tarvitse sitten olla töistä niin paljon pois. Meillä kahden lapsen rokotukset ja lääkärissä käynti maksoivat 220e. Mutta oli pieni raha siihen verrattuna että monen tuhannen euron matka olisi mennyt pilalle.
Tuttavan tuttavalla oli mennyt vesirokko aivoihin, eli ei taudista tosiaan aina selviä niin helpolla. Lapsi oli pitkään teholla, enkä tiedä jäikö hänelle jotain pysyvää vaivaa....
tai huutaa lapselleen tms. eri mammat kirjoittaa eri asioita. Vai luulitko edellinen että täällä kymmenen äippää vaihtaa mielipiteitään ja voidaan luokitella, että jos ajattelen näin, niin ajattelen myös näin...
En halua ottaa riskiä, että se joku on oma lapseni. Maailma on riskejä täynnä, mutta jos yhden riskin saa kumottua kuudella kympillä, olen valmis tekemään sijoituksen.
" " Me emme sitten rokotetta ottaneet ja tyttö jo ehti rokon sairastaakin. Tarkoituksella haettiin ystäväperheestä, kun astma oli silloin hyvässä vaiheessa. Ja rokko meni tosi helpolla; parikymmentä näppyä joiden kutina hoidettiin Ataraxilla, eikä edes kuume noussut. " " "
Mullakin oli lapsena tosi helppo vesirokko, vain muutamia näppyjä eikä kuumetta. Ollessani 17-vuotias sain aivan helvetillisen vesirokon ja olin " kuoleman kielissä" päväkaupalla. Helppo vesirokko ei siis välttämättä anna ikuista suojaa!
Rokotutin molemmat lapseni, koska en halua heille samaa piinaa. Tarvittaessa annan tehosteet vaikka vuoden välein jos on tarvis. Lapset ovat altistuneet useasti koulussa/tarhassa rokolle mutta rokote näyttää toimivan, ei ole tullut edes lievää tautia.
Itselleni rokko oli tosi kamala kokemus. Arpia on vieläkin lähes 20 vuoden jälkeen ihan riittävästi vaikka kasvoaluetta on " hiottu" ja tehty ties mitä :(
joten en halua altistaa lapsiano moiselle taudille. Rokotettu on, eikä kaduta. Kenelle 60¿ on ylivoimainen rasite?
henkilökunta ei maininnut asiasta mitään. annoin lapselleni rokotteen. suojan saa vielä 3 päivää tartunnasta. mua otti pannuun, kun henkilökunta ei kertonut että vesirokkoa liikkeellä. mulla oli erityislapsemme kanssa tärkeää menoa ja jos kuopus olis tullu sairaaksi, niin olisin joutunut hankkimaan hoitajan hänelle. ei saanut rokkoa, mutta melkein kaikki muut tais saada.