Miten pestään hoitolaitokseen joutuneen Alzheimer-potilaan hampaat?
Naapurin 70-vuotias, muistisairas rouva joutui keväällä hoitokotiin. Hänellä on hyvät hampaat.
Kommentit (27)
Kuolleille laitetaan hampaat takaisin suuhun.Monen potilaan hengitys vaikeudet johtuu näistä karkeilla syöty hampaat rikki ongelmista.On vedetty hampaita pois ei ole osattu tehdä juurihoitoja.Kun omat hampaat on pois hengitys vaikeutuu ja tekohampailla se on hiukan erilaista kuin omin hampain.Siksi on meidän kulttuurissa ollut tapana tehdä juuri hoito ja korjaus ennemmin kuin ottaa pois.Omat hampaan juuret pitää ikenet oikeassa korkeudessa.Korjatkaa siis hampaanne ennen kuin niitä otetaan pois.
Yleensä pienellä pehmeällä lasten hammasharjalla pestään mitä pystytään. Joidenkin kanssa joutuu luottamusta rakentamaan pitkään ennen kuin antavat hoitajan harjata, jotkut eivät avaa suuta millään ja enintään purevat harjaa. Toiset parempikuntoiset tietysti myös pesevät ihan itse ja mielelläänkin, kun heille antaa hammasharjan!
Kaarimalja auttaa sängyssä mutta muuten tietysti pesualtaan viereen voi laittaa tuolin siinä istuen tai rollaattorissa.Omassa kädessä harja ja auttaa viemään sen suuhun.
Niin hirvittävä ja nöyryyttävä sairaus! Se vie ihmisarvon.
Kunnollinen hoitotahto olisi muistisairauden tullessa parempi kuin eutanasia. Kukaan lääkäri kun ei ikinä tule ottamaan vastuuta eutanasiasta potilaan kohdalla, joka ei sillä hetkellä kykene itse päättämään.
Mutta itse haluan hoitotahdon eli jos saan muistisairauden, niin pois kaikki sydänlääkkeet, ei antibiootteja, ei syöttämistä, ei muuta kuin kivunhoitoa. Toki voin olla muistisairautta diagnosoitaessa ihan matkusteleva ja autolla ajeleva ihminen, kuulostaahan se rajulta, mutta rajua se on muistisairaan hoitokin sitten loppuvaiheessa. Kaikki hoitotoimet väkisin, kipuja on, vanhus saa ahdistavia ajatuksia tyyliin pitää lähteä kotiin juuri nyt ja kulkee ovenkahvoja repimässä.
Miettikää, miltä tuntuu katetroida virtsaa tai hoitaa syvää haavaa potilaalta, joka käyttäytyy kuin rääkättävä eläin? Mulla meni täysin kiinnostus mihinkään eläinten oikeuksiin yms, kun aloin tehdä hoitotyötä osastolla, jolle tulee paljon vanhuksia.
Hampaiden hoito tai pikemminkin hoitamattomuus on hirvittävä kärsimys, miettikää, miltä näyttää ne mustat hampaat ja verta tihkuttavat ikenet, mutta hammaslääkäriin ei viedä, koska ei ole nukutuskelpoinen..?
Lähäri yh-wt Yessica-Nicorette pesee potilaiden hampaat röökinhajuisilla rystysillään joissa lukee tatuoituna love
ihan hammasharjalla hoitaja pesi... ei ehkä niin usein kuin olisi ollut hyvä, mutta pestiin kuitenkin.