hyönteisallergiaako???
Onkos muilla leikki-ikäisillä ollut tänä syksynä vasstaavia kokemuksia... Meillä 4v poika, jolla pari jo kovasti lieventynyttä ruoka-aine allergiaa taustalla, mutta nyt yllättäen tuli nopea toisen ppuolen kasvojen turpoaminen, etenkin silmä/ silmät turposivat rajusti. Päivystykseen mentiin tietty ja siellä asiaa hoidettiin ilman vakavampia seuraamuksia, muttta tietenkin asia jäi ihmetyttämään, todettiin että aivan näytti kuin joku olisi pistänyt, mutta kun ei pistojälkeä näkynyt, eikä mitään muutakaan ruokareaktioihin aiemmin kuulunutta läntikkyyttä iholla... kaiken kukkuraksi pikkuserkkunsa sai täsmälleen samaan aikaan vastaavan reaktion. Aiemmin ei vastaavaa ole ollut eikä toiv hetkeen tule, mutta onko muilla nyt ollut rajuja reaktioita hyönteisille? Silmän lähellä ollut turvotus kesti 2-3vrk kokonaan laskehtia pois. Vastailkaa jos kokemuksia on!
Kommentit (6)
Saan itse joskus hyönteisen pistosta kuvailemasi kaltaisia reaktioita. Kerran esim käsivarsi turposi hyttysen pistosta niin, että kaverit luulivat käteni murtuneen ja olevan ihan vinossa... Olen myös saanut kuumetta ja laajoja ihottuma-alueita hyönteisen pistosta. Mehiläinen on pistänyt vain lapsuudessani, siitäkin varsin raju reaktio. Oudointa kuitenkin on, että voimakas reaktio tuntuu tulevan vain satunnaisesti: useimmiten esim. hyytysen pistosta ihan normaali paukama, joka kyllä kestää aika kauan parantua. Sitten välillä tulee näitä voimakkaampia reaktioita. Allergialääkkeitä olen käyttänyt, otan yleensä Zyrteciä jo etukäteen, jos tiedän meneväni "hyttysseuduille". Kotipihalla ei onneksi paljon hyttysiä lentele :)
Ja myös siitepöly- ym. allergiaa löytyy.
Joo poikakin ehkä aina hieman tav. voimakkaammin reagoinut nimenomaan hyttysen pistoille mutta näkyyköhän se pistojälki aina, kun nyt ei selvää jälkeä näkynyt, ja turvotus tuli nopeasti... olen kyllä kuullut ettei jälkeä välttämättä aina näykään, mutta onkohan näin... Nyt kun vaan tuntuu ettei ole juuri koko kesänä hyttysiä ollut, mäkäräisiä kylläkin eli en osaa tältä kesältä edes sanoa reaktioista...
Eli joskus näkyy selkeä pistoskohta, mutta ei aina. Enkä edes tiedä minkä kaikkien hyönteisten pistoista olen reaktioita saanut, hyttysten ja mehiläisten ainakin, mutta muitakin varmaan on. Nyt en ole pitkään aikaan saanut hyttysestä voimakasta reaktiota, joten olen ihan tyytyväinen.
Kannattaa varmaan tarkkailla lapsen reaktioita hyönteisille, saattoihan tuo olla ihan yksittäinenkin reaktio, jos oli vaikka joku normaalista poikkeava hyttynen tms. Jos kuitenkin normaalia voimakkaammat reaktiot tuntuvat tavallisilta (siis ihan vain tavallista kutiavammat/isommat paukamat ym.), kannattaa harkita esim Zyrtecin käyttöä ennakkoon kun tietää todennäköisesti altistuvan hyttysille. Todennäköisesti lieventää pahimpia reaktioita ja ainakin vähentää sitä kamalaa kutinaa ym. josta itse kärsin lapsuuden kesinä... Jos teillä ei vielä ole reseptiä, sen saa helposti vaikka neuvolalääkäriltä asiasta mainitsemalla. Ja jos tulee esim. voimakas reaktio mehiläisen pistoon, kannattaa kuljettaa mukana adrenaliinikynää: esim kaulaan osunut mehiläisen pisto voi olla kohtalokas.
Vielä pyydän kokemuksia muilta mistä vaan allergisista reaktioista, kun yksi lääkäri meitä pelotteli ikävällä HAE-diagnoosilla, jossa tällaisia turvotuksia plopsahtelee ilman syytä ja huonoin hoito-mahdollisuuksin... PELOTTAVAA!!! Eli eikö kokemuksia voimakkaista silmäturvotuksista, joka nopeasti levisi kasvojen toisellekin puolelle ja ylähuuleenkin toispuoleisesti, mutta ilman iho-oireita... Silmät kyllä kutisivat kohtauksen alussa. Reaktio laski tunnin, kahden kuluessa pahimmasta, mutta pientä turvotusta silmän ympärillä etenkin näkyi vielä pari vuorokautta... Saisinpa mielenrauhan...
isompi on nyt 6½v. Ekan kerran sai pahan reaktion ampiaisesta n. ½v, kun tuikkasi käteen. Koko käsi turposi kyynärpäähän asti ja rormet ei taipunu. Samaten turposi koko naama, kun pisti ampiainen tai mehiläinen ohimoon. Silmät turposivat tyystin umpeen. Hyttysen pistosta saa aikuisen kämmenen kokoisen paukaman.
Nuorempi on 4½ ja viimeksi kesällä jokin pisti jalkaan, hieman polven alapuolelle. koko sääri turposi nilkasta poleveen ja meni purppuran punaiseksi, kivikovaksi ja tulikuumaksi.
Tänään pisti ilmeisesti mäkäräinen (vai purevatko ne..) silmäkulmaan ja silmä + ohimo + poski turposivat.
Isommalla tytöllä on vaikeat siitepölyallergiat, ristikkäisiä allergioita hedelmien kanssa ja ruoka-aineallergioita.
Sillon, kun isommalla kasvot turposivat lääkäri etsi piiiiitkään pistoskohtaa ja lopulta se löytyi tosiaan ohimosta ihan hiusrajasta, ensimmäisten hiusten kohdalta, niin ei meinannut näkyä.
eli ihmettelen kun ei itse kertonut minkään pistäneen, koska kyllähän ampparin pisto sattuu... HUomasin kyllä pojalla silmien välissä"kohtausta" seuraavana päivänä pienen ikäänkuin verenpurkauman näköisen jäljen, joka nyt kaksi viikkoa tehnyt häviämistä... nyt alkaa olla hävinnyt. Kertoi tosin päiväkodin täti saaneen silmänympäryksensä turvoksiin samalla viikolla ihan jonkin viattomamman hyönteisen pistosta, eikä mitään pistokohtaa hänelle jäänyt, tiesi vaan jonkin hyttysen pistäneen kun kaverinsa oli sen pois pyyhkäissyt ohimolta. Hieman on edelleen fiilis matalalla kun taipumusta huolehtia liikaakin ja sitten lekuri tosiaan heittää tommosen kauhukuva-diagnoosin jota ei nyt millään voi pois sulkea ennen uutta kohtausta... Voi kun olisikin joku öttiäisen pisto vaan!! KIITOS kun kerroit !Sattuiskos teilllä sitten pistot, eli mistä tiesit että mikä mahtanut pistää???