Onko oikeasti ihmisiä joille koira on perheenjäsen, oma sisarus ei?
Jos tilanne jossa muuttanut lapsuudenkodistaan, asuu jo omillaan, ehkä on puoliso, lapset ja se koira.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira ei ole samalla tavalla perheenjäsen vaikka tärkeä onkin. Oma sisarus on aina perhettä, vaikka olisi miten etäinen.
Mä en ole ollut koskaan läheinen sisarusteni kanssa ja yritän olla mahdollisimman vähän tekemisissä. Se että on samaa verta, ei tarkoita, että pitäisin heitä perheenjäseninä. He eivät kuulu minun perheeseeni, koira kuuluu.
Ei perhe ole välttämättä läheinen. Ei ystävätkään ole perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Koiran voit valita, omaa sisarusta et
Eli koira on lemmikki, sisaruksille perheenjäsen. Perhettä ei voi valita, ei.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän koirat kuuluu meidän perheeseemme. Miehen sisaret taas eivät kuulu. En edes ymmärrä, miten joku ei tajua tätä.
Mikä on perhesuhteenne? Kutsutko itseäsi koiran mammaksi?
Voihan se olla joidenkin perheeseen kuuluva tavallaan tai tärkeä. Mutta koira ei ole ihminen (eikä voi auttaa ihmisenä ihmistä), ehkä auttaa koiran tavalla ja ei ole sisarus. Vaikka koiria pitää kohdella hyvin ja arvokkaina sieluina. Koirilla on myös oma äiti ollut ja sisaruksia.
Miten vastaat kysymykseen, kun se vastaus rajaa toisen osapuolen pois?
Ihan älyvapaa kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Koira tietenkin. Ihan älyvapaa kysymyskin.
Koirat (2 kpl) ovat jokapäiväisessä elämässä mukana. Aamu- ja iltalenkit, harrastaminen muuten.
Juoppoa sisartani olen nähnyt ehkä viisi vuotta sitten viimeksi, eikä halua siihen näkemiseen edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Miten vastaat kysymykseen, kun se vastaus rajaa toisen osapuolen pois?
Ihan älyvapaa kysymys.
Jos mä vastaan, että koira, niin yks kaks mun sisarus ei olekaan perheenjäsen?
Ei perhe ole määritelmä sille, kuka on läheinen ja kuka ei. Muutenhan perhe muuttuisi koko ajan elämän aikana. Perhe on se pysyvä osa elämässä, joka ei muutu vaikka olisi miten perheestä. Vanhemmat, sisarukset, puoliso, lapset. Vain puolison asema voi muuttua erossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira tietenkin. Ihan älyvapaa kysymyskin.
Koirat (2 kpl) ovat jokapäiväisessä elämässä mukana. Aamu- ja iltalenkit, harrastaminen muuten.
Juoppoa sisartani olen nähnyt ehkä viisi vuotta sitten viimeksi, eikä halua siihen näkemiseen edes ole.
Näen kaupan kassaa joka päivä, hän ei ole perheenjäsen. Äitini on perhettä vaikka näen jouluna ja juhannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Ei perhe ole määritelmä sille, kuka on läheinen ja kuka ei. Muutenhan perhe muuttuisi koko ajan elämän aikana. Perhe on se pysyvä osa elämässä, joka ei muutu vaikka olisi miten perheestä. Vanhemmat, sisarukset, puoliso, lapset. Vain puolison asema voi muuttua erossa.
Ei ne vanhemmat ja sisarukset ole enää perheen jäseniä, kun ihminen muuttaa pois lapsuudenkodista ja perustaa oman perheen. He on sukulaisia.
Kyllä todellakin ja koira on tärkeämpi. Siskoni täyttää syksyllä 60 vuotta ja jos järjestäisi juhlat ja sattuisi kutsumaan minut, mutta koirani tarvitsisi sinä päivänä vaikka eläinlääkäriä tai olisi vatsaoireinen tms, niin en todellakaan menisi siskon juhliin. Enkä miettisi hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän koirat kuuluu meidän perheeseemme. Miehen sisaret taas eivät kuulu. En edes ymmärrä, miten joku ei tajua tätä.
Mikä on perhesuhteenne? Kutsutko itseäsi koiran mammaksi?
En. Mutta koira on perheenjäsen, miehen lapsuudenperhe on hänen sukulaisiaan. Jos olisi omia sisaruksia, ei hekään meidän perheeseemme kuuluisi.
Joillekin saattaa oma auto olla perheenjäsen. Tiedän tapauksen, jossa oli otettu selfie itsestä ja bemarista, ja se kehystettynä laitettu olohuoneen seinälle. Kuvan ottajalla oli ikää n. 50...
Vierailija kirjoitti:
Samassa asunnossa asuminen ei tee kenestäkään mun perhettä. Koira ei ole perheenjäsen, vaan lemmikki. Koira voi olla "kuin perheenjäsen ", mutta ei meillä ole perhesuhdetta. Se ei ole veli, äiti, lapsi, puoliso.
Perhe tarkoittaa kontekstista riippuen joko puolisoa ja lapsia tai lapsuuden perhettä.
Esimerkiksi perhejuhlalla en tarkoita juhlimista koiran kanssa.
Kämppis ei ole perhettä vaikka asuisin 20 vuotta samassa talossa.
Etäinen mulkku siskoni on valitettavasti perhettä. Perhettä ei voi valitettavasti valita kuin puolisonsa osalta. Ystävät voi, onneksi.
Ihan vapaasti voi määritellä perheesi vaikka niin, että naapurin muha meti kuuluu siihen myös.
Meidän perheeseen kuuluu minä, lapseni ja koirat. Olen lasten ja koirien äiti. Sisarukseni asuvat omissa talouksissaan, heillä on omat perheet. Oman vanhempani asuvat niin ikään omassa taloudessaan, eivät ole meidän perhettä. Myöskään entinen puolisoni ei ole perhettäni, hän on kuitenkin lasten perhettä. Sitten taas koirien sukuun kuuluu paljon koiria eli vanhempia, sisaruksia ja jälkeläisiä. Ne ovat sukulaisia, kuten myös heidän omistajansa, eivät kuitenkaan perhettä.
Minulla on aika paljon ystäviä, mutta juuri kenelläkään ei ole koiraa. Ei taida olla tarvetta sellaiselle, kun sosiaalinen elämä ja perhe-elämä ovat kunnossa. Koiraihmiset ovat jotenkin luotaan työntäviä. Kertoo kyllä koirahulluista kaiken olennaisen, jos oikeasti jotain eläintä pidetään sisarusta tärkeämpänä. Syrjäytyneitä reppanoita niin monet.
Vierailija kirjoitti:
Se koira on riistetty oman perheensä luota jo pentuna :/ sitten inhimillistetään..
Emo vaikutti helpottuneelta, kun riiviö lähti muiden vaivoiksi 😄 Pentu oli viimeinen, joka haettiin ja ikää oli tuossa vaiheessa n. 8-9 vk.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aika paljon ystäviä, mutta juuri kenelläkään ei ole koiraa. Ei taida olla tarvetta sellaiselle, kun sosiaalinen elämä ja perhe-elämä ovat kunnossa. Koiraihmiset ovat jotenkin luotaan työntäviä. Kertoo kyllä koirahulluista kaiken olennaisen, jos oikeasti jotain eläintä pidetään sisarusta tärkeämpänä. Syrjäytyneitä reppanoita niin monet.
Ei sitä koiraa tärkeämpänä pidetä. Ei se miehen sisko minun perheeseeni kuuluisi, vaikka minulla ei olisi koiraakaan.
Koira kuuluu ruokakuntaan, sisarukset ei. Näin aikuisena.
Toki voidaan puhua lapsuudenkodista ja SEN perheenjäsenistä, mutta aikuisella on aina oma perhe. Tai sitten on perheetön. Kukaan ei ole syntyjään perheetön, mutta voi tulla sellaiseksi, oli vanhemmat/sisarukset elossa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira ei ole samalla tavalla perheenjäsen vaikka tärkeä onkin. Oma sisarus on aina perhettä, vaikka olisi miten etäinen.
Mä en ole ollut koskaan läheinen sisarusteni kanssa ja yritän olla mahdollisimman vähän tekemisissä. Se että on samaa verta, ei tarkoita, että pitäisin heitä perheenjäseninä. He eivät kuulu minun perheeseeni, koira kuuluu.
Ei perhe ole välttämättä läheinen. Ei ystävätkään ole perhettä.
On erikseen lapsuudenperhe, mutta perhe on se joiden kanssa asuu tällä hetkellä. Esim koira tai puoliso ja koira tai puoliso, lapset ja koira/ muut lemmikit. Näin ollen perhe on eri asia kuin perhe. Pitää tietää mistä puhutaan. Jos sanot asuvasi perheesi kanssa Lauttasaaressa, ei sitä kukaan luule sinun, äitisi, isäsi ja sisarustesi asumismuodoksi.