Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kysymyksiä spinaali-puudutuksesta?

02.02.2007 |

elikkä minulla jo 5 synnytys tulossaja ajattelin että jos ei pelkällä ilokaasulla mennä,jos ehtisi kerrankin saada jotain !

eli missä vaiheessa voi saada ,paljon olllu paikat auki ?

voiko laiton jälkeen liikkua?voiko olla ammeessa ?

sattuuko laitto,miten nopeesti laitto sujuu ?

kiitos jos jollain kokemusta!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ensisynnyttäjä ja sain spinaalin, kun olin jo avautunut sen verran, ettei epiduraali enää ollut hyvä vaihtoehto. En nyt muista varmaksi oliko auki 7 vai 9 senttiä tuolloin. Kivut lähti kyllä tosi hyvin, tunne oli siltä kannalta täydellinen, mutta minulle ei sensijaan todellakaan tullut ihanaa lämmöntunnetta vaan aivan kauhistuttava kylmä ja vilunväreitä! Ponnistusvaihe oli kiva sikäli, ettei tuntenut kipua, mutta ei toisaalta mitään muutakaan - ja tarkoitan nyt ettei todellakaan mitään, koska en tuntenut edes niitä supistuksia, jotka olis aiheuttanut ponnistamisen tarpeen! Onneksi oli kätilön kanssa hyvä yhteistyö: hän käyristä katsoi, koska tulee supistus ja käski vaan ponnistaa ja minähän tein työtä käskettyä. 23 minuutin ponnistusvaihe oli sikäli ihan hyvä suoritus ;)

Vierailija
2/17 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Itellä takana jo 2 alatiesynnytystä, molemmilla kerroilla sain epiduraalin ja se oli taivas. Toimi mulla kuin juna, ekalla kerralla otin tirsat ja paikat avautuivat nopeasti. Toisella kerralla avautuminen oli niin nopea, että lapsi syntyi vartin epiduraalin valmistumisen jälkeen. Ekalla kerralla mulle tosin annettiin ensin PCB-puudutus, se oli surkea. Synnytyskanava kyllä puutui, mutta sitten korostui se, että " piru vieköön, selkäänkin sattuu" ja kokonaistilanne ei parantunut yhtään.

Viime kerralla nopean avautumisen jälkeen kätilöt totesivat, että " jos vielä tulet synnyttämään, voisi spinaali olla oikea ratkaisu" . Mulle jäi hämäräksi, että miksi? Mikä on se oikea ero ja miksi pitäisi vaihtaa, kun epiduraalin erinomaisuus minun kohdallani on jo tiedossa? Osaako joku kirkastaa asiaa? Aion kyllä tänään neuvolassa puhua asiasta myös th:n kanssa.

:) Onnannaa epiduraalin lumoissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin kiireellinen sektio spinaalipuudutuksessa. Puudutus nousi liian ylös, eli en saanut kunnolla henkeä, en puhutuksi. Suorastaan tein kuolemaa... No ei tarvinut hengityskoneeseen laittaa, mutta aivan karsea kokemus. Näin käy harvoin, mutta se riski on olemassa ainakin leikkauksia tehdessä kun annetaan vähän isompi annos. Itse olen tuon kokemuksen jälkeen päättänyt taistella synnytyksissä viimeiseen asti ilman selkäydinpuudutteita.

Vierailija
4/17 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kuukautta sitten kävin synnyttämässä esikoisen ja spiunaali oli kivunlievittäjänä...

Laitto sattui tosi paljon ja kesti myöskin kauan. Epäilen kyllä että laittajassa oli vikaa kun ei kuulemma löytänyt millään oikeaa kohtaa ja syytti minua siitä koko ajan... Yritin kyllä olla mahdollisimman liikkumatta ja pyöristää selkää niin hyvin kun pystyin (supistuksista huolimatta) mutta kuitenkin olin koko ajan väärässä asennossa tai liikuin väärään aikaan tms...

Puudutus auttoi tosi hyvin ja vei kivun, mutta heikensi myös supistuksia niin paljon että vaikutus ehti loppua juuri kun sain alkaa ponnistamaan - eli lopulta jouduin kestämään tunnin ponnistusvaiheen ilman mitään ja imukuppikin tarvittiin avuksi =/

Spinaalin ja epiduraalin eroja ovat ainakin se, että spinaalin vaikutus alkaa lähes heti ja epiduraalilla voi mennä puoli tuntia. Spinaali vaikuttaa kaksi tuntia eikä sitä voi laittaa lisää, mutta epiduraalia voidaan antaa aina lisää eli sen kanssa ei haittaa vaikka synnytys pitkittyisi.

Molemmat on ymmärtääkseni ihan yhtä hyviä kivunlievittäjinä, mutta hävittävät useimmiten myös ponnistamisen tarpeen =)

Vierailija
5/17 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suunniteltu sectio kyseessä. Spinaalipuudutuksen laitto meni tosi nopeasti ja ei juuri missään tuntunut. (Huom! Mulla ei ollut siinä edes niitä supistuksia, vaan ihan normaalitilassa olin.) Puudutus alkoi ihan samantien. Ei siitä nyt sen enempää..

MUTTA. Section jälkeen, kun puudutus lakkasi ja piti nousta ylös, niin voi morjens!!! Päätä särki aivan tolkuttomasti. Kyseessä oli post spinaalinen päänsärky ja se oli jotain aivan järkkyä se. En tiedä onko se kuinka yleistä, mutta mun kohdalleni se nyt ainakin sattui. Aivoselkäydinnestekierrossa oli puudutuksesta johtunut tyhjiö tai jotain sinne päin. Voi kestää parikin viikkoa, mutta helpommalla pääsee kun ottaa veripaikan. Eli siis tyhjiö korvataan omalla verellä.. Kuulostaa kauheelta, muttei sitä ole. Kipu loppui samantien.

Vierailija
6/17 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ainakin siinä on eroa, että jos on nopea synnytys, saa spinaalin, ja se on " kerta" laaki. Epiä pystyy lisäämään, kun vaikutus loppuu.

Korjatkaa toki, jos olen väärässä...

Vierailija
7/17 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni laitettiin spinaali.. oli tosi hyvä ei tuntunut juuri mitään ja meni nopeasti ohi... kauhea kutina alkoi vain koko kehossa heti kun puudutus laitettiin... =D muuten ei valittamista. tippa laitettiin myös ja neuloja pelkäävänä tiputus oli kauheampi kuin synnytys.

Vierailija
8/17 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin unohtanu tuon kutinan =)

Mullakin spinaali aiheutti aikamoista kutinaa ja välillä oli ihan sietämätön olo sen kanssa... Myös tuota päänsärkyä oli seuraavana ja sitäkin seuraavana päivänä mutta se meni ohi kun hoksasin laittaa silmälasit päähän eli se ei tainnut johtua spinaalista ;)

Vierailija
9/17 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itse asiassa auttanut viimeisiin avautumisvaiheen supistuskipuihin, mutta ponnistusvaihe oli siedettävä ehkä spinaalin ansiosta. Tunsin kuitenkin supistukset ihan hyvin, eli ei tullut niin totaalia turtumusta kuin joillakin edellä. Kätilö " lohdutti" , että kun spinaali ei täysin purrut, niin epiduraalista ei olisi ollut mitään hyötyä. Spinaali siis tehokkaampi.

10/17 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta kolmannella kerralla, muut kaksi meni ammeella ja ilokaasulla. :)

Paikat oli auki muistaakseni 4-5 cm, vedet oli mennyt 3 tuntia aiemmin. Selkä putsattiin sillä keltaisella aineella, käteen laitettiin mansetti verenpaineen automaattimittausta varten ja tippa. Sitten tuli lääkäri ja se puudutus laitettiin, eikä pahemmin sattunut, oli vain supistus just siinäkin välissä, vaikka tuntui että meni hyvinkin nopeasti. Kätilö piti mua kyljelläni oikeassa asennossa, etten päässyt liikkumaan. Käänsin hetken päästä kylkeä, että vaikutti tasaisemmin. Puolisen tuntia on kuulemma joku tarkkailuaika, jonka kätilö ja lääkäri oli paikalla ja kyseli vointia. Sitten kätilö poistui, mutta jo 5-10 min siitä sain jo soittaa kätilöä takaisin, kun tuntui jonkinlaista ponnistustarvetta ja paikat oli jo täysin auki. Ponnistus oli rauhallinen (3 min) ja niinpä vältyin sillä kertaa kokonaan tikeiltä, vaikka vauva iso olikin (5150g).

Liikkumisesta ja muusta ei siis ehtinyt tulla kokemusta. Ihanan lämmin olo tuli heti, kun puudutus alkoi vaikuttamaan, ja kun olo oli täysin rento, oli avautuminenkin nopeaa. :)

Vierailija
11/17 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä spinaali että epiduraali sulkevat ammeen pois kuvioista.

Vierailija
12/17 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin auki 7 senttiä ainakin. Supistukset olivat jo niin kamalia siinä vaiheessa (kamalia ne olivat oikeastaan vasta sen jälkeen kun lapsvesi meni, yltyivät siitä sitten koko ajan ja ihan yhtäkkiä ihan kipeänä), joten en tainnut edes huomata, kun spinaali vihdoin pistettiin selkään. Melko joutuisasti sen laitto meni. Ja vaikutuskin alkoi kaiketi toisella supistuksella. Onneksi. Itse en paljon liikkunut, kun olin jos missä naruissa kiinni (taisi olla okstiinonia ja sikiön syke-käyrä). ja mikäs siinä oli maata kun ei ollut enää kipuja.

Vierailija
13/17 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vähää ennen kun aloin ponnistamaan sain sen siis ponnistusvaiheeseen. Olin niin kipeä ennen sitä että en tiedä tarkalleen paljon olin auki laittohetkellä, ilmeisesti melkein täydet koska tosiaan melkein heti laiton jälkeen aloin ponnistamaan. Auttoi tosi hyvin..en tuntenut koko ponnistusta. Spinaali vaikutti vielä kun ompelivat en tuntenut sitäkään.

Vierailija
14/17 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaakseni laitto sujui aikas nopeasti. Piti vain olla se hetki paikoillaan kun laitto sen. Sitä keltasta ainetta joutui laittamaan pariin kertaan selkään kun en pystynyt olemaan paikoillaan ;) tipan oli myös laittanut käteen ennen spinaalin antoa.

Vierailija
15/17 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jospa saisin kesäkuussa sit puudutteen ,jännä et sen voi laittaa vielä noinkin loppuvaiheessa,kellään ei taida olla huonoa sanottavaa ?

lisää vielä kokemuksia jos vaan löytyy!

Vierailija
16/17 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin spinaali epiduraalin sijasta, koska avautuminen oli edennyt ensisynnyttäjälle nopeasti. Käsittääkseni vaikuttaa epiduraalia nopeammin. Puudutus " tilattiin" kun 6cm auki. Itse puhdutukseen kesti tuosta n. 40min eikä tilannetta enää tuossa lääkäriä odotellessa tarkistettu. Seuraavan kerran, kun katsottiin, melkein heti puhdutuksen jälkeen, oli vauva jo laskeutunut ja sain ponnistaa.

Oli kyllä tosi tehokas puhdutus minulle ja ihana lämmön tunne tuli kuten joku jo mainitsikin.. Ylös en kuitenaan saanut enää puhdutuksen jälkeen nousta, joten jäkkarat ja kyykky ponnistikset jäi kokeilematta. Kuitenkin mielummin näin, kun niiden kipujen kanssa :)

Vierailija
17/17 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

supistuksiin ja spinaalin ponnistukseen? viimeksi epiduraali loppui ennen ponnistusta...onko kukaan saanut nkl:lla spinaalia?